Bloedarmoede, hoe weinig of zwaar in het werk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Bloedarmoede, hoe weinig of zwaar in het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:56

Zojuist hoorde ik op de voicemail dat de DA ingesproken had dat uit de bloedtest van afgelopen donderdag kwam dat mijn paard bloedarmoede heeft. Ik weet niet hoe zwaar, daar ga ik morgen over bellen en vragen of hij medicijnen moet hebben. Ze gaan overigens nog meer testen doen omdat ik m gewoon niet goed in zijn vel vind zitten.

Wie kan me vertellen of een paard met bloedarmoede nog wel kan werken, en zoja hoe zwaar. Moet ik alleen stappen met hem, of kan ik hem redelijk in het werk houden?

Ook voor tips met betrekking tot het oplossen van de bloedarmoede hou ik me aanbevolen!

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:10

Een paard bij ons op stal heeft (had) bloedarmoede en heeft iig 4 weken rust. 2 weken volledig en ze mag nu langzaam 2 weken weer wat gaan doen. Licht longe werk en stappen onder de man, af en toe een drafje. Na deze vier weken zou ze weer ana het werk kunnen.

Bloedarmoede is link, omdat het weer even goed kan gaan, maar als je te hard gaat met werken zal hij zo weer onder de 'nul' lijn komen. Als hij onder die lijn komt, kan hij zelf geen ijzer meer opnemen. Pas als ie weer door kunstmatig toevoegen van ijzer weer boven de nul-lijn komt zal zijn lichaam zelf weer ijzer opnemen uit het voer.

Dus neem de tijd en let goed op het gedrag van je paard. Is hij nog snel buiten adem en zweten en futloos, laat hem gerust nog even staan. Zo kun je steed sene stapje verder gaan.
Laatst bijgewerkt door Tigger op 07-11-04 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:10

Mijn pony heeft nu voor de 2e keer bloedarmoede vermoed ik. Heb nu geen bloed af laten nemen, maar de vorige keer wel.
hij moest toen minimaal 2 weken op rust, en kreeg ook medicijnen. Na die twee weken kon ik heel rustig weer beginnen zei hij.
De eerste keer dat hij het had was maart 2003. Dan gooide ik hem elke dag een paar uur op de wei. Dan was hij daarna wel moe, maar het was goed voor hem. Op stal kreeg hij heel goed te eten. De mijne was niet meer mee te werken zo moe was hij.
Ik had voor het oplossen van de bloedarmoede dus medicijnen, dat werkte echt super. En nu heeft hij dat weer, en knapt er weer van op.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:00

Gewoon zo veel doen als wat hij zelf aangeeft aan te kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:00

bloedarmoede heeft invloed op de spieren ne daarbij is je paard ook constant moe (ook als hij niet werkt) rust is het eerlijkst en voorkomt andere problemen (met hart, longen).

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:31

even lekker op rust zetten want van bloedarmoede wordt je hondsmoe. Leker water geven met appelstroop vermengt, ijzer toedienen via het voedsel, en even kijken of er goed ontwormt is. (ringworm en bloedworm).

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:31

ik heb zelf een periode last gehad van bloedarmoede, dit was echt vreselijk.. (vooral omdat ik daarna ook nog een pfeiffer had). ik ken iemand die een paardje heeft die dit ook heeft gehad, zij kreeg een medicijn en ze moest Rose-vie-cee (hoe schrijft je dat) siroop (ferro) door het eten doen als extra aanvulling (dit moest ik zelf ook drinken in die periode) ..