advies over voer geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

staljaim

advies over voer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 20:51

Hoi ik heb sinds 2 weken mijn paard terug die ongeveer 4 mnd verhuurd was, maar terug is gekomen omdat hij weefde??? thuis nooit iets van gemerkt. Heeft waarschijnlijk heimwee gehad.

Hij is alleen erg afgevallen, kan ribben zien en erg ingevallen lies enz.
nu is het geen paard wat lekker gauw vet wordt, maar nu na 2 weken nog steeds niet dikker geworden.... hij glimt wel en is niet sloom.

is steeds goed ontwormt enz dus dat is het niet.
krijgen s'ochtends kuil (staan overdag buiten) s' avonds hooi
krijgt 2x perdag voer waarvan 1,5 k biks Stud en 3/4 structuur van Hartog
dus 4,5 kilo per dag moet toch zat zijn...

hebben jullie nog goede ideën dat hij wat meer vet op zijn lijf krijgt?

hoop op jullie adviezen

gr. claudia

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:18

je verwacht in 2 weken mogelijk teveel. Als dit voerschema jouw basis is op normaal werk, dan moet dat wel voldoende zijn. Moet hij veel werken dan zou je nog 1 of 2 kilo (sport)brok bij kunnen voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:19

Geef hem maar 2 keer daags een half schepje gebroken maiskorrels bij. Dan zal hij vrij vlot wat zwaarder worden.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:11

Ik vind twee weken ook nogal snel om dan al een verschil te zien. Bij de mijne begon ik het pas echt te merken na 1,5 a 2 maanden, terwijl ze nu (na ruim 3 maanden) pas echt op een goede dikte zit. Volgens mij zit je qua voer op een goed niveau. Daar zou ik nu niks aan veranderen. Mocht je over 2 tot 3 maanden nog geen verbetering zien, is er iets niet goed. Maar daar zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:30

in 2 weken tijd wordt ik gelukkig ook niet dik, daar gaat toch wat meer tijd overheen.hij krijgt naar mijn mening iets te weinig. 2x per dag maar kuil? ( voeding vanuit het gras in de wei is namelijk niet zo hoog meer)
verdeel het naar vier keer per dag, maar maak de hoeveelheid niet te hoog.
zijn biks lijkt me meerd an zat, als je nog meer gaat voeren krigj je straks juist een paard die erg druk wordt omdat hij zijn energie niet kwijt kan.
haal een zak wortels, geef elke dag ongeveer een kilo erbij dat helpt ook

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:44

Hoe oud is je paard eigenlijk?
Het klinkt of dat hij het niet zo naar zijn zin gehad heeft. Met stress (kan weven veroorzaken) vallen sommige paarden ook enorm af. Afvallen gaat helaas een stuk sneller dan bijkomen. Je kan hem wel onbeperkt ruwvoer geven. Verder denk ik dat je vooral geduld moet hebben.
Zou hem ig niet teveel laten werken, anders krijg je de kilo's er niet aan en evt. nog iets meer krachtvoer.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:09

Ik zou voornamelijk meer ruwvoer zoals hooi geven. Als ie niet overdreven hard hoeft te werken, vind ik het krachtvoer al aan de hoge kant. Maar het gras voedt op dit moment niet meer, zelf mijn haflinger wordt daar nu niet meer dik van.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:41

Zoals pipo al zei geef maar mais, dat is een goede dikmaker en zit tevens ook vol energie. Mat wat mij betreft best 1kilobeker per keer zijn. ong. 2 a 3 kilo per dag aan mais. Probeer (zoveel als mogelijk is) ook de hoeveeldeid voor over de gehele dag te verspreiden voor een betere opname van de voedingsstoffen. Er zijn nl ook mensen die geven dan 3 kilo s'ochtend en 3 kilo s'avonds. Dit is zonde, want wat het lichaam niet kan verwerken wordt weer uitgepoept.

Een mooi voerschema zal zijn:

1/3 van de dagelijkse hoeveelheid s'ochtends
eventueel tussendoor kleine hoeveelheden (snacks) (worden mensen ook dik van)
2/3 van de dagelijkse hoeveelheid s'avonds
S'nachts (in rust) kan het lichaam dit rustig opnemen en opslaan in reserves i.p.v. het meteen te gebruiken.

Dit kun je zowel met biks als mais of iets anders toepassen.

Geef het idd, zoals iedereen ook als zei het 1 a 2 maanden de tijd.

Veel succes

Arnoud
Voedingsadviseur

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:47

@ Arnoud; 2 à 3 kg mais per dag.... is dat niet ontzettend veel (te) Verward

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 00:37

idd veel ruwvoer en wat mais. reken erop dat hij door een periode met gebrek aan voedingsstoffen (ik neem aan dat hij niet voor niets zo is afgevallen) nog een aantal maanden last hiervan kan hebben.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:57

hoi, ik heb in je profoiel gekeken! Is het een van dde paarden die je moet verkopen? Waarom heb je hem verhuurd? Sorry voor de vragen, maar hierboven zijn volgens mij al concrtete antwoorden gegeven voro j probleem.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:36

Sosha schreef:
@ Arnoud; 2 à 3 kg mais per dag.... is dat niet ontzettend veel (te) Verward

Verspreid over de hele dag??? Nee hoor. Vergeet niet dat je paard aansterken moet en dus wat in te halen heeft.

Er zijn mensen die in zo'n geval zelf 6 kilo per dag geven, en dat vind ik wel veel te veel. Maximaal 3 kilo p.d. zou ik zeggen, maar 2 k.p.d. is wel beter.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:06

hou ook in gedachten dat ze wel eens een wormbesmetting opgelopen kan hebben bij die andere mensen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:50

staljaim schreef:
is steeds goed ontwormt enz dus dat is het niet.

staljaim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:05

Hoi allemaal,

hartstikke bedankt voor jullie advies, aan de mais had ik ook al zitten denken maar je hebt hele, gekneusde en mais meel wat is dan beter?
Hij krijgt al wortelen elke dag ( ja hij is lekker verwend) en ik kan maar 2 x per dag voeren, voor en ná mijn werk! en het kuilgras en hooi komt uit een gebied waar geen koeien of paarden op grazen, dus daar zit nog genoeg voeding in.

Nou ik zal dus meer geduld moeten hebben, en als hij er inderdaad over een maand beter uitziet laat ik dat even weten.

groetjes c

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:07

Ik zou geen maismeel geven, daar is al voedingswaarde van verloren gegaan. Ikzelf meng door de granen die ik mijn paard geef gebroken/geplette mais.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:53

Wij voeren juist wel altijd maismeel, ik ben daar erg tevreden over...
Wij hebben een paard op stal dat ook erg mager is. Hij is nu als 1,5 jaar bij ons en wil gewoon niet lekker bij komen, alles geprobeert (8,5 kilo krachtvoer) toen uiteindelijk maar eens bloed laten prikken. Bleek hij bloedarmoede te hebben....Dus nu krijgt hij medicijnen en veel voer en dan maar hopen dat we hem wat dikker krijgen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:07

Citaat:
geprobeert (8,5 kilo krachtvoer)

dat is onverantwoord! Als een jaarling/twenter niet groeit van onbeperkt hooi of kuil met 3 kilo krachtvoer, moet je zeker andere dingen nagaan als de gebruikelijke...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 00:53

Die hoeveelheid heeft ook geen zin. Het lichaam neemt nooit 8,5 kilo op. De rest wordt domweg weer uitgepoept. Voer dam mais of slobber bij en versreid het meer over de hele dag kleinere hoeveelheden.

Bij bloedarmoede zijn ijzer, jodium, koper, foliumzuur, vitamine E, B6, B12 heel belangerijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 08:53

en waar zit dat in?

toch in gewoon normaal brok? dan zou mais enzo niks uitmaken dacht ik...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 12:36

Citaat:
Het lichaam neemt nooit 8,5 kilo op. De rest wordt domweg weer uitgepoept

dat ben ik niet geheel met je eens. Wat denk je van het overschot aan eiwit, vitaminen wat in brok zit? Zeker de nieren raken overbelast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 15:23

reken daar maar wel op, dan krijg je paarden met zomereczeem problemen, rugklachten etc..etc......teveel voer is heel schadelijk, een te weinig zou ik altijd opvangen met meer hooi geven..

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 22:18

ellepel schreef:
toch in gewoon normaal brok? dan zou mais enzo niks uitmaken dacht ik...

Bij bloedarmoede is er vaak sprake van een tekort aan die stoffen. Dat wil niet zeggen dat ze die totaal niet binnen krijgen. maar in elk geval kunnen ze er wel extra van gebruiken.

Waarom zouden die mineralen anders ook in de medicijnen verwerkt zitten??

Bij het voeren van grote hoeveelheden voer word een deel verbruikt, een deel opgeslagen, maar alles opnemen kan het lichaam niet. Overschotten worden dan weer uit het lichaam gewerkt en dat geeft idd een grotere belasting op nieren en lever enzo.