raar verhaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fabske

raar verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:09

hallo allemaal
de verzorgpony van mijn beste vriendin gaat niet zo goed.
hij heeft een tijdje geleden zand koliek gehad maar was al eerder erg sloom en futloos. we dachten dat het misschien kwam door de winter en het wisselen van de vacht, dat hij daar dit jaar meer moeite mee had omdat hij sinds een jaar ook onder het zadel was. toen kreeg hij zandkoliek hij is hier heel goed voor behandeld en was er helemaal vanaf
mijn vriendin is het paardje langzaamaan weer gaan berijden maar hij bleef futloos sloom. een tijdje later is hij ook begonnen met krampachtig de staart omhoog te dragen dit doet hij nu al drie weken. meteen in de eerste week is er al een dierenarts bij gekomen die meende een zwelling op de rug te zien. een weekje rust en spierverslappers. en dan na een week weer rijden, maar het beesie was nog steeds met een omhoog gespannen staart en loopt nog steeds niet lekker
dus naar de kliniek toe en foto's gemaakt van de rug ook hieruit bleek niks terug te vinden dus nu maar weer op rust en dan volgende week bloed urine en eiwit onderzoek. ik hoop dat ie snel weer de oude is maar vraag me af wat dit nu kan zijn.

hij heeft wel een tijd met een slecht passend zadel gereden. kan dit de reden zijn? het lijkt mij dat met alle rust die die inmiddels heeft gehad en de spierverslappers dat het niet aan het zadel kan liggen? of kan dat wel?
kent iemand uit ervaring nog meer de symptonen? en weet diegene misschien wat er is?

uiteraard wordt het dier toch verder onderzocht door een dierenarts. maar ik probeer mee te denken voor mijn vriendin etc

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 18:10

inmiddels loopt ie al wel weer soepel en vlot maar hij staat liever stil of loopt liever rustig en blijft zn staart hoogdragen. het is een jonge ruin.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:39

hmm, ik denk eerlijk gezegd aan wormen, maar dit had de dierenarts natuurlijk al getest neem ik aan? heeft hij al een vitamine-stoot gehad? (dit kan soms NET ff helpen). drinkt hij goed, en eet hij goed? en doet je vriendin niet te veel met hem? (wisseld ze de dingen die ze met hem doet genoeg af? heeft hij een maatje waarmee hij kan spelen?)

het kan misschien mentaal aan het slechtpassende zadel liggen, maar als dit is aangepast, en er met veel liefde weer is begonnen dan moet dit wel weer over gaan over een tijdje.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:31

Wat kwam er uit het bloedonderzoek ? Misschien heeft ie extra vitaminen nodig of last van zijn spieren. Ik denk dat het verstandig is dat ze niet te snel met hem begint (zeker weten dat de blessure of het probleem helemaal opgelost is voordat je weer gaat rijden) en hem heel langzaam opbouwen. Het duurt vaak ook even voordat ie weer op conditie is Lachen Succes

kiwispirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:42

heb je al een nieuw zadel voor hem? Misschien dat deze hem nog steeds niet lekker ligt. probeer anders een week of 2 zonder zadel te rijden en dan kijken wat er dan gebeurt met hem

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:55

Heb niet alles gelezen, maar als het zadel nooit echt goed heeft gelegen, heeft hij misschien wel soort trauma van over gehouden (weet niet hoe erg en hoe lang).
Daarom nou nog wat onwennig en niet willen werken.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 19:55

hej hej
nee ze hebben nog geen ander zadel roep ik al een tijdje dat ze dat echt eens moeten doen maar ik heb een barefoot wat ze wel kan lenen zo nu en dan. het paardje heeft sowieso nog even rust want het heeft nu volgende week nog rust en als het dan niet over is doet de dierenarts pas bloedproeven. tenzij de eigenaar het natuurlijk perse eerder wil. maar het gaat langzaam aan steeds beter hij rent en bokt ook weer op de wei. is weer wat actiever aan het worden dus ik heb nog hoop.
mijn vriendin is erg bezorgd en zet hem echt niet eerder aan het werk als dat het weer mag. ze heeft nog niet heel veel afwisseling ze rijdt hem en doet wel veel verschillende oefeningen en ze doet grondwerk met hem. maar echt heel veel dingen kan ze daar niet doen ze staan nml op een wei met schuilstal en er lopen nog 2 andere paardjes bij.
ze krijgen al ander voer dat hebben ze ook al aangepast want erg fit was hij ook niet. ik hoop dat het snel opgelost is.
ze wilde er ook mee gaan oefenen om buiten te rijden zodat het paardje wat meer afwisseling heeft en ook wat meer plezier heeft. en zodat ze zo nu en dan ook bij ons kan rijden en met mij. dat is voor het paardje ook leuker. ze speelt ook wel met hem dus voorzover ze kan wisselt ze veel af. ik denk dat het paardje minimaal 2x per week en maximaal 4x per week beweegt dus niet echt veelste veel zou je denken Verward
in iedergeval bedankt voor de tips en suggesties we gaan er zeker rekening mee houden en kijken of er dingen zijn die we kunnen veranderen om het het diertje aangenamer te maken