Alweer schimmel!!!!! Ervaringen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joycje

Alweer schimmel!!!!! Ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 18:36

HOi,

Mijn paard is een 3 jarige ruin. Toen ik hem op stal kreeg had hij schimmel. Dit goed behandeld met imaverol... Nu een half jaar later heeft hij het weer... Het zit onder het zadel... Dus ook onder de deken. Heb hem nu het winterdek maar afgedaan zodat het kan drogen.. (er zat een nat korstje op) En hem wat rijden betreft op rust gezet zodat hier geen druk op ontstaat..

Nou komen er op die plek (zit op de schoft) wat witte haartjes. Kan ik iets doen om dat te voorkomen dat dit erger wordt.. En wat doen jullie aan de behandeling van schimmel..???

Ik weet wel dat het beetje aan de tijd van het jaar ligt en dat hij nou weer als een gek aan het groeien is gegaan.. Ik geef hem nu maar equitop forte extra..

Wat ik me ook afvraag is. Dat hij tot drie maanden geleden zijn wormenkuur (ook tegen parasieten en schimmels) gespoten kreeg... Nu krijgt hij echter alleen nog pasta.. Kan dit er ook mee te maken hebben dat hij misschien extra vatbaar is voor schimmel...

Misschien hebben jullie nog huis tuin en keukenmiddeltjes???

Groetjes joyce

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:19

Heb je wel alle spullen die je gebruikt na de schimmel, goed uitgewassen?
borstels etc. ook? Daar kan het ook door terug komen..
Ik heb het 1 keer bij mijn paarden gehad en heb ze 2x laten enten daar tegen. Helaas weet ik geen huis tuin en keuken middeltjes om je te helpen.. sorry

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 21:57

Ja alles is gewassen en ontschimmeld.... Boos! thanks voor je reactie

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:42

Paar jaar geleden hebben onze paarden er ook zo'n last van gehad.
Schimmel weg,schimmel terug,ik werd er niet goed van.

Toch maar weer iedere keer blijven behandelen met imaverol en alles schoongemaakt na gebruik,shabraks,dekens,borstels,stallen,houten paaltjes in het land waaraan geschuurd werd,je kan het zo gek niet bedenken.Vergeet je eigen kleding niet.

Ik heb verder eigenlijk geen tips voor je,alleen blijf echt álles goed schoonmaken,zo zijn wij er uiteindelijk ook vanaf gekomen.
Het heeft ons liters imaverol gekost (er waren 5 paarden besmet) maar volgens onze DA was volhouden de enige oplossing.

Succes Knipoog ,hopen dat je er gauw vanaf bent!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 19:14

Sorry, ik weet ook geen ander middel dan Imaverol... heeft de paardedrogist geen andere middeltjes waar je het eens mee kan proberen??

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:39

Heb je al een keer geprobeerd om je paard tegen schimmel te laten enten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:33

Klinkt bijna meer als een drukking, wat ie nu heeft.

Enten met Insol is duur maar werkt goed. Je moet het om de 9 mnd herhalen. Insol werkt ook behandelend op een paard dat erge schimmel heeft.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:54

Tegen witte haartjes:
kun je jonge graanjenever gebruiken. Het is een oud paardenmiddel, het ontsmet en je krijgt er geen witte haren voor terug maar de oorspronkelijke kleur.

Tegen de schimmel:
Vroeger werd er Ivomec gespoten maar dat middel is uit de handel genomen maar wordt nog wel toegepast, is nog wel te verkrijgen. Nadeel is dat je paard in 1 keer dood kan neervallen. Dus denk ik gewoon volhouden met Imaverol en alles blijven ontsmetten tot het echt over is.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:44

Zal ik dan maar het geheim onthullen. Er is wel een huis, tuin en keuken middeltje tegen schimmel infecties!
Los in warm water (anders is het zo naar voor je paard) zoveel mogelijk zout op!! Net zo lang tot er niet meer bij wil, dus totdat het water verzadigt is. En hiermee was je je paard. 's Zomers kan je het zo over je paard heengooien. Na 1 of 2 dagen laten de korsten al los en vind je paard het niet meer zo prettig. Maar het helpt!!!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:55

Citaat:
En hiermee was je je paard. 's Zomers kan je het zo over je paard heengooien. Na 1 of 2 dagen laten de korsten al los en vind je paard het niet meer zo prettig.

Goh, zout op open wonden, typisch dat ze dat nu niet zo fijn vinden Schijnheilig

Maar goed, mijn paard stond pas ook weer eens met schimmel. Ik heb haar gewoon opnieuw 4x behandeld met Imaverol + al haar spullen gewassen. (ook met Imaverol) Ik heb zelf eigenlijk ook geen idee wat ik verder nog aan kan doen... Succes ermee in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:08

er is toch ook een granulaat( een soort brokjes) tegen schimmel?
kennissen van me kregen dat via hun veearts, elke dag een schep over het voer en na twee weken waren hun paarden er vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:43

Grysovulvin heet dat, mag officieel bij paarden niet meer gebruikt worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:46

ik denk ook aan een drukking!
schimmel word meestal niet zo snel wit , een drukking wel
past je zadel wel goed?
als het echt schimmel of schurft is, heeft je paard een verlaagde weerstand
misschien eens verstandig om wat bloed te laten trekken?

little

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 23:27

Bij de drogist een middeltje tegen voetschimmel halen, kregen wij van onze dierenarts voorgeschreven.
(jammer dat het inmiddels uit het ziekenfonds is Knipoog )

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 08:49

Hoi mijn paard is nu 2x ingespoten en het helpt wassen was voor mijn ook geen opctie meer ging het niet mee weg.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:53

Hoi,

Sorry ik had niet gezien dat er al gereageerd was op het topic.. Het blijkt dus nu idd geen schimmel te zijn... Het is een drukplek. Maar niet van het zadel maar van de deken...
We hadden een zweetdeken onder een canvasdeken.. Die zweetdeken is kapot gegaan door de druk.. Dus dat bontje van de zweetdeken is onder de canvas gekomen en is gaan drukken. Vandaar dus de "open" plek en de witte haren.. Ik ben 'm nu druk aan het smeren met zinkzalf...

Bedankt voor jullie reacties.. ik ga ze even uitprinten.. Tis nooit weg natuurlijk Lachen..