Verband tussen koliek en hengstigheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tequila

Verband tussen koliek en hengstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 19:21

Vanochtend heeft mijn paard voor de verandering maar weer eens koliek gehad Scheve mond Dit is nu al de zoveelste keer, en tot nu toe hebben we nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. Vorig jaar heeft ze een aantal keer koliek gehad, verstoppingskoliek en krampkoliek. Na een aantal onderzoeken waar geen duidelijke oorzaak uit kwam hebben we een natuurgeneeskundige erbij gehaald. Zij gaf aan dat mijn paard niet tegen kuilgras kan, en dus krijgt ze dat sindsdien niet meer.

Het is een hele tijd goed gegaan toen Tequila in de wei stond, en nu begint het gezeur weer. Ongeveer 4 weken geleden heeft ze een krampkoliek gehad en vanochtend ook een vrij zware koliekaanval. Aangezien ze nu geen kuilgras maar paardenhooi krijgt, kan het daar niet aan liggen.

Nu begin ik me af te vragen of het iets te maken kan hebben met de hengstigheidscyclus? Ze heeft koliek tijdens verschillende omstandigheden gehad, en bij verschillende soorten voer. We gaan het nu dus in een andere hoek zoeken. Misschien een bokker die meer ervaring heeft met koliek die veroorzaakt wordt door de hengstigheidscyclus? En misschien iemand die ervaringen heeft met een hormonenmiddel dat de cyclus beïnvloedt?

Voorlopig ga ik in ieder geval bijhouden wanneer ze koliek heeft en wanneer ze hengstig is en dan kijken of er een verband tussen te vinden is.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:23

Combinatie met hengstigheid kan. Was ze dit keer ook hengstig? Vaak worden paarden zo laat in het seizoen niet meer hengstig (het is nu wel raar weer, dat scheelt wel). Overigens als ze een keer zware koliek gehad hebben, blijven ze daar wel een stuk gevoeliger voor en hebben ze het eerder. Een paard dat ik kan, had het laatst bijv. van het stro eten ca 1/2 maanden daarvoor had ze erge koliek gehad. Volgens de dierenarts nu dus gevoeliger...

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:58

Mijn paard heeft dus ook koliek gehad paar weken terug... 3 weken erna.. precies weer. De da zei dat als ze het nou weer krijgt over 3 weken dat het dan aan de cyclus kan liggen. Volgende week is het weer 3 weken geleden dus ik ben benieuwd. Ze is nu sinds afgelopen maandag hengstig.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:43

hoi,je vraag komt als geroepen.!!
ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie,ze wordt ook koliekerig elke 3 a 4 weken,ze krijgt krampen,staat te flemen,en trapt naar haar buik,we hebben dus nu inderdaad het gevoel dat dit door de hengstigheid komt.
bij ons op stal,staat nog een merrie die het ook extreem heeft,deze geven ze dan regumate,het schijnt een middel voor varkens te zijn....maar het heeft deze merrie elke keer goed geholpen.
morgen ga ik mijn va bellen om te vragen wat ik het beste kan doen,als ik dan wat meer weet laat ik het je weten.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 10:56

Ik ben dus niet de enige met deze problemen Haha!

Tequila was ongeveer 3 weken geleden hengstig, ze zit er nu tegen aan. Gister was ze nog niet hengstig, maar volgens mij moet ze het wel binnekort worden.

Ik heb inderdaad wel van dat varkensmiddel gehoord, maar is dat geen verboden middel als je wedstrijden rijdt? En heeft dat nog bijwerkingen? Ik ga voorlopig eerst bijhouden wanneer ze hengstig is, kijken of we een verband kunnen vinden.

Ik ben benieuwd naar het antwoord van je veearts Tola!

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 13:13

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik had mijn paardje nog nooit hengstig gezien. Ze is nu 3,5 jaar. Vorige week zondag stond ze zo te suffen, met d'r hoofdje constant naar beneden en ze wilde ook niet eten. Omdat ik vond dat ze helemaal van slag was, heb ik de dierenarts gebeld. Ik heb op advies van hem haar temperatuur gemeten. Die was ietsje aan de hoge kant maar normaal, 38,3. Ik was ongerust, omdat ze ook constant met haar achterbenen trappelde. Net of ze er door ging zakken, alsof ze wilde gaan liggen. De arts dacht dus ook eerst aan koliek, maar is niet gekomen. Ik moest het goed in de gaten houden.'s avonds was het al beter en de volgende dag was ze weer levendig zoals vanouds, maar dan erg humeurig en ik zag ook dat ze constant kleine hoeveelheden piste. Aan haar buik moest ik ook niet komen. Toen had ik het pas in de gaten, ze was hengstig.
Misschien toch een verband??

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 14:28

Ja zeker, hengstigheid en koliek kunnen zeer zeker met elkaar te maken hebben. Alleen een verschil, de koliek (darm krampen) zijn in feit geen darm krampen maar een weergegave pijn van uit de eileiders.

Je moet denken bij een eisprong de merrie zeer gevoelig is en juist rond het 'springen' pijn krampen kan lijden. Deze krampen 'stralen' uit naar de omliggende darmen die daar op reageren, met gevolg ... koliek ... of beter gezegt buikpijn.
De graad van koliek ligt aan het 'gevoeligheid' van de merrie .... sommige vindt verlichting met windjes te laten, andere krijgen echte koliek aanvallen.

Hormonale spuiten kunnen een verlichting geven maar hier ben ik persoonlijk geen voorstander van omdat je het hormonen huishouding echter in de war stuurt en in dit geval is het een tijdelijk oplossing terwijl je juist een 'oplossing' wil. Goede homeopathisch middelen zijn beschikbaar die geen schade of neven effecten geven.
In ieder geval als om de 3-4 weken de 'koliek' aanvallen terug komen, zou ik het ook in de richting van hengstigheid, hetzij hormonale, problemen zoeken.

tequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 21:37

Tequila is vandaag wel hengstig geworden, dat zit er dus wel heel dicht achteraan. Ik ga het de komende tijd goed in de gaten houden, misschien was het voor de zoveelste keer gewoon pech Bloos

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 18:04

hoi heb mn veearts helaas niet kunnen bereiken...heb wel nog met een stalgenoot gesproken waarvan de merrie extreem hengstigheid - kolieken heeft,paard staat ontzettend te trappen,naar haar buik en alles om haar heen ,deze krijgt dit varkensmiddel,regumate,het schijnt inderdaad zo te zijn dat de kans groter wordt dat dit paard op ten duur baarmoeder-tumoren kan krijgen door dit middel.....
ik zelf wacht de volgende hengstigheid af,en ga het eens proberen met moody-mare van de paarden-drogist
bij de meeste merries gaat de cyclus rond deze tijd stilliggen,en in het voorjaar komt deze weer op gang.......

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:44

Fleur had ook ieder maand last van koliek. We dachten ook dat het aan de hengstigheid lag maar nadat we haar een keer hadden behandeld voor lintwormen heeft ze geen koliek meer gehad. Anders was het zeker 7x per jaar. Ik denk zelf dat de cyclus van de wormen ook ongeveer een maand duurt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 01:00

hoi,
mijn paard kan ook niet tegen kuilgras, zwelt op als een balonnetje en moet dan opgevoels worden. na een aantal keer koliek is zijn blinde darm aldus de veearts (in dit geval dan) op kleine stukjes afgestorven doordat hij zo opgeblazen is geweest. hierdoor is hij steeds gevoeliger voor koliek geworden. hij heeft hier een tijdje licht opgeblazen van uitgezien, tot we uiteindelijk hebben geprobeerd of hij het niet beter deed op 5-granenmix met een vitaminenbrokje (hippostar) om de bindmiddelen die in brok zitten te vermijden.
hij doet het hier goed op en heeft nu (afkloppen Knipoog ) al zeker 2 jaar geen ernstige koliek gehad. ik voer hem wel vaak zemelen met lijnmeel en olie bij, maar dat is tegenwoordig meer voor zijn velletje Knipoog
als ik zie dat hij dikker is dan normaal giet ik er ook onmiddellijk een halve schep zemelen met een kop olie in. dat helpt hem blijkbaar voldoende tegenwoordig.