3,5-jarige met stalbenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

3,5-jarige met stalbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 13:00

Mijn 3,5 jarige arabische merrie heeft regelmatig dikke benen, wanneer ik haar van stal haal. Het is vooral dik onder de kogel en iets er boven. De benen die dik zijn verschillen, soms alleen 1 achterbeen, soms alleen 1 voorbeen, soms alle 4.
Ze gaat bijna elke dag naar buiten (alleen niet als `t onweert ofzo), maar als je haar s`ochtends uit haar stal haalt heeft ze toch regelmatig een of meerdere dikke benen.

Haar voedingsschema:
s`morgens 1/2 kilo brokken
s`middags 1/2 kilo brokken
s`avonds zemelen met een halve schep gerstemengeling (ong. 375 gram)

s`avonds krijgt ze een ruime hoeveelheid hooi en s`morgens alleen wanneer ze niet naar buiten gaat.

Ze staat op vlas en eet dus geen stro.

De brokken zijn de basis-sportbrok van Havens: http://www.paardenvoeders.nl/page25.html

Ik werk nog niet veel met haar, af en toe longeer ik haar en ik maak regelmatig een buitenritje, waarbij ik vooral stap.

Ik vind het raar dat ze regelmatig dikke benen heeft, dat is toch niet normaal bij zo`n jong paard?
Ik heb in andere topic`s gelezen dat ik appelazijn kan geven. Moet dit dan elke dag? En kan het aan het voedingsschema liggen?

Zou het iets anders kunnen zijn dan stalbenen? ze loopt overigens niet kreupel..

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:34

Ik zou haar 24 uur per dag buiten houden, weer of geen weer, je paard zal je dankbaar voor zijn. en niet zoveel krachtvoer geven wel voldoende vitamine en mineralen geven en veel hooi. En dan ben je van stalbenen en andere rotzooi af.Maar ja dat is mijn mening, er zullen vast andere zijn die er heel anders overdenken.

groetjes,
anneke

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:38

Hmm die van mij, 3,5 jarige arabische ruin, had er ook al last van. Probeer ipv 1/2 kilo biks, gebroken mais te geven. Een arabier heeft niet zoveel krachtvoer nodig hoor! Een handje na het werk is eigenlijk al voldoende!