Slepend achterbeen 3,5-jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jufloontje

Slepend achterbeen 3,5-jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 12:22

Ik ben sinds kort begonnen met rustig opbouwen van mijn 3,5 jarige paard.
Ik heb hem nu zo'n 4 x weer gelongeerd en het valt met op dat hij achter met zijn teen iets over de grond sleept. Dit doet hij echter niet altijd. Als ik hem iets meer laat doorlopen, dus actiever, is het weg.

Ik was al met heel licht werk begonnen toen hij 3 was, maar heb toen in overleg met DA en Fysio hem nog een half jaar laten staan.
Hierin is hij groter en steviger geworden, maar het blijft een groot slungelig paard.
Hij meet ruim 1.70 en is zeer slungelig gebouwd.

Nu is mijn vraag: Moet ik gewoon doorgaan met licht werk en zal hij steeds sterker worden in zijn achterhand en daardoor minder gaan slepen, of zal het iets medisch zijn.
Hij heeft een week geleden namelijk wel vastgelegen in zijn stal...

Hoop dat het bij het goede onderwerp staat, anders maar even verplaatsten mods... Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:27

Paarden zijn nog niet uitgegroeid met drie jaar. Jouw paard is nu 1.70 meter en zal dus nog wel even wat groter worden. Vooral met een paard die zich wat later ontwikkelt moet je oppassen dat je niet teveel gaat vragen. Het paard moet zich immers nog (meer) ontwikkelen, en dit komt vanzelf met de tijd.

Jij zegt dat wanneer je je paard actiever laat doorlopen, het gesleep weg is. Of dat je paard zijn benen achter beter optilt en gebruikt. Laat je paard dan met rijden ook actief lopen! Dit is voor jonge paarden sowieso belangrijk. Niet dat geslungel en voorzichtig rijden, maar lekker voorwaarts. Zo leren ze ook gelijk voor je te werken en uit zich zelf de voorwaartse drang te ontwikkelen. Je paard is nog jong, ik denk dat dit met de tijd en juiste training allemaal goed komt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:39

Arabesk, 3,5 jaar, sleept soms ook, maar als ik m wat actiever laat lopen is dat weg. Het is gewoon groenigheid..

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:39

Misschien een jaartje wachten? Hij is wel erg groot en nog erg jong Knipoog

Een jong paard wordt hier niet 4x (per week ?)gelongeerd. Dan zou nog beter zijn om veel rechte lijnen kilometers maken. Ik denk dat jou problemen zeker met het longeren te maken kan hebben. Dat is erg zwaar, zeker als de bodem niet optimaal is.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:42

het beste is proberen zijn spieren op een goede manier sterk te krijgen ik denk veel longeren en niet te veel rijden.
mijn paard is nu 8 jaar en nu pas echt uit gegroeit

groetjes mirella

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 15:52

Even 1 ding, hij is dus nog niet onder het zadel! Heb hem in totaal pas 4 x gelongeerd, dus niet 4x per week!!

In het voorjaar heb ik hem ook een paar keer aan de longe gehad en toen is het me nooit zo opgevallen, dus vandaar de vraag, omdat hij vorige week flink heeft vastgelegen in zijn stal.

Ik denk dat ik anders gewoon maar een afspraak maak voor bij de fysio en dat die hem maar weer even moet doorlichten... Haha!

En natuurlijk rustig aan opbouwen, dat is iets wat ik bij al mijn jonge paarden heb gedaan. Hij is idd groot en slungelig, maar licht werk zou hij aan moeten kunnen lijkt me. De bodem van de bak is trouwens goed!

Bedankt verder voor de reacties! Lachen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 19:26

Het kan slapte zijn omdat hij zo jong is en zo weinig gedaan heeft .Wellicht is hij ook een stuk groter dan van het voorjaar? Kan natuurlijk ook mee te maken hebben dat er iets dwars zit omdat hij vastgelegen heeft. Dat zou ik sowieso even goed na laten kijken: mocht hij een pijnlijke rug hebben, dan zijn straks de eerste zadelervaringen anders geen succes. Een goede fysio of manueel therapeut kan je vast een goed advies geven.