Welja, dit kan er ook nog wel bij => Bloedworm!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Welja, dit kan er ook nog wel bij => Bloedworm!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 23:45

Ja hoor, bij ons op stal is er een paard met bloedwormen. Dikke kans dat Winnie en de andere paarden ze dus ook hebben. Deze zorg kan ik er ook nog wel ff bijhebben, heb nog niet genoeg op mijn bord gehad zeker??

Haflinger in kwestie is al een paar weken lusteloos en haar buurvrouw had van de week ontzettend hoge koorts. Oftwel: Ziekenboeg!! De overige paarden ( zelf de oudjes ) hebben opzich geen ziekteverschijnselen, maar wat je niet ziet kan wel aanwezig zijn

Nou heb ik de zoekfunctie al geprobeerd, maar ik kan er maar niet achterkomen waar ze die bloedwormen vandaan krijgen behalve door besmetting uit het weiland..

Wellicht dat iemand anders het weet?? DA laat ik overigens ZSM bij mijn paard komen, ik vind het maar niks De haflinger bij ons op stal heeft in ieder geval al een wormmiddel in de bloedbaan gekregen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 10:42

hm,.. een paard (heb ik via via gehoord) op mijn oude stal had ook bloedwormen (is er uiteindelijk aan overleden) maar de rest heeft nergens last van?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:00

bloedwormen zetten zich gewoon via de mest en dan gras over van paard naar paard .symptomen zijn een dikke buik ,doffe vacht en een slomer paard .Ik laat al mijn paarden die in de zomer de weide opgaan in november een spuit zetten door de veearts dit werkt heel effectief en beter dan ontwormen want die werken niet voor bloedwormen .Preventief kan je weinig doen als je paard met anderen op de wei gaat ,ze raken allemaal besmet

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:03

ontwormen in het bloed zal ik dus nooit durven,weet wel dat een op de zoveel paarden er dood bij neervalt !
gewoon regelmatig met de goede middelen ontwormen en niet pas gaan ontwormen als een ander paard wormen heeft.......

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 12:53

Onze paarden worden heeeeeel regelmatig ontwormd, iedere 6 weken om precies te zijn! Vandaar dat het ons ook verbaasd.

Nou schijn je tegen bloedwormen weinig te kunnen doen. Gelukkig blijkt nu achteraf dat het misschien iets anders is bij het paardje, maar dat weten we vrijdag zeker Lachen

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:33

Mijn paard heeft ook bloedwormen gehad (vastgesteld door de DA middels bloedonderzoek)

Ik heb ontwormd met equest. twee weken later weer en toen een maand later nog eens. Equest is de enigste ontwormpasta die ook bloedworm aanpakt.

Je kan het gewoon geven zonder DA verklaring. Dan weet je iig zeker dat ze er geen last meer van zullen hebben.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 23:13

"bloedwormen "worden over gebracht door horsels.
deze leggen gele eitjes op de benen en in de manen van het paard.
als het paard langs de benen strijkt met zijn mond krijgt hij de eitjes binnen die zich ontwikkelen tot strongyliden.

equest helpt tegen alle stadia van de strongyliden.
ivermectine pakt de volwassen stadia aan

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 09:50

De paarden hebben gisteren allemaal een wormenkuur gehad met ivermectine. Nou zei mijn stalgenoot weer dat de dierenarts had gezegd dat ivermectine niet tegen bloedwormen werkt, krijg dus wel heel veel verschillende info Verward

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:17

ik weet wel dat equest tegen heel breed wormenspectrum werkt, waarschijnlijk ook tegen bloedwormen dus blijkbaar (weet ff niet meer of ik dat gelezen had op het doosje..) ik zou voor de zekerheid toch ff informeren bij je DA over equest, en als hij zegt dat het indd ook tegen bloedwormen is, zou ik het een paar keer geven.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:31

Gam heeft bloedwormen tallie kijk hier eens, vooral op de laatste 2 pagina's staat veel in info.

hoe is het onderzoek gedaan naar de bloedwormen? zijn ze in de mest gesignaleerd want dan is het geen bloedworm hoor. ga er maar vanuit dat elk paard alle soorten wormen in zijn lichaam heeft. je houdt het onder controle door de wormspuiten te geven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:22

Ze hebben het paardje een injectie in de bloedbaan gegeven, nu wachten ze het even een 10 dagen af of het aanslaat, is dat nml het geval dan heeft ze dus daadwerkelijk bloedwormen.

Ze hebben ze nml niet in het bloed teruggevonden, het vermoeden bestond alleen..