hoe is Rhino vast te stellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

hoe is Rhino vast te stellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:07

er zijn diverse varianten op Rhinopneumonie. Stel je verdenkt de verkoudsheid variant. Zou dit in het bloed te zien zijn? Verward

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:10

ja, maar het testen duurt 2 weken voordat je de uitslag hebt. De verlammingsverschijnselen zijn trouwens alleen complicaties van rhino, geen vast beeld of aparte vorm.
Ondersteunende therapieen zijn vitamine injecties.

wat is er aan de hand ?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 21:37

Ons veulen heeft nu sinds 5 weken een kameraadje. Dit kameraadje was behoorlijk verwaarloosd. Ik heb me het lot van dit beestje aangetrokken.

Kwam dus bij ons op stal; heel erg verkouden en vel over bot. In het begin ging het eigenlijk heel erg goed. Hij werd dikke maatjes met die van ons, maar vond hem wel rustig. Na 1 week, viel me op dat dit veulen niet altijd, maar toch vaak zijn staart scheef droeg. Aan zijn bewegingen was niets te merken. Maar....afgelopen maandag was hij zijn balans helemaal kwijt. Nu heb ik eerder een ataktisch paard meegemaakt, dus heb wel gelijk het ergste gedacht. Natuurlijk direct de eigenaar gewaarschuwd en deze is vandaag geweest. Hij haalt hem morgen op, want het lijkt einde verhaal....

Door de scheve staartdracht -wat al een maand geleden werd geconstateerd -zijn mijn gedachten bij een Rhino variant. De eigenaar denkt dat het een ongeluk in de wei betreft. Daarom mijn vraag: is zoiets vast te stellen in het bloed?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:40

Het kan wel, maar dan had je idealerwijs al bloed moeten trekken in het acute stadium, en dan na een week of twee nog een keer. Ik meen trouwens dat er ook geen verschil is te zien tussen antistoffen van een infectie of antistoffen tgv een enting maar dat weet ik niet helemaal zeker

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:49

Volgens mij is Rhino bij je paarden geen goed teken......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:02

heeft ie ook problemen met plassen, want dat is ook een van de symptomen, de blaas wordt verlamd, dat had imo binnen een maand al wel moeten zijn als het rhino zou zijn.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:34

Rhino hoeft niet altijd gepaard te gaan met verlammingen, het kan zich ook gewoon als een verkoudheidje presenteren, iedereen schrikt zich dood als ze het woord Rhino horen maar het hoeft helemaal niet zo dramatisch te verlopen allemaal. Bovendien lezen die paarden onze boeken over ziektes niet, en vertonen ze dus 9 van de 10 keer niet alle sypmtomen of nog iets anders erbij dat je helemaal niet kunt plaatsen. Zonder een bloedtest met liefst twee keer bloed tappen, of anders 1x (maar dan moet je zeker zijn dat ie niet geent is) kun je niets met zekerheid zeggen, en dan nog betekenen antilichamen in het bloed alleen maar dat ie OOIT ergens in zn leventje de infectie heeft doorgemaakt, over het tijdstip en de ernst (dus of de symptomen zoals scheve staart hiervan zijn gekomen) kun je dan nog geen uitspraken doen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 12:00

Citaat:
heeft ie ook problemen met plassen, want dat is ook een van de symptomen, de blaas wordt verlamd, dat had imo binnen een maand al wel moeten zijn als het rhino zou zijn

ik heb hem gisteren op stal normaal zien plassen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 12:17

dat hoorde ik ook een tijd geleden van een dierenarts. Vaak wordt niet eens gemerkt dat er Rhino op stal heerst. Dan wordt er gepraat over een virusje. Maar zodra het een naam krijgt....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:13

Suzan1 schreef:
Na 1 week, viel me op dat dit veulen niet altijd, maar toch vaak zijn staart scheef droeg. Aan zijn bewegingen was niets te merken. Maar....afgelopen maandag was hij zijn balans helemaal kwijt. Nu heb ik eerder een ataktisch paard meegemaakt, dus heb wel gelijk het ergste gedacht. Natuurlijk direct de eigenaar gewaarschuwd en deze is vandaag geweest. Hij haalt hem morgen op, want het lijkt einde verhaal....

Door de scheve staartdracht -wat al een maand geleden werd geconstateerd -zijn mijn gedachten bij een Rhino variant. De eigenaar denkt dat het een ongeluk in de wei betreft. Daarom mijn vraag: is zoiets vast te stellen in het bloed?

Ik denk dat Rhino alleen is vast te stellen, dmv bloedprikken.
De door jou beschreven symptomen, doen mij echter eerder aan het "wobblers Syndroom" (Acute ataxie) denken.
In hoeverre er nog verbetering of genezing mogelijk is, is alleen op een kliniek uit te maken.

Kijk met de zoekmachine maar eens naar " Wobbler of Ataxie" dan vind je heel veel info hier over.

Bovendien zijn er een aantal andere " Boksters" die een jong paard hebben die in meer of mindere mate hier last van hebben en vaak nog enorm kunnen verbeteren, dus ik zou de moed niet meteen helemaal opgeven.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:12

lijkt inderdaad wobbler. Ik ga even een nieuwe topic starten Knipoog

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:38

Bij deze een korte samenvatting over Rhinopneumonie. Natuurlijk is deze samenvatting niet volledig, maar geeft wel in het kort de kernpunten aan.

Rhinopneumonie wordt veroorzaakt door het equine herpes virus, waarvan er verschillende types bestaan zoals EHV 1 en EHV 4.
De betrokken organen bij rhinopneumonie zijn:
- Het respiratie apparaat EHV 1&4
- Zenuwstelsel EHV 1
- Voortplantings apparaat (abortus) 1&4

Respiratie apparaat:
Kan door zowel EHV 1 als 4 worden veroorzaakt, bij jonge dieren meestal EHV4 (jonger dan 1 jaar)
Meestal een milde infectie met koorts en neusuitvloeiing
Veelal spontaan herstel na 2-7 dagen
Bijna alle veulens maken voor hun eerste levensjaar een EHV 4 infectie door (verkoudheid)

Abortus
Meestal EHV 1
Vaak in de laatste 4 maanden van de dracht
Aan het eind van de dracht soms geboorte van slappe veulens

Zenuwstelsel
EHV1, lang niet alle EHV1 stammen veroorzaken ataxie.
Ondanks het vrij veel voorkomen van EHV1 komt ataxie niet vaak voor

Om te bewijzen of een paard rhinopneumonie heeft kan men proberen het EHV virus aan te tonen met bijvoorbeeld een neusswab, al zegt de aanwezigheid van alleen het virus niet zoveel.
Men kan kijken of er een afweer reactie tegen het virus aan de gang is dmv bloedonderzoek. Een afweerreactie samen met de verschijnselen is sterk suggestief.

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:40

Bij deze een korte samenvatting over Rhinopneumonie. Natuurlijk is deze samenvatting niet volledig, maar geeft wel in het kort de kernpunten aan.

Rhinopneumonie wordt veroorzaakt door het equine herpes virus, waarvan er verschillende types bestaan zoals EHV 1 en EHV 4.
De betrokken organen bij rhinopneumonie zijn:
- Het respiratie apparaat EHV 1&4
- Zenuwstelsel EHV 1
- Voortplantings apparaat (abortus) 1&4

Respiratie apparaat:
Kan door zowel EHV 1 als 4 worden veroorzaakt, bij jonge dieren meestal EHV4 (jonger dan 1 jaar)
Meestal een milde infectie met koorts en neusuitvloeiing
Veelal spontaan herstel na 2-7 dagen
Bijna alle veulens maken voor hun eerste levensjaar een EHV 4 infectie door (verkoudheid)

Abortus
Meestal EHV 1
Vaak in de laatste 4 maanden van de dracht
Aan het eind van de dracht soms geboorte van slappe veulens

Zenuwstelsel
EHV1, lang niet alle EHV1 stammen veroorzaken ataxie.
Ondanks het vrij veel voorkomen van EHV1 komt ataxie niet vaak voor

Om te bewijzen of een paard rhinopneumonie heeft kan men proberen het EHV virus aan te tonen met bijvoorbeeld een neusswab, al zegt de aanwezigheid van alleen het virus niet zoveel.
Men kan kijken of er een afweer reactie tegen het virus aan de gang is dmv bloedonderzoek. Een afweerreactie samen met de verschijnselen is sterk suggestief.