bruin witte haren-drukplek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

bruin witte haren-drukplek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 19:59

hoi,
ik zag bij mijn haflingerruin vandaag haren die aan de onderkant(tegen de huid aan) wit waren, en aan de bovenkant/oppervlakte bruin/isabel.
Ik bedoel niet grijs zoals je wel vaker ziet, maar echt wit.
Zijn dit drukplekken of niet????? ( ik dacht dat bij drukplekken de plek dik en kaler werd, en dat is hier niet het gevale geweest).

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:11

Op welke plek zitten die witte haren dan???

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:16

Ik heb ook een haffie en die heeft dit ook wel een paar winters gehad. Komt door de verdrukking van de haarzakjes zei mijn dierenarts destijds. Dat kan ontstaan door een zadel dat een beetje heen en weer schuift, en dat heb je al snel met een haf weet ik uit ervaring.
Strakker aansingelen kan helpen (deze winter gaat het niet meer weg maar van het voorjaar waarschijnlijk weer wel) of een ander zadel (dat laatste heeft bij mijn haffie geholpen).
Vooral als je veel lange ritten maakt in de zomer ontstaan dat soort plekken bij veel haffies en fjordjes. Zijn toch een soort drukplekken.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:36

Witte haren betekent waarschijnlijk een oude drukking. De drukking zelf is dus al verdwenen. Een drukking kan door verschillende dingen komen: al is het op de rug kan het komen doordat je zadel niet goed pas, of doordat je dekje een beetje gevouwen zat, of dat de haren niet goed glad onder het zadel lagen, of door een deken.

charlieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:09

Mijn shet kreeg dat vorig jaar in de winter. Ik heb een nieuw zadel gekocht wat minder strak zit. Hij kreeg veel meer spieren omdat hij toen elke dag bereden werd en het zadel niet meer goed paste. Ik kreeg dat dus pas in de gaten doordat er witte haren kwamen Bloos Toen hij ging verharen verdwenen de witte haren maar nu hij in z'n wintervacht is zitten de witte haren er weer. Raar hoor dat ze er alleen zijn als hij in zijn wintervacht zit Verward
Ik zal als ik jou was even goed kijken of het zadel nog wel goed past.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:49

het kan ook een plek zijn waar een liteken zat daar komen ook weleens witten haren op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:25

Witte haren duiden idd op een (oude) drukplek. De haren worden soms pas na een tijdje wit, het pigment verdwijnt.
Zelfs een gewone staldeken kan drukkingen (witte haren) veroorzaken.