Raar, dan wel dik dan weer niet? Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

Raar, dan wel dik dan weer niet? Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:49

Nou mijn verzorgpaard had 3,5 week geleden ineens een heel erg dik been, het was ik aan de binnekant tussen pees en dat bot (de peesschede?) Het was echt abnormaal dik, veel gekoeld en coolgel erop, na een paar dagen was t dikke helemaal weg.. En echt kreupel liep hij niet..
Nu zijn we op aan t bouwen, Vorige week Woensdag had hij onder zijn eigenaar een uur gelopen in een manege les, weinig aan te zien enzo.. Dag erna weer goed dik weer een weekje wat rustig gedaan, niet kreupel ofzo maar wel dik en warm.. Zaterdags weer opgepakt, en woensdag rijd zijn eigenaar maar een half uurtje mee, hij dacht dat t beter zou zijn als we t rusig zouden doen.. alleen beetje mee gestapt en gedraafd, weer weinig aan te zien..
Nou kwam ik er gistermiddag (donderdag dus) hij stond in de wei.. Helemaal dun zijn been niets aan te zien, niet dik en niet warm, en hij liep gewoon goed. Het was zelfs dunner dan eerst.. Nu kwam ik savonds op stal, en was t weer zo dik kreupel heb ik niet gekeken, t was al donker dus kon t niet kijken.
Dus maar coolgel op gedaan, nou had me vriendin vandaag ff in de wei gekeken, weer niet dik en warm? Ik snap er helemaal niets van?!
En een stalbeen is t toch niet.. Wat hiermee doen? Toch DA erbij? of gewoon doorgaan met rustig opbouwen? we zijn nu bezig met half uurtje werken, 15 min stap. 15 draven
Wat zeggen jullie

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:32

als hij niet echt mankt zou ik gewoon blijven werken.Kijk eens heel goed of hij niet een klein wondje heeft of een beetje mok (vermits hij toch nog de weide opgaat ).mijn 3.5 jarige merrie heeft deze week met zadlmak maken effkes tegen de omheining gebokt en had 2 kleine schaafwondjes je zag ze bijna niet en ze staat al 3 dagen met een heel dik acherbeen,als ze werkt gaat het weg ,maar s'morgens staat het terug dikker ,maar ik weet dat het door die 2 wondjes komt .Ik heb al paarden gehad die heel gevoelig zijn en van een heel miniem korstje mok,een olifantenbeen hebben.Misschien heeft ie ook wel vastgezeten in de box ofzo,
als het echt niet betert laat dan eens de DA komen ,misschien gaat het met wat ontstekingsremmer over,

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:03

Laten uitzoeken wat de oorzaak is ! ALS het een peesklap is, dan is doorwerken het slechtste wat je kunt doen, en ben je straks veel verder van huis. En nee, ze hoeven niet altijd kreupel te zijn met een peesklap.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 19:56

Mist schreef:
Laten uitzoeken wat de oorzaak is ! ALS het een peesklap is, dan is doorwerken het slechtste wat je kunt doen, en ben je straks veel verder van huis. En nee, ze hoeven niet altijd kreupel te zijn met een peesklap.

neen ,ze zijn niet altijd kreupelvan peesklap maar van een peesklap wordt het been niet afwisselend dik en dan weer dun ,ook is een peesklap veel lokaarer en is meestal niet het hele onderbeen dik

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:51

@Libke, dat kan zeker wel, had mijn paard ook bij haar peesklap veroorzaakt door een trap van een ander paard, waarbij ze niet kreupel was, toch was de pees verkleefd, TS schrijft dat de binnenkant van de pees dik is, niet het hele onderbeen!