Tumor, niks aan te doen... wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Tumor, niks aan te doen... wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:34

We lieten vandaag even twee veulens chippen door de DA en maakten tevens van de gelegenheid gebruik om hem even te laten kijken bij iets wat ons al een poosje niet aanstond bij onze oudste fokmerrie.
Al voor dat hij het gezien had dacht hij te weten wat het was aan de hand van de omschrijving.

Het blijkt dus een tumor te zijn (met een moeilijke naam) die vaak voorkomt bij oudere schimmels en voorkomt bij uiteinden van lichaamsholtes. Bij Marina zit het dus naast de anus.
Het zag er eerst uit als een oude diepe snijwond naast de anus, en ettert soms behoorlijk.

De prognose is niet best oftewel, het gaat niet over, is niet te genezen, wordt langzaam of sneller erger, slaat uiteindelijk naar binnen, buikvliesontsteking en dan gaat het snel. Adus de DA.

Dat was dus best wel even schrikken, Marina is de eerste merrie van stal Lageveld en inderdaad een wat oudere schimmel. (21)

Nu heb ik twee vragen:

1. Wie kent dit verschijnsel en het verdere verloop ervan in de praktijk
2. Wat zouden jullie doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 07:49

Lageveld wat rot.
Wat je beschrijft klinkt als melanoom. Dat is een huidkanker. Ik zou het er niet zo bij laten zitten maar even telefonisch contact opnemen met utrecht. Er zijn verschillende methodes:

snijden en vriesbranden
bestraling
chemotherapie
(BCG injecties werken bij sarcoids, weet niet hoe dat bij melanomen zit).

Sterkte!

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 07:49

MELANOOM..de mijne heeft het ook...en is pas 7j. In zijn oor.
Ik ben naar Gent geweest ermee operatie gehad en chemo.
HEt komt terug..misschien vlug misschien niet vlug...misschien veel erger en op een ander plaats. HEt blijft alleen altijd extern het tast intern niets aan zeiden ze allemaal.. is ene opluchting voor mij want het zit in zijn hoofd..heel diep in zijn oor dus..
Ik ben er kapot van..echt , heb hem pas 1j.
Hij ziet er niet van af. NU is alles extern weg...ik kijk alle dagen.
Als het terug komt terug operatie zeiden ze en dan een medicatie die de melanomen afremt.
Veel grijse paarden hebben dit rond de anus en kunnen er nog jaren mee leven zo lang het niet inderd om te plassen en zo..
Zelf kun je niets doen alleen afwachten...spijtig genoeg.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:24

ik heb ook een oud schimmeltje van 25 jaar !
ze heeft al 5 jaar melanomen rond haar anus en ze heeft er nog steeds geen hinder van ! de da zegt dat ze er nog jaren mee kunnen leven zonder er hinder aan te hebben !

heeft jouw paardje er last van of stoort het hem niet ?

met melanomen kunnen ze echt nog lang leven hoor , zolang hij er niet teveel last van heeft zou ik er niets aan doen !
misschien is het een wel een goede raad om inderdaad eens een onderzoek in utrecht te laten doen !

veel succes

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:30

Ik heb gelukkig geen ervaring hiermee maar zal wel net als wat Anya schreef contact opnemen met Utrecht.
Veel sterkte ermee Ach gut

Weet iemand toevallig of dit ook vaker voorkomt bij bonte paarden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 09:35

Mijn (oude) schimmel had er eentje op zijn staartwortel, zie [VMR] Wie weet wat melanomen zijn? (op staartwortel) voor de beschrijving en mijn verhaal.

Maar ik kan me voorstellen dat het bij de anus wat kritieker is, vlakbij liggen onderhuids allerlei organen.

Jellie, het zou best kunnen, bonte paarden hebben tenslotte ook veel wit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:22

Vervelend zeg... is er nog een verdere prognose gegeven? hoe lang het gaat duren etc?
En hebben jullie al besloten wat te doen?

(sorry voor alle vragen, ben een beetje nieuwsgierig)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 11:59

Ik zou het lekker zo laten zolang het beestje er geen last van heeft.En krijgt hij er wel last van lijkt het me eerlijker om over het afscheid na te denken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:03

ik reed vroeger een schimmel die overal melanomen had. Hij had er eentje bij zijn koker, daar had hij last van, die is weeggehaald, maar de anderen lieten ze zitten.

De schimmel is uit de running geraakt wegens HKO, maar hij is nu 24 en staat vredig te grazen bij een paardenrusthuis is Brabant, mag zelfs nog 1 keer per week mee boscrossen.

Dus ze kunnen er oud mee worden als je geluk hebt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:05

Moeilijk om daar advies op te geven. Eerste reactie zou ook zijn: niets doen, aankijken. Bij ons op stal staat een inmiddels 20 jarige schimmel die 3 jaar geleden werd gediagnosticeerd met een melanoom bij zijn kaak/vlakbij de halsslagader. Ze gaven hem drie maanden, en hij leeft nog steeds. Melanoom wordt wel groter en hij heeft er last van bij het verzameld rijden, dus dat wordt niet meer gedaan. Maar voor de rest is het een viefe oude heer, met steeds meer interesse voor vierbenig vrouwelijk schoon Haha!
Maar op het moment dat plekken open gaan, gaan pussen en etteren en dan helemaal naast/bij de anus zou ik wel ingrijpen. Kans op infecties is daar, en vooral die plek, gewoon te groot voor.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 17:42

mijn merrie heeft t ook gehad, maar op den duur heb ik haar toch moeten laten inslapen hiervoor omdat de tumor naast haar anus in 3 weken tijd 2x zo groot was geworden (zeker 10cm doorsnee) en ook nog twee half zo grote nieuwe erbij waren gekomen. Dat begon haar te hinderen met mesten. Plus zij had als zo'n angst voor dierenartsen, ze was 21 jaar.. moet je dan nog gaan dokteren met zo'n dier. Het is nu bijna 6 jaar geleden, toen waren er eigenlijk ook nog geen mogelijkheden om dat te behandelen. Maar je hoort t bij schimmels heel vaak...

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 23:05

Ja ik heb er eerder van gehoord
Mijn buurpaardje had t ook op t laatst steeds meer koliek enz heel erg.
Moet wel zegen dat bij deze het ook van binnen voelbaar
UIteindelijk is hij overleden....
Sterkte!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 00:47

XchantjuhX schreef:
Vervelend zeg... is er nog een verdere prognose gegeven? hoe lang het gaat duren etc?
En hebben jullie al besloten wat te doen?

(sorry voor alle vragen, ben een beetje nieuwsgierig)

Volgens de DA is de prognose ronduit slecht, oftewel het wordt erger en uiteindelijk gaat ze er aan kapot en er is niets aan te doen. Hard maar waar.

Het ziet er al jaren een beetje raar uit rond anus en vagina bij deze merrie. Heel erg knobbelig,ruw etc, maar ze had er nooit last van. Nu ligt er konstant iets open, een etterende wond lijkt het op en ze lijkt er meer last van te krijgen.
Hoe lang: een exacte prognose gaf de DA niet, maar wel dat het uiteindelijk naar binnen zou slaan vervolgens buikvliesontsteking en dan een snel einde.
Eigenlijk wil ik op dit laatste niet wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 01:09

heel veel sterkte met je besluit...

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 01:30

Ik had het in mijn eerste bericht over een tumor met een moeilijke naam en dat was zeker geen melanoom. Althans dat was niet wat de DA uit zijn hoofd oplepelde, het was een hele mond vol met meerdere (latijnse ?) woorden waarbij we gelijk een reaktie hadden van...uhh... hallo... wat is dat Lachen
Een soort tumor was de verklaring, en hij heeft er zelfs foto's van gemaakt voor instruktiedoeleinden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 07:38

op mijn stage heeft een oude merrie er een ter grote van pingpong/tennisbal, het houdt zelfs haar staart wat omhoog.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 07:40

aja ik heb ook nog wat foto's, gemaakt voor school mocht je dierenarts interesse hebben

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 08:35

Lageveld kun je je DA niet even bellen en vragen wat het is?
Zoveel tumorsoorten zijn er nu ook weer niet.

Je hebt een hele range aan verschillende sarcoids, basale cel carcinoom, melanoom, sarcoom en plaveicelcarcinoom (zo even uit mijn hoofd). Het is best mogelijk dat je DA een fraaie latijnse naam gemompeld heeft. Maar dit zijn de basis tumoren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 14:49

lageveld schreef:
Volgens de DA is de prognose ronduit slecht, oftewel het wordt erger en uiteindelijk gaat ze er aan kapot en er is niets aan te doen. Hard maar waar.

Het ziet er al jaren een beetje raar uit rond anus en vagina bij deze merrie. Heel erg knobbelig,ruw etc, maar ze had er nooit last van. Nu ligt er konstant iets open, een etterende wond lijkt het op en ze lijkt er meer last van te krijgen.
Hoe lang: een exacte prognose gaf de DA niet, maar wel dat het uiteindelijk naar binnen zou slaan vervolgens buikvliesontsteking en dan een snel einde.
Eigenlijk wil ik op dit laatste niet wachten.

Nee idd... zou ik in jullie situatie waarschijnlijk ook niet doen, vooral omdat ze er nu al een beetje last van heeft... met etteren enzo

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:58

Hoi,

allereerst wil ik idd ook even zeggen dat de prognose voor een melanoom gunstig is.
Een melanoom kun je als DA vaak zo wel zien, en heb je niet snel veel meer aanvullend lab en/of microscopisch onderzoek voor nodig om het te behandelen.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat het een melanoom is, als een DA stelt dat de prognose zo ongunstig is.

Het lijkt mij persoonlijk eigenlijk sterk dat je DA zo maar op die manier een conclusie trekt en daarbij ook nog eens een ernstige prognose stelt.Mijn advies luidt dan ook:
Eis aanvullend onderzoek, en laat bv een biopt nemen van die dikte, want alleen op DIE manier mag je als clinicus een harde diagnose stellen van een dikte op de huid. Ook bloedonderzoek kan soms nuttig blijken voor sommige tumorziekten bij het paard..
Wees niet tevreden met een dergelijke gang van zaken.
Ga in ieder geval naar een gecertificeerd paardendierenarts!

Is je paard algemeen ziek, sloom, etc?
Was misschien de naam van de tumor: leukose? of maligne lymfoom?

Suc6....

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 01:46

Maarten21 schreef:
Hoi,

allereerst wil ik idd ook even zeggen dat de prognose voor een melanoom gunstig is.
Een melanoom kun je als DA vaak zo wel zien, en heb je niet snel veel meer aanvullend lab en/of microscopisch onderzoek voor nodig om het te behandelen.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat het een melanoom is, als een DA stelt dat de prognose zo ongunstig is.

Het lijkt mij persoonlijk eigenlijk sterk dat je DA zo maar op die manier een conclusie trekt en daarbij ook nog eens een ernstige prognose stelt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Ik bel maandag de DA overigens weer op om te vragen naar de exacte naam en om even letterlijk te noteren hoe hij erover denkt. Als we weten wat het daadwerkelijk is, kunnen we ons besluit wel nemen.