Wondje op been, nu helemaal aangekoekt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Wondje op been, nu helemaal aangekoekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:05

Vorige week had mijn paard een klein wondje op haar rechter voorbeen. Ze liep er niet slecht op, maar je mocht er ook bijna niet aankomen. Ook was haar been, aan de boven- en buitenkant van haar pijp dik. Ik heb het afgespoten en ontsmet en zo ook de volgende dag. Ze was nu alleen wel heel lusteloos en ik heb haar temperatuur even opgemeten en ze had 39.4. Voor mij reden om toch maar even de dierenarts te bellen. Die zei dat ik haar drie dagen cubar mix door haar voer moest doen, zodat het in ieder geval niet zou gaan ontsteken. Ook was nu haar hele onderbeen dik. Het afspuiten moest ik blijven doen. Ik heb haar vervolgens ook nog iedere dag ontsmet met betadine.
Dit heb ik herhaald tot afgelopen zaterdag. De temperatuur was inmiddels weer naar normaal gezakt en alleen de plek rondom het wondje was nog dik. Er kwam wel wat vocht uit zag ik en ik heb er wat wondzalf opgesmeerd, zodat er geen viezigheid in kon komen.
Alleen nu is de hele boel aangekoekt aan haar been. Ik mag wel aan haar been zitten, maar ik mag niet gaan lopen friemelen enzo. Dat vind ze niet leuk. Logisch.
Ze heeft in ieder geval geen verhoging meer het is nu alleen nog maar dik. Volgens mij heeft ze er geen last van. Ik denk dat datgene wat is aangekoekt komt van het wondvocht dat er constant uit is gelopen, want ik heb haar toch iedere keer afgespoten en ontsmet.
Wat kan ik hier nu het beste mee doen?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:10

Ik neem aan gewoon schoon blijven maken met water, een beetje los weken zeg maar zo.
Dit zou ik doen, maar ik ben geen DA!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:19

Emmer lauw water met Betadine (of Groen pak, naam vergeten, soort wasmiddel achtig, deze is namelijk sterker) en flink schrobben.

Laat iemand dan maar helpen maar het moet gewoon goed schoongemaakt worden en dan eff Zilversprayen, dan wordt het niet zo vies en droogt het uit en trekt evt. het vocht weg.

Veel stappen!!! En ook koelen (maarja dat doe je wel bij het wassen)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:24

Ik weet het weer: GROENE Biotex (gewoon in Supermarkt)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:30

Soda is zachter. Maar de korsten moeten er iig af. Desnoods zet je er de tuinslang op tot de korsten vanzelf loslaten. Wel zo veilig als ze mocht gaan meppen...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:32

Ja, want meppen doet ze zeker. Ookal zit er een wondje waar ze absoluut geen last van heeft, je mag er niet aankomen! Ze houdt absoluut niet van gefriemel.
Maar in ieder geval al bedankt voor de info, morgen eens bij de supermarkt langs.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:46

zal wel een domme vraag van mij zijn.....
maar waarom moet die korst eraf?

als je het laat zitten valt het er vanzelf wel af, als het onder het korstje schoon is, geeft die rommel die een de buitenkant echt niks.

rondom de wond kun je masseren (als dat lukt) bevordert de doorbloeding en dan geneest het nog sneller

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:22

ellepel schreef:
zal wel een domme vraag van mij zijn.....
maar waarom moet die korst eraf?

als je het laat zitten valt het er vanzelf wel af, als het onder het korstje schoon is, geeft die rommel die een de buitenkant echt niks.

Dat vraag ik me dus af, gaat de korst er wel vanzelf af, want je kunt het niet echt een korst noemen namelijk. Het is meer opgehoopt wondvocht. Hoewel het best een grote 'dot' is zeg maar, en zoveel wondvocht is er niet uitgekomen, want dat had ik dan wel gezien.
Het lijkt nu een beetje op een vergroeiing, niet echt natuurlijk, maar daar kun je het een beetje meer vergelijken zeg maar.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:25

Als het er nu af gaat (het vieze nog) dan komt er een schone korst op en deze zal sneller genezen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:49

Ik heb van de zomer zoiets gehad met Djirwa. Ze had een grote jaap op de heup van een trap of beet van een ander paard. Het zag er akelig uit maar nog niet zo dat de DA moest komen van mij.

Ik heb het de eerste dag gewassen met betadineshampoo en goed uitgespoeld. Daarna uierzalf erop gedaan tegen eventuele viezigheid en regenwater e.d. Ik ben het uit blijven wassen totdat de pus eigenlijk helemaal verdwenen was. Het heeft anderhalve week geduurd voordat ik eindelijk dacht iets van verbetering te zien. Het is dik geweest en etterig en ik heb echt op het punt gestaan de DA te bellen. Die toevallig toch langs kwam (niet voor mijn paard) en zei dat het goed ging.
Halve week later zat er een geweldig korstje op en nu zie je alleen nog een heel licht streepje waar de wond heeft gezeten.

Dus: viezigheid uit blijven wassen totdat je echt ziet dat er een goed korstje op is ontstaan.

succes!!!:)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:57

ik zou het open peuteren , ontsmetten en en acederm erop doen.
dit 2 x per dag om het aanwezige wondvocht nog een kans te geven er uit te komen. als al het vocht weg is kan je het dicht laten groeien, van binnen uit.
Als je het van buitenaf laat dichtgroeien krijg je weer een bact. infectie en dus weer een dik been. deze bacterie speelt op bij wondjes waar geen zuurstof bij kan komen. Hou je het dus open, dan overleeft de bacterie niet.