Help! Mijn paardje weeft...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Help! Mijn paardje weeft...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:26

Hoi hoi, ik heb een vraagje voor jullie.

Mijn paardje is de laatste tijd af en toe aan het weven. Heb hetzelf nog niet gezien, maar de mensen die op de stoeterij komen wel.
Er ligt nu een bal in, maar dat interesseerd hem niet.
Hij is drie en een half en dit is zijn eerste winter op stal. Normaal stond hij met zijn vriendjes in een loopstal.

Ik hoorde dat dat weven ook slecht is voor zijn kniegewrichten, vooral omdat hij zo jong is.

Ik moet hem dus ergens mee gaan bezig houden of zo... Kan iemand mij wat tips geven..... Het is een vrij rusig paard!

Alvast bedankt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:29

hij mist duidelijk zijn gezelschap. Heeft hij uitzicht op een beetje levendig gebeuren, of gewoon doodsaai? Zo´n bal met biks erin en een gaatje waar het uitkomt als hij er mee speelt, weet zo snel de naam niet meer, is heel goed om hem een tijd bezig te houden en vaak kleine beetjes hooi geven ipv drie keer een grotere portie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:40

Kan hij dan overdag niet naar buiten? Dat is toch veel beter voor zo'n jong dier?
Een kennis van mij had ook een wever. Zij hing in de deuropening een aantal emmers op de kop (zonder hengsel) aan touwtjes, zodat die merrie steeds het hoofd stootte. Het weven is er mee overgegaan, maar het paardje kwam ook wel iedere dag naar buiten.
Ze gaan weven uit verveling!

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:03

Joepie weer terug naar de vrije natuur met vriendjes!!! Haha! Nee even serieus. Schijnheilig een paard heeft gezeldschap nodig kan hij buurmannen/vrouwen zien en aanraken?
En een paard eet een groot gedeelte van de dag dus meer Hooi of Kuil gaan voeren over de hele dag (goed opletten dat hij niet te dik wordt)Maar het allerbeste is natuurlijk om hem gewoon lekker buiten te laten spelen al is het maar een paar uurtjes per dag.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:18

het is inderdaad heel slecht voor de kniegewrichten,je kunt de bal ook in een net boven het hoofd hangen zodat je paard er telkens zijn hoofd eraan stoot,of inderdaad een emmer aan een touwtje,bij een beginnende wever wil dit helpen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:06

Heeft hij genoeg contact met andere paarden? Verder zorgen voor genoeg ruwvoer, beweging (liefst buiten los) en afleiding. Soms kan een spiegel voor de stal, waarin hij zichzelf ziet wel helpen. Dan moet je wel een onbreekbare nemen. Suc6!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 18:53

Nou, hij gaat dus ongeveer van 11 uur 's ochtends tot drie uur 's middags naar buiten in de bak. Met al zijn volwassen vriendjes en vriendinnetjes.

Ik heb het hem vandaag effe zien doen(voor het eerst dat ik het zelf zag)
Hij deed het omdat hij volgens mij, me zag staan maar schonk hem effe geen aandacht. Echt zo van....kom nou naar mijn stal....
Het is lijkt wel ongeduld of zo. Maar heb net een bal voor de neus gehangen en hooi in alle hoeken neergelegd.

Volgens mij doet hij het ook , wanneer ze naar buiten gaan, daarom zei ik al dat ze het beste hem er als eerst uit kunnen halen ( voorkomen is beter dan genezen, toch!!)

Volgens mij doet hij het niet als er niets te belven valt, maar dat weet ik niet zeker.

Hij heeft nu trouwens uitzicht op een andere ruin en naast hem staat een merrie en aan de andere kant nog een ruin en in de stal staan 10 paarden of zo...dus gezeltschap genoeg.

Hoop dus dat het een kwestie van gewenning is...
Die emmers is wel een goed plan...

Dankjewel voor jullie reacties.....!!!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:45

LIKE-IT, euhmz EQUI-Ball (bal met bix, wat er langzaam uitkomt door het rollen, soort graasbehoefte vult het).

Weven is een verveling. Ze maken (netals bij bv luchtzuigen) een stof los wat hun "high" maakt. Soort verdovend middel. Dit doen ze om de verveling minder te voelen, pijn te verdoven van niks doen.
Niet vergeten dat jouw paardje van veulen af aan (als het goed is) in de wei heeft gestaan en kon doen wat hij wilde. Nu ineens in een 4-kant hokje moet hij zich maar bezig zien te houden.