Hoefrot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Hoefrot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 19:22

Mijn pony heeft nu last van hoefrot...(alleen 1 achterhoef)

Maar k zorg er altijd voor dat de hoeven helemaal schoon zijn, ik ben zo'n 6 x per week op stal en dan krab ik voor en na het rijden de hoeven uit...

De stal is ook altijd netjes...alleen de wei is emt dit weer natuurlijk wel nat...maar zijn wei ligt op een heuvel zeg maar dus het water kan in principe wel weg...dus zo nat zou het er nou ook weer niet moeten zijn...

Het is niet zo dat je helemaal in de bodem wegzakt ofsow maar het is er gewoon een btje drassig...

Hoe komt dit nou en wat kan ik er aan doen??

Heb al aan de DA gevraagd maar die wist verderniks behalve een paar dagen @ stal laten staan....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:26

Is een bacterie infectie en hoeft dus niet van vieze stal te komen, maar de bacterie groeit wel beter in natte omstandigheden... Hoefteer gebruiken, daar kan die bacterie slecht tegen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:43

Teer sluit de hoef af. Beter egyptische zalf gebruiken, dat werkt goed tegen rotstraal of hoefrot.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:18

Mijn paard heeft steeds rotte plekjes onder z'n ijzer en soms in z'n straalgroeven. ik moet dit van de hoefsmit schoonborstelen en er elke dag jodiumtinctuur in laten lopen. dit is desinfecterend en droogt iets uit. verder moet ik om de paar dagen z'n hoeven teren. het helpt echt goed.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 18:39

Dat teren heb k ook al een tijd gedaan maar dat hielp dus voor geen meter Verward

Maar weet iemand dan waar die egyptische zalf te koop is?? Ben wel benieuw daarnaar dan...

Maar hoe kan het dat ie het maar bij 1 hoef heeft??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:22

Is te koop bij de Divoza. Knipoog

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 09:35

Dat is te koopt bij elke ruitersport zaak als het goed is.
Teer ben ik zelf ook geen voorstander van. Het sluit weliswaar de hoeven af zodat er geen bacterien bij kunnen komen, maar als je teert terwijl de hoeven nog bacterien bevatten sluit je die mee in zodat die ongestoord verder kunnen eten aan je paards hoeven. En het is haast onmogelijk de hoeven helemaal schoon te maken alvoor je gaat teren.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:02

Egyptische zalf helpt hiervoor heel erg goed, je kan het ook oplossen met een goedkoper goedje, namelijk appelazijn met zout, dat doodt ook de bacterie.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:50

Citaat:
Dat teren heb k ook al een tijd gedaan maar dat hielp dus voor geen meter

dat kan kloppen, als je gaat teren als er al rot is, dan sluit je de bacterie op en die kan dan lekker z'n gang gaan van binnen.

De enige keer dat je kan teren, is als de smid de rot helemaal heeft weggesneden.

Je kan bij de Boerenbond/Welkoop een spray (paarsig blauw) kopen tegen schapenrot dat werkt heel erg goed, of bij de DA een spuitbus CTC-spray (lichtblauw) werkt ook goed

Ijzers er onderuit laten halen en overgaan op natuurlijk bekappen werkt preventief, mijn paard had vaak rotstraal toen ie nog op ijzers stond, omdat de straal dan werd beperkt in de groei, nu ie van de ijzers af is, heeft ie het nooit meer gehad

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 11:25

hippo sol werkt goed en de voeten goed schoonwassen bijv met betadine.
www.hoofcare.nl

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 13:44

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 17:34

Milka heeft ook rotstraal gehad. (Volgens mij hetzelfde als hoefrot) en ik heb het behandeld met betadine. Na een week teerde ik en met een paard dagen was het weg! OK dan!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:11

Voorzichtig zijn met de hoevenkrabber, anders maak je nieuwe wondjes die ook weer geinfecteerd raken. Beetje krabbelen, en verder borsteltje gebruiken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 17:13

Hoevenkrabber desinfecteren! Mijn paard heeft laatst heel erge rotstraal gehad. Uiteindelijk is het over gegaan (vrijwel direct!) met een spuitbus met paars spul, dat is tegen hoefrot bij schapen. Lekkere DA heb jij trouwens als die niks anders kan bedenken??

quito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:09

Dat schapenspul werkt goed en als je gaat teren wel zwarte teer gebruiken en geen bruine. Stook de zwarte teer in een bijv.conservenblikje warm, en schud het voorzichtig in de straal. doop er dan een stukje strotouw in en duw dat met je hoevenkrabber in de straal. Zorg dat het toutje een eindje eruit steekt dan is het makkelijk te verwijderen. Na een paar dagen zul je een goed resultaat behalen. Let wel op dat je de teer niet gloeiend heet stookt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:12

voor je gaat teren: zorg ervoor dat de smid het hele aangetaste stuk straal heeft weggesneden, anders sluit je de bacterie lekker op met die teer en kan die goed naar binnen toe gaan doorwoekeren.....

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:49

Ik heb een verzorgpaard gehad die rotstraal had.
Ik moest het eerst goed schoon maken met water,goed droog maken, daarna een beetje betadineoplossing er indruppelen voor ontsmetting en vervolgens aantippen met egyptische zalf (van hoefsmit gehad maar kan je gewoon in een ruitersportzaak kopen).

Van een nichtje heb ik eens gehoord dat blauw tinctuur een opdrogende
werking heeft en ook gelijk ontsmet. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 16:29

ik wou hier dus net een topic over openen want ronald heeft ook alweer hoefrot en ik wil nu ook wel eens weten wat wel helpt! teren heb ik geprobeerd maar daardoor is het open gesprongen en erger geworden dus dat doe ik NOOIT meer!
bij de vorige keer dat ie dat had (in juli) had ik van de DA doekjes gehad die ik elke dag 1 in zijn hoef moest stoppen en dan zou het binnen 1 week genezen zijn. en ja het geneesde snel, dacht ik want nu is het weer trug en nu aan 2 hoeven! nu zijn de doekjes op en nu wil ik maar eens iets anders gaan proberen.
dus help mij asjeblieft ook!!!! Verdrietig
maar aan nattigheid kan het iig niet liggen want ronald staat in een droge stal en buiten in een droge bak of een droge wei, en toen ie eerst in de modder stond had ie nerges last van.... Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:59

Citaat:
in een droge bak of een droge wei, en toen ie eerst in de modder stond had ie nerges last van....

tjonge waar woon jij??? Is er ergens in Nederland nog een stukje droog dan????

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:23

Haha!
Laatst bijgewerkt door Rowie_lover op 09-11-04 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:25

smurf schreef:
tjonge waar woon jij??? Is er ergens in Nederland nog een stukje droog dan????

zoals je bij mijn naam kunt zien woon ik in Tilburg, en aangezien de paarden op een opgehoogd stuk grond staan met een gedraineerde bak en een wei waar maar 1 paard op staat, elke dag een paar uur hou je het wel droog Haha! Knipoog en de stallen worden elke dag gedaan en er zitten ook nog eens roosters in de stallen zodat de pis weg kan lopen...

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:40

Rowie_lover schreef:
ik wou hier dus net een topic over openen want ronald heeft ook alweer hoefrot en ik wil nu ook wel eens weten wat wel helpt! teren heb ik geprobeerd maar daardoor is het open gesprongen en erger geworden dus dat doe ik NOOIT meer!
bij de vorige keer dat ie dat had (in juli) had ik van de DA doekjes gehad die ik elke dag 1 in zijn hoef moest stoppen en dan zou het binnen 1 week genezen zijn. en ja het geneesde snel, dacht ik want nu is het weer trug en nu aan 2 hoeven! nu zijn de doekjes op en nu wil ik maar eens iets anders gaan proberen.
dus help mij asjeblieft ook!!!! Verdrietig
maar aan nattigheid kan het iig niet liggen want ronald staat in een droge stal en buiten in een droge bak of een droge wei, en toen ie eerst in de modder stond had ie nerges last van.... Verward

Nogmaals www.hoofcare.nl

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:54

Citaat:
en aangezien de paarden op een opgehoogd stuk grond staan met een gedraineerde bak en een wei waar maar 1 paard op staat, elke dag een paar uur hou je het wel droog

tja, mijn paard staat met 10 anderen op de wei in de polder, die houden het dus niet droog

Rowie_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:14

ja zo zat ik er eerst ook bij smurf, kun je niet tegen gaan met zo veel paarden!
en amaldras, bedankt! erg mooie site!
Maar iemand misschien nog tips voor spul wat ik erop kan smeren?