Weke koot en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pferdtje

Weke koot en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:29

Na een uitgebreid onderzoek is gebleken dat hij weke koten heeft (of in iedergeval te elastisch). Na het rontgenologisch onderzoek bleek ook dat de sesambeentjes niet goed waren die kregen dan ook een 3tje.

Maar goed hij kan er nooit last van krijgen of binnen een week erg kreupel zijn. Heeft iemand daar ervaring mee wat je kan doen? (bandageren, training ofzo?) Verward

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:36

Ik weet wel dat een 3tje op de sesambeenderen niet zo dramatisch is als op bijv. het straalbeen of de kogels. Bij de PROK-keuring worden ze met een drietje nog goedgekeurd.
Ik zou niet extra bandageren, maar gewoon goede beschermers gebruiken (bijv. peesbeschermers). Qua training is het altijd goed om lang in en uit te stappen.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 17:39

Maar omdat hij 4 is en nog niet aan het werk is geweest krijgt hij een 3 als hij 12 was geweest was het niet erg!
In en uit stappen gebeurt altijd goed dus dat blijven we dan zeker ook doen. En op zoek naar peeskappen dus

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:18

zeker de hoeven regelmatig laten behandelen door de hoefsmid ! misschien kan je hoefsmid er speciale ijzers onderzetten om meer steun te geven !

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 18:57

We zijn al druk aan het onderhandelen we moesten in iedere geval zorgen dat hij niet te stijl werdt en niet te rond en te lang

kadans16Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:18

een 3tje betekend toch alleen verhoogd risico?
Geen zorgen maken als ik jou was, volgens mij kunnen ze er wel 120 mee
worden.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:17

Weke koten kun je niets aan doen. Dat is gewoon de bouw van jouw paard. Gewoon netjes op tijd laten bekappen door de smid. En zeker niet teveel klooien met correctief beslag e.d., dat zet alleen maar extra druk op de pezen en gewrichten.

Weke koten zouden wat minder sterk en wat blessuregevoeliger zijn dan 'normale' koten. Maar ook dit is volgens mij nooit aangetoond.

Gewoon lekker rijden met je paard zoals ie is en niet teveel toeters en bellen erbij halen. Luister naar je paard.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 13:03

Het is een beetje lastig Ze kunnen er nooit last van krijgen maar hij kan ook volgende week steenkreupel zijn. We gaan het komende half jaar goed trainen dus lekker in de bespiering rijden en met peeskappen longeren ik hoop dat hij er nooit last van krijgt.

@ kandans16 3tjes zijn alleen slecht als je hem wil verkopen dan krijg je een negatief aankoop advies