Hoefzweer :-(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusjeher

Hoefzweer :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:31

Kreeg net een telefoontje van de stal waar Max staat en dat Max kreupel binnen is gekomen vanuit de wei.
De hoef was warm en hij stond er niet op.
Nu heeft hij tot vorig jaar juni regelmatig last gehad van een hoefzweer en ik vrees dat hij er weer last van heeft.
Morgen komt gelukkig de hoefsmid en hoop ik dat hij het kan open snijden zodat de druk er snel van af is.
Nu staat hij weer op zaagsel. Dit omdat hij een enorme smeerkees op stal is.
Sinds dat hij de eerste hoefzweer heeft gehad voer ik hem regelmatig biotine.
Wat moet ik nog meer doen om dit te voorkomen?
Zijn ijzers een optie of zal ik hem toch weer terugzetten op stro?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:33

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:38

Als het alleen met de viezigheid van doen is, zou ik hem weer terug op stro zetten. Zelf sta ik ook op zaagsel en heeft mijn paard een zweer in zijn hoefbal gehad, maar hij kan vanwege koliek niet op stro. Anders had ik het meteen weer gedaan, want zaagsel heeft toch een verhoogde kans op zweren.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:40

Je hoort het vaker dat paarden op zaagsel last krijgen van hoefzweren of de witte lijn wordt aangetast. Wellicht een idee om eens vlas te proberen? Neemt meer vocht op dan zaagsel of stro en makkelijker schoon te houden. Op marktplaats (paarden te koop) staat info. en een aanbieding. Is ook nog eens goedkoper dan zaagsel en makkelijker af te voeren.

Kel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:53

Een ijzer is ook een idee. Je moet de smid eens laten nakijken of hij een dunne zool heeft van zichzelf. Als ze dan op een steentje ofzo gaan staan hebben ze ook zo een zoolzweertje. Dan helpen ijzers (evt met zooltje wel)

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:05

mijn dierenarts gaf mij het advies,om niet alleen in de soda te zetten.
maar ook in de zuurkool,dat trekt alles eruit,klinkt echt heel raar,dat vond ik ook toen ik dat hoorde *LOL* maar het hielp wel!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 18:09

Een ijzer kan idd helpen, en anders weer terug op stro, want op zaagsel krijgen ze veel eerder zweren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:00

Hoef in water met appelazijn zetten, dit trekt de ontsteking eruit en reinigt de boel !

Groetjes,

Maris

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:02

Bedankt voor jullie reacties.
Heb hem net in een badje met soda gezet. Hij strompelt echt met drie benen voort.
Heb zijn stal leeg geschept en hem weer op stro gezet.
Morgen even de hoefsmid afwachten en even kijken wat hij van het idee vindt om hem op ijzers te zetten.
Wordt vervolgd.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 03:39

Geen soda (dat is alkali) maar water met appelazijn (licht zuur). Deze werkt tegen bacterien.
jirina

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:21

Idd soda is erg aggressief. Biotex (waspoeder) blauw werkt ook goed maar is vriendelijker. Als je HS heeft gelokaliseerd waar de zweer zit en hem grotendeels weg heeft kunnen snijden dan is het ook nog fijn om met biotex te blijven weken.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:18

MoniqueB schreef:
Idd soda is erg aggressief. Biotex (waspoeder) blauw werkt ook goed maar is vriendelijker. Als je HS heeft gelokaliseerd waar de zweer zit en hem grotendeels weg heeft kunnen snijden dan is het ook nog fijn om met biotex te blijven weken.

Vanmiddag is de HS geweest, hij heeft het voor het grootste gedeelte wegkunnen snijden, maar volgens hem zit het zeer diep.
Hij loopt nog niet goed, baal er verschrikkelijk van. Hij vond het goed dat ik hem in de soda zou zetten, na dat ik dat heb gedaan, watje erin met betadinezalf er in en de hoef in een zak.
Hopelijk dat het snel weer beter met hem gaat. Baal er zo ontzettend van. Huilen

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:26

Lijkt me zoieso al schelen als je elke ochtend ff zijn hoeven goed schoonmaakt. Als die zaagselprut er de hele dag in blijft, lijkt me dat ook niet goed. ook zou ik idd de hoefsmid eens vragen of een ijzer zin heeft, lijtk mij wel iig.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:32

YvonneS schreef:
Lijkt me zoieso al schelen als je elke ochtend ff zijn hoeven goed schoonmaakt. Als die zaagselprut er de hele dag in blijft, lijkt me dat ook niet goed. ook zou ik idd de hoefsmid eens vragen of een ijzer zin heeft, lijtk mij wel iig.

Heb hem gisterenavond weer op stro gezet en het zaagsel verwijderd uit zijn stal.
Hopelijk scheelt dat enorm.
Straks maar even kijken en zijn hoef in een sodabadje doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 16:34

Wat voor zaagsel gebruik(te) je? Witte houtkrul of rode zaagsel?
Misschien beter dat je hem weer op stro hebt gezet....

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 16:47

Witte houtkrullen gebruiken we hier op stal.
Ik ben er nu wel achter dat hij heel erg gevoelig is voor hoefzweren.
Nu even afwachten hoe lang dit weer gaat duren.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:38

Het gaat al wel wat beter met Max, heb gisteren weer gereden en hij liep weer helemaal goed.
Nu heb ik toch nog een vraagje, hoelang moet ik hem in een soda badje zetten. En iedere keer doe ik nog een watje met betadinezalf erin.
Hoelang moet ik daar mee door gaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 11:44

Mijn smid heeft gezegd: twee/drie dagen in een badje met soda. Watje met betadine hoeft nu niet meer. Wel uitkijken met steentjes.

Het is trouwens niet zo dat ze meteen weer goed lopen als de hoefzweer er uit is. Je moet het een dag of twee de tijd geven.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 12:19

Cassidy schreef:
Mijn smid heeft gezegd: twee/drie dagen in een badje met soda. Watje met betadine hoeft nu niet meer. Wel uitkijken met steentjes.

Het is trouwens niet zo dat ze meteen weer goed lopen als de hoefzweer er uit is. Je moet het een dag of twee de tijd geven.

Ja dat heb ik gedaan, heb vrijdag, zaterdag en zondag niets met hem gedaan.
Zondag even in de bak los gehad en toen liep hij al een stuk beter alleen in de draf was hij niet helemaal zuiver.
Dus gisteren erop gezeten en het voelde goed.