Koliekvraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannegeurtje

Koliekvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:29

Hoi, Teake mijn verzorgpaard had gisteren koliek. De DA erbij gehaald en hij heeft hem opgevoeld zeg maar. Zat ie helemaal verstopt, vet zielig en waarmee....met stro. Doorgespoeld enzo. Hij staat nu sinds ongeveer een maand denk ik op een nieuwe stal, maar niet eerder koliek gehad. Hij staat nu niet meer buiten, alleen maar binnen en is dat dus niet gewend. Ik aan die staleigenaar gevraagd hoe dat dat kan met dat stro. Ze hebben net een nieuw soort stro, dus daar zal het wel door komen. Of het is lekkerder dan het vorige, hij verveeld zich meer, of het is minder verteerbaar. Op mot zetten kost 30 euro extra, beetje overdreven, maar wat zouden jullie doen?
Sanne

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:54

eerst maar eens proberen met wat meer afleiding, misschien kan hij toch een paar uurtjes per dag naar buiten.
probeer eens een voerbal of speelbal.
Als hij veel stro blijft eten, dan toch maar op mot.

floortje_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:56

ik zou proberen om haar toch weer op wei te zetten al is het maar een uur per dag en hooi voeren natte zemelen met sla olie en het probleem oplossen afleiding zoeken voor je paard

m86ike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:27

Wat je moet doen is creoline oplossing over het stro gooien. Dat is een schoonmaakmiddel wat erg vreemd ruikt voor een paard!! Dat helpt!!!! OK dan!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:32

Is dit niet net als ammoniak slecht voor de longen als ze dit inademen?

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:42

Hoi, zoals ik al zei is Teake mijn verzorgpaard en ik heb er niet veel over te zeggen. Hij is pas naar deze nieuwe stal en er is geen mogelijkheid tot weidegang in de herfst en winter. Als je hem in de paddock wilt zetten, moet je er zelfs bijblijven. Daar kan ik het dus helaas niet in zoeken. Ik zou mijn eigen paard nooit op zo'n soort stal zetten.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:47

als er niet voldoende afleiding is mot hij misschien toch op mot.
2 x per maand de dierenarts erbij is duurder.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:49

Als het jouw verzorgpaard is kan je er weinig aan doen idd. Ik zou mijn paard dan op ander strooisel zetten.

m86ike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:52

creoline is niet slecht voor de longen. Dit wordt gebruikt door albert voorn!!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:54

En dat maakt het automatisch goed ??

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:01

Ik heb niet gezegd dat het slecht was, het was een vraag.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 10:26

m86ike schreef:
Wat je moet doen is creoline oplossing over het stro gooien. Dat is een schoonmaakmiddel wat erg vreemd ruikt voor een paard!! Dat helpt!!!! OK dan!

Dit spul is ander wel zwaar giftig, bij mijn weten. Boos!

Leuk om een stal mee te ontsmetten, maar zeker niet geschikt om over het stro te gooien.

Een betere manier is om wat van het vuile stro als toplaag te gebruiken, dit wordt meestal niet gegeten.

Als hij echter stro blijft eten heb je weinig andere keus, dan houtkrullen, vlas oid.
Dat dat duurder is kan ik me wel voorstellen, want dit mag meestal niet samen met de stro mest afgevoerd worden.