Mijn paard heeft hoefkatrol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarahlou

Mijn paard heeft hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:01

Ongeveer twee maanden geleden is mijn paard ( E.T.) geconstateerd met hoefkatrol. En ook niet zo'n klein beetje Verdrietig
Hij heeft een gradatie drie en een vier. (het gaat van 1 tm 4, dus veel erger had het nieuws niet kunnen zijn) We hebben geprobeerd om de pijn met speciaal beslag op te vangen om hem zo nog evt. recreatief te kunnen gebruiken. Op de wei is ie nu goed maar onder de man niet. Omdat ik en hij er nog niet aan toe zijn om definitief afscheid te nemen, heb ik een plekje voor hem gevonden op de wei bij een merrie. Hier mag ie nog even van het leven genieten! Lachen Maar nu komt het. Die mooie ijzers van hem kosten een fortuin! de veearts en de smid zeggen dat ik gerust kan proberen ze eraf te laten als ie toch alleen maar op de wei staat. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hij staat al heel lang op ijzers en volgens de veearts zal hij ook echt heel kreupel worden als het beslag er af gaat, maar het moet daarna ook wel weer wat beter worden. Heeft er iemand nog tips of ervaringen hiermee???

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:12

Ik zou eens kijken op www.hoefkatrol.com. Ik ben laatst op een clinic van Antoine geweest en wist niet goed wat ik moest verwachten. Ik vond het echt super. Hij heeft het in die lessen niet echt gehad over hoefkatrol, maar wel over rechtrichten en echt waar alle paarden gingen stuk voor stuk 200% beter lopen. Over hoefkatrolontsteking zegt Antoine dat het niet bestaat en dat het door goed recht te richten opgelost kan worden. Weet ook niet echt wat ik daarvan moet denken, maar lijkt me het proberen waard. Hij doet ook aan niet goed, geld terug!

Groetjes Sanne

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:23

Ik heb net ook een topic geopent over mijn paard dat hoefkatrolonsteking heeft. Zij is nu behandeld door Erik Laarakker en loopt weer 100% goed, terwijl de 'gewone' dierenartsen haar al hadden afgeschreven en een zenuwsnede voorstelde, wat wij dus niet wilden doen!

Nu heb ik ondertussen les zoals Antoine zijn manier en hoop ik dat ik het rijden weer op kan pakken.

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:24

Ik heb die site ook gezien en ken ook iemand die les bij hem heeft gevolgd. In eerste instantie leek het mij wel iets. Ik heb er serieus over gedacht om daar naar toe te gaan met ET. Maar zijn verhaal dat hoefkatrol niet bestaat staat mij niet zo aan. Ik geloof best wel dat rechtrichten goed is voor paarden en dat het paarden kan helpen met probblemen met bespiering etc. Ik heb mezelf na het lezen van zijn verhaal een enorm schuldgevoel aangepraat. Ik heb hem niet rechtgericht dus door mij is hij nu kreupel. Maar op de foto's zaten er echt hele grote gaten in het hoefbeen.
In ieder geval bedankt voor de tip!!!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:31

mijn paard heeft ook ijzers met een soort leertje eronder, kost praktisch niks. kun je erik laarakker niet proberen? www.holistischdierenarts.nl

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:40

Hey Sarahlou, ik wil je geen schuldgevoel aanpraten, maar je kunt je misschien wel voorstellen dat als je niet bewust je paard rechtricht, dat er altijd één kant van de benen, maar ook van het hele lijf van het paard meer belast wordt dan de ander. Ik denk niet dat Antoine ontkend dat paarden een hoefkatrolontsteking kunnen krijgen, maar wel dat hij zegt dat dat opgelost kan worden door rechtrichten. Er zijn trouwens paarden die HK 4 geconstateerd worden op de foto's die 100% rad lopen hoor.

Sanne

P.S.: waarom zou je het niet eens een keer proberen om naar een lesdag in NL te gaan, met of zonder E.T., hij geeft het geld terug als hij een paard niet goed kan krijgen?

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:41

Ik heb net even naar de site gekeken van Erik Laarakker. Ik kende hem nog helemaal niet. Is misschien idd wel de moeite waard om een afspraak te maken. Zal de site nog eens even goed doorlezen!
Thanx

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 13:45

Je zet me wel weer aan het denken Sanne! misschien toch nog een beetje hoop voor mijn paardje en mij? Tenminste ik wil natuurlijk het beste voor mijn paard en als dat betekent niet meer rijden dan rijd ik hem gewoon niet meer. dan mag ie lekker de wei op. maar het is natuurlijk wel geweldig als ik nog iets met hem zou kunnen doen. het is zo'n levenslustig paard. een lesdag kan natuurlijk nooit kwaad...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:43

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 19:59

Heb je al eens aan een andere manier van bekappen gedacht ? Natuurlijk bekappen, bedoel ik ?
Verdiep je er eens in, is echt de moeite waard ( er zijn zelfs natuurlijk bekappers die beweren dat ze hoefkatrol ALTIJD kunnen genezen door hun manier van bekappen, zodat je ook weer kan rijden !!!!!!!)

zie b.v. www.paardnatuurlijk.nl

Groetjes,

Maris

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:48

Jeetjes wat een mogelijkheden. IK had wel al van antoine gehoord, maar ik geen idee dat er nog meer mogelijkheden waren! Lachen Ik ga me er dit weekeinde eens goed in verdiepen. Mijn paardje gaat in ieder geval wel de wei op maar het zou natuurlijk leuk zijn als ik nog wel recreatief met hem aan de gang kan blijven. Ik ben wel aan het kijken voor een ander sportpaard. ik wil hem namenlijk niet belasten met wedstrijden e.d. Ik moet namenlijk wel wat prestaties blijven neerzetten als ik volgend jaar met de ORON cursus wil gaan beginnen. ( zou wel erg luxe zijn 2 paarden om te rijden... Haha! )

In ieder geval vast bedankt voor alle tips. Alle info is welkom

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 03:14

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:17

Ik zou ook kiezen voor Antoine de Bodt hij heeft al zoveel paarden goed gekregen. Het is net dat je hem zelf iets verkeerd belast hebt, of rechtrichten niet helemaal in orde is, maar ja er is aan te werken, dus ja waarom niet. Volgende week zit hij in Elst (kijk op zijn site bij lessen voor adres gegevens) en anders informeer bij hem zelf eens, stuur mail of bel hem persoonlijk op, kun je situatie zelf uitleggen en kan hij je vragen beantwoorden. Veel succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:27

Ieder paard heeft hoefkatrol. Maar in jouw geval heeft je paard hoefkatrolontsteking. Die veranderingen aan het straalbeen zien de artsen op de foto en concluderen meteen dat dat de oorzaak is van de pijn. Mijn advies zou ook zijn dat je contact opneemt met Antoine de Bodt. Ik heb ruiters en paarden onder begeleiding van hem in een half uur tijd ontzettend zien opknappen, paarden die kreupel liepen dat ze de bak inliepen aan het eind van een half uur zien sjouwen dat het een plezier was om naar te kijken.

HKO is niet het einde van je paard. Laat je niet gek praten. Maar ik zou als ik jou was beginnen bij wat voor een heleboel mensen de laatste optie is waar ze aan denken en bereid zijn te proberen: Antoine de Bodt!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:27

Ook ik heb goede ervaring met Antoine de Bodt, mijn paard had kreeg 'hoefkatrolontsteking in fase 3', ik moest hem maar op rust zetten en hopen dat het goed kwam.. maar dat gebeurde niet..
Hij was niet heel kreupel en rende ook vrolijk door het land, maar hij was gewoon niet zuiver en dus op dat moment niet geschikt om te rijden.
Toen ben ik met hem gaan lessen bij Antoine en is hij weer 100% zuiver gaan lopen.
Daarna heb ik hem nog weer op wedstrijd gestart, zowel springen als dressuur met goede resultaten!
Inmiddels is hij voor de sport naar Engeland verkocht..

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:19

Mijn peerd heeft ook HKO 4, maar loopt weer als een trein en zonder ijzers!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 23:47

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 09:56

2 paarden bij ons op stal hebben ook hoefkatrol ontsteking. Met de begeleiding van de dierenarts en speciale ijzers worden ze inmiddels weer gereden en lopen perfect Lachen Ze kregen ook iedere dag japanse zeewier (comboe; ik weet niet of ik het goed schrijf maar je kunt het kopen bij de toko of natuurwinkel) door het voer; deze zeewier moet gefrituurd worden in zonnebloem olie dan moet het afkoelen en uitlekken en word het door het voer gebrokkeld, ook de olie waar de zeewier in gebakken is gaat als het afgekoeld is weer in de fles en ook die olie word dan over het voer gedaan. In het begin geloofde ik er niet in, maar nu ik de resultaten heb gezien wel Lachen

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 12:10

Hoi,

Ik zou je aanraden naar Antoine de Bodt te komen.. Heb goede veranderingen gezien tijdens zijn instructie... Er zijn aankomende zaterdag en zondag lesdagen van hem in Elst.. Dat is niet zo heel ver van je vandaan. Dus als je interesse hebt kan je even pb en voor het adres.. En kan je vrijblijvend komen kijken.

Groetjes joyce

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:47

Mijn paard heeft ook hoefkatrolontsteking in gradatie 3. Hij staat op een ijzer met een zooltje opgevuld met siliconen. Hierop doet hij het heel goed. Siliconen verlichten de druk voor 50% ongeveer heb ik mij laten vertellen. Je hebt ook nog een hoefpad..dit is met pek en wel een stuk duurder maar verlicht voor 80% of meer. Toen mijn paard pas op siliconen stond was hij ook niet gelijk helemaal goed. Hier heb ik dik een half jaar over gedaan. Mocht hem in eerste instantie de eerste maanden aleen maar stappen en toen langzaamaan opbouwen met veel rechtuit te rijden en kleine stukjes draven. Hij heeft ook een tijdje ontstekingsremmers gehad. Hier is hij al heel lang vanaf en hij doet het gewoon nog prima op z'n siliconen. Ik rijd gewoon elke dag met hem. Een paard met hoefkatrol moet trouwens elke dag dezelfde hoeveelheid arbeid krijgen. niet de ene dag heel veel en de andere dag weer niks of minder. Regelmaat en de juiste constante hoeveelheid beweging is erg belangrijk.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 16:14

Hobbelknol schreef:
Mijn paard heeft ook hoefkatrolontsteking in gradatie 3. Hij staat op een ijzer met een zooltje opgevuld met siliconen. Hierop doet hij het heel goed. Siliconen verlichten de druk voor 50% ongeveer heb ik mij laten vertellen. Je hebt ook nog een hoefpad..dit is met pek en wel een stuk duurder maar verlicht voor 80% of meer. Toen mijn paard pas op siliconen stond was hij ook niet gelijk helemaal goed. Hier heb ik dik een half jaar over gedaan. Mocht hem in eerste instantie de eerste maanden aleen maar stappen en toen langzaamaan opbouwen met veel rechtuit te rijden en kleine stukjes draven. Hij heeft ook een tijdje ontstekingsremmers gehad. Hier is hij al heel lang vanaf en hij doet het gewoon nog prima op z'n siliconen. Ik rijd gewoon elke dag met hem. Een paard met hoefkatrol moet trouwens elke dag dezelfde hoeveelheid arbeid krijgen. niet de ene dag heel veel en de andere dag weer niks of minder. Regelmaat en de juiste constante hoeveelheid beweging is erg belangrijk.

Dit is alleen symptoombestrijden. Je doet nu niks aan het werkelijke probleem...
Je zou kritisch kunnen kijken naar je eigen manier van rijden en hoe je paard altijd is gereden.....Je helpt hem hier waarschijnlijk wel meer mee dan met een siliconen voetje...

groetjes joyce

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:54

Wat het rijden betreft zit het goed. Een andere manier van training is zeker belangrijk. Zie het probleem van het zooltje niet zo. Bij mijn paard is het geen symptoonbestrijding want als je paard echt veel last heeft van de ontsteking loopt het ook op een zooltje kreupel. Pijnstillers, dat zou symptoonbestrijding zijn!!! Wat mijn paard en rijden betreft, mijn paard loopt al dik vier jaar blessurevrij en hij loopt gewoon elke dag z'n oefeningen. Krijgt geen pijnstillers of iets dergelijks. Zooltje werkt alleen dempend voor de schokken tijdens het lopen. Als ik het eronder vandaan haal, loopt ie nog net zo goed maar ik laat ze eronder uit voorzorg.

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:56

Conclusie: zooltje zou best kunnen helpen maar zeker dus ook je manier van training veranderen. Zoek hier hulp bij.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:59

Hobbelknol schreef:
Conclusie: dus ook je manier van training veranderen. Zoek hier hulp bij.

Ben ik helemaal mee eens!!! OK dan!