Haflinger probleem, lelijke manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phynix

Haflinger probleem, lelijke manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:51

Hallo

Ik ken een haflinger met een doffe kleur manen. Ook zitten en happen in de manen en groeien ze niet meer aan. De manen trekken of scheren doe ik dus niet, omdat ik bang ben dat het niet meer aangroeit. Heeft iemand een idee hoe ik hier nog wat van kan maken???

carow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:52

Ik denk dat de manen juist helemaal dood zijn en dat je er goed aan doet ze er af te knippen zodat er nieuwe gezonde manen aan kunnen groeien.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:37

Zeker. Manen groeien altijd weer aan, maak je geen zorgen. een haar groeit alleen in de huid, daarbuiten is het eigenlijk al dood materiaal. Wat je kunt doen als je niet wilt knippen, is een tijdje alle dagen kammen. Dan trek je vanzelf de slechte haren eruit. Verder regelmatig wassen, met teatreeshampoo als je dat kunt vinden. Een beetje olie door het voer helpt de vacht en de manen en staart gezond te blijven. Dat kan gewoon zonnebloemolie zijn, of sla olie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:45

niet afknippen hoor, zorg dat ze wat gelijk worden, de haar groeit immers altijd vanuit de huid.
wat wel goed is bij huid en haar problemen is het bijvoeren van zeewier.
verder idd kammen, zo stimuleer je de haarwortel, maakt het extra vet aan en gaan de manen meer glimmen.

shannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:16

Het beste is denk ik om eens te zorgen dat er nix is waar de pony zich een beetje aan kan schuren, ik denk dat de pony dat doet......
Shannen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:15

shannen schreef:
Het beste is denk ik om eens te zorgen dat er nix is waar de pony zich een beetje aan kan schuren, ik denk dat de pony dat doet......
Shannen

Verward Een paard kan overal aan schuren, de voerbak, de palen in de wei, alles

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:22

Manen is een lastig iets doe je er teveel aan worden ze lelijk doe je er te weinig aan dan worden ze lelijk. Verward

Ik denk dat je toch moet overwegen om ze helemaal af te scheren dat gaat over het algemeen het snelste.
Lusitano's worden de eerste 3 jaar geheel geschoren en daardoor krijgen ze volle en dikke manen.
Ze groeien echt wel weer aan en waarschijnlijk mooier. Verzorg ze daarna goed door ze te wassen en af en toe niet al te strak in te vlechten. Veel suc6.

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:14

ik zou ze als ik jou was bijknippen; en elke dag met een zachte borstel even doorborstelen..
En bijhouden met equistar ofzo Knipoog