Rotstraal met biotex

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carow

Rotstraal met biotex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:39

Hallo,

Mijn pony had last van zachte stralen die steeds meer leken weg te rotten. Dus ik de hoefsmid gebeld en hij zei dat het rotstraal is.
Hij zei dat ik Biotex moest kopen in een emmer doen met water en dan de hoef erin. En daarna insmeren met teer maar dat wist ik wel van dat teer.
Maar van biotex had ik nog nooit gehoord het is spul dat je bij de was doet ik vond dat wel een beetje vreemd heeft iemand hier ervaring mee ? of er ooit eerder van gehoord?
Ik heb haar hoefjes nu 1 keer gedaan en ik moet het nog 2 weken doen en het zal wel kloppen wat hij zegt want hij is hoefsmid daar twijfel ik dus ook niet aan.
Maar ik vraag me af wat dan het nut is van die biotex en wat het doet.

Doei Doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:21

Ik weet dat het bij hoefzweren ook vaak wordt gebuikt. Het is een wasmiddel op basis van natuurlijke stoffen, deze kunnen geen kwaad voor je paard. En het reinigt erg goed!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 14:50

Je kan biotex blauw of groen nemen. Maakt niet zo heel veel uit. het weekt het vuil lekker los en het reinigt goed en is niet agressief. Lekker een lauwwarm sopje van maken en dan het voetje in de emmer een tijdje laten staan. 10/15 minuten. Emmer niet te vol doen alleen zodat de hoef onder water staat. Het beste lijkt mij dat je hoefsmid komt om even de stralen bij te werken zodat je het daarna weer goed schoon kan houden.

Teer ben ik niet zo weg van. Je sluit de straalgroef af en er gaat alleen nog maar meer troep inzitten.

Succes!

bogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:11

Het is zelf zo als je zelf een wondje hebt aan je hand bijvoorbeeld dat weken in de biotex heel goed is.

Wel moet je de poedervorm gebruiken (ook bij je paard natuurlijk) en niet die vloeibare. Zelf heb ik die groene doos, ruikte lekkerder Lips are sealed

Mijn paard heeft een paar weken geleden een rotstraal gehad, ik zette eerst haar hoef in schoon (lauw) water, na 5 minuten zette ik haar hoef in de biotex oplossing (warm/lauw) om 10 minuten te weken.Haha!

Daarna teren, wel goed zorgen dat je paardje op een droge ondergrond staat. Die van mij stond nog in het weiland maar heb haar nu op stal staan. Tijdens de behandeling van de rotstraal deed ik 2 maal daags de box uitmesten om deze goed droog te houden.

OK dan! Succes ermee OK dan!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 08:59

ALs je er teer op smeert dan sluit je de hoef af. hierdoor komt er geen zuurstof bij de straal. De bacterie die rotstraal veroorzaakt heeft een hekel aan zuurstof, dus zal hij zich prima voelen onder die laag teer en wordt het dus steeds erger. Dat van die biotex is prima, maar je kunt er beter na het weken betadine opdoen. Dat is bacteriedodend dus dat helpt veel beter.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:12

In plaats van Biotex kan je ook Soda gebruiken, of Badedas of Borax.
Werkt allemaal, wel goed uitspoelen na afloop.

Voordat ik er teer op doe desinfecteer ik het met jodium of van dat paarse spul. Teer is ademend volgens mijn hoefsmid.
Als je bang bent om het er te dik op te doen kan je ook teer kopen in vloeibare vorm. Komt overal goed tussen en teveel loopt er gewoon weer af. Het beschermt de straal tegen vuil en vocht en droogt de rotstraal ook uit.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:53

Let wel op, vele paarden krijgen als reactie op Biotex, soda etc. mok, je bestrijd het ene en je kweekt het ander.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:44

MoniqueB schreef:
Je kan biotex blauw of groen nemen. Maakt niet zo heel veel uit. het weekt het vuil lekker los en het reinigt goed en is niet agressief. Lekker een lauwwarm sopje van maken en dan het voetje in de emmer een tijdje laten staan. 10/15 minuten. Emmer niet te vol doen alleen zodat de hoef onder water staat. Het beste lijkt mij dat je hoefsmid komt om even de stralen bij te werken zodat je het daarna weer goed schoon kan houden.

Teer ben ik niet zo weg van. Je sluit de straalgroef af en er gaat alleen nog maar meer troep inzitten.

Succes!

NOOIT maar dan ook nooit Biotex blauw gebruiken!!!! Hier zit bleek in en werkt juist het tegenovergestelde. Boitex groen is "tegenwoordig" beter dan soda, maar kan allebei.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:32

www.hoofcare.nl
Teer is niet aan te raden dat sluit af en binnen blijft het lekker rotten betadine werkt ook goed of hyposol

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:03

Kanzi schreef:
In plaats van Biotex kan je ook Soda gebruiken, of Badedas of Borax.
Werkt allemaal, wel goed uitspoelen na afloop.

Voordat ik er teer op doe desinfecteer ik het met jodium of van dat paarse spul. Teer is ademend volgens mijn hoefsmid.
Als je bang bent om het er te dik op te doen kan je ook teer kopen in vloeibare vorm. Komt overal goed tussen en teveel loopt er gewoon weer af. Het beschermt de straal tegen vuil en vocht en droogt de rotstraal ook uit.

Hihi Kanzi wat een wijsheid allemaal OK dan! Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:24

Heb niks gelezen, maar wij gebruiken hier altijd: GROENE Biotex!!

Super spulletje!!

Gewoon beetje in emmer lauw water doen.
Soda is veeeeeeel minder effectief.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:27

Soda is zachter en werd door mijn hoefsmid aangeraden.
Groene Biotex kan hele rare reacties geven op de kroonrand.
Rotstraal behandel je trouwens nog het beste met blauwtinctuur of egyptische zalf. Voor die tijd de hoefsmid zo veel mogelijk laten wegsnijden. Stal drooghouden, en NIET TEREN!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:14

Maris schreef:
Hihi Kanzi wat een wijsheid allemaal OK dan! Knipoog

Die Borax, dat heb ik niet van mezelf hoor!!! Haha! Haha! Haha!

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 14:39

Teer is absoluut niet ademend waar komt die onzin vandaan. teer hoort op hout en lijkt me niet ademend anders moet het hout toch gaan rotten :-s
www.hoofcare.nl zeer leerzaam

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:47

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 21:43

en die van mij Rob dan mijn grote vriend Lachen