Dik been, oorzaak onbekend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lurdes

Dik been, oorzaak onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:55

Vorige week woensdag stond mijn paard plots met een dik been, van sprong tot hoef 2x zo dik echt een olifantsbeen, in de avond was dit gelukkig al weer een stuk minder.

Ik stap er iedere dag 2x een half uur op het harde (ze staat ook gewoon nog een paar uur in de wei) en daarna word ze met koud water afgespoten.
Maar het been bleef dik, een paar dagen later is de dierenarts langs geweest.
Zij kon er ook niet echt wijzer van worden wat nu precies de oorzaak is, ze heeft geen wondjes op dat been, ook geen mok, geen hoefzweer, het been is niet warm de hoef ook niet en ze loopt er ook niet kreupel op.

De dierenarts heeft 2 spuiten gegeven, antibiotica en vochtafdrijver, ook hebben we voor 4 dagen vochtafdrijver gekregen (poedervorm). Hierdoor is het wel weer iets dunner geworden, maar de kogel en net onder de kogel blijft dik.

Als het morgen nog zo is laat ik de dierenarts weer komen.
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt, want wij staan echt voor een raadsel wat nu het probleem zou kunnen zijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:23

Yep, zo hebben wij op stal al een paar paarden gehad met 4 dikke benen, zo dik als een olifantspoot Scheve mond
Schijnt een virus te zijn wat binnen een paar dagen weer wegtrekt.
Stappen, koelen en laten spuiten door de dierenarts, dan ben je er het snelst weer vanaf.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 23:38

Een virus, daar had ik nog niet bij stil gestaan.
De dierenarts heeft wel haar temperatuur opgenomen omdat ze dacht aan een ontsteking, maar ze had geen verhoging.
Het is alleen haar rechterachterbeen, de andere paarden op stal hebben nergens last van.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 03:02

ben je zeker dat er geen piepklein wondje zit ?

zelfs door het kleinste wondje kan een been helemaal opzwellen !

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:38

gillian schreef:
Yep, zo hebben wij op stal al een paar paarden gehad met 4 dikke benen, zo dik als een olifantspoot Scheve mond
Schijnt een virus te zijn wat binnen een paar dagen weer wegtrekt.
Stappen, koelen en laten spuiten door de dierenarts, dan ben je er het snelst weer vanaf.

Kan dit bij jou geen andere oorzaak hebben?

Wij hebben dit een paar jaar terug ook meegemaakt, bij ons was de oorzaak echter overduidelijk iets anders:Na een storm bleken de heren zich behoorlijk tegoed gedaan te hebben, aan afgevallen (rijpe) eikels en beukennootjes.

De hele groep (1 uitgezonderd) had in meer of mindere mate last van olifants benen, eentje zelfs extreem. Op die ene extreme na, is er niet behandeld, wel veel beweging en een ander stuk weiland natuurlijk.

Degene die wel behandeld is, kreeg een cortisone injectie om de allergische reactie te stoppen en vochtdrijvende middelen.
Bij allemaal waren de verschijnselen na een dag of 4 verdwenen.
Overigens waren hier idd alle benen opgelopen, niet eentje.

Bij de TS lijkt het toch meer op een "Einschutz" ofwel beginnende bloedvergiftiging.
Zelfs een piepklein of oud wondje kan dit veroorzaken, dus nogmaals goed nakijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:43

B'elanna begon met heel erg dikke achterbenen toen ze EVA had (Equine Virale Artritis). Daarna kreeg ze koorts. Deze ziekte heeft een heel verschillend verloop. Van milde verkoudheidsverschijnselen tot hoge koorts en alle aderen van het lichaam onstoken. Mijn paard is er bijna aan onderdoor gegaan. Andere paarden op stal hadden alleen wat verhoging en verkoudheidsverschijnselen. Twee hadden ook nog dikke benen.

Het kan dus van alles zijn, van wondje tot virus tot...
Als je het zeker wilt weten, zul je bloed moeten laten onderzoeken.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 10:10

Ik ben er (bijna) 100% van overtuigd dat het geen wondje is. Ik heb haar been echt al 4x gecontroleerd.

Bij ons staan er geen beuken- of eikenbomen, wel eet ze de afgevallen blaadjes op, maar of dat kwaad kan? Verward

Verder oogt ze gelukkig niet ziek (nu is ze ook niet zo flauw aangelegt).
Met op het harde stappen hang ik er ergens achteraan omdat ze zo aan het doordrammen is. Misschien als straks alles weer beter is een vervolgcursus "Hoe voed ik mijn paard op" Haha!

Vanmiddag komt de dierenarts weer even langs om te kijken hoe de zaken er voor staan. Even afwachten dus.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:14

Dit van mij had dit vorige week donderdag ik werd gebeld door de DA die toevallig op stal was en leys even controleerde na de behandling van de week ervoor. Hij belde dus op dat hij een erg dik been had en of ik dat wist. Hij wilde ook absoluut niet op het been staan of laten aanraken.

Was gewoon zielig zoals hij ermee liep. Heb idd vochtafdrijvers meegekregen en moest goed afspuiten en stappen (moest ik toch al). Been is sinds dinsdag weer dun wel merkte ik dat hij ook nog een lelijke plek bij zijn oor had. Hij heeft duidelijk dus vastgelegen waardoor hij dat dikke been had.

Meestal denk ik niet echt na over de oorzaak maar wil ik eerder het probleem oplossen rare dingen in stal kunnen altijd gebeuren wil je dit voorkomen moet je 24 uur per dag gaan posten bij je stal. Nou dat is geen doen dus.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:59

shana schreef:
ben je zeker dat er geen piepklein wondje zit ?

zelfs door het kleinste wondje kan een been helemaal opzwellen !

Mijn paard had vorig jaar in januari een olifantenpoot. Dikke vette ontsteking dus. Ik heb been geinspecteerd, en dat een keer of 5 gedaan.
Veearts anderhalve week lang bijna iedere dag langsgeweest. Antibiotica gespoten, een minimum aan vochtafdrijvers, dit kon niet ivm dracht.

Na een dag of 2 werd de koorts steeds minder. Na een week heb ik haar op weer buiten in de bak gezet voor extra beweging. Het been begon toen langzaam te slinken. Klei gesmeerd, gel gesmeerd, cole's linement geprobeerd.
Toen bleek, toen het been dunner begon te worden, dat er 1 heel klein wondje zat. Dit hat ik dus helemaal over het hoofd gezien.....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:47

Ik heb het ook een keer gehad. Heb het hele been geinspecteerd maar niks gevonden behalve wat huidsmeer op oude littekens. Rondom dat gebied lieten er wat haren los, maar niks dramatisch. Mijn paard is heel gevoelig voor mok en ik houd het erop dat dat het is geweest. Iemand die haar kent van voordat ik haar had zei dat ze dit wel eens vaker had gehad toen ze mok had ...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:04

Gewoon stalbenen?

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 13:42

De dierenarts is net weer langs geweest. De reden waarom ze ineens zo'n ontzettend dik been had zal ik waarschijnlijk nooit weten (waarschijnlijk klem gelegen of aangetikt? Verward )

De reden dat de kogel nu wat dikker blijft: gallen. Mijn paard heeft altijd wel wat dikkere kogels gehad vergeleken met andere paarden, ze heeft gewoon niet echt mooie droge achterbenen.

Ik kan gewoon weer beginnen met rijden, misschien wordt het nog dunner maar dat is niet zeker.
In ieder geval kan het geen kwaad volgens de dierenarts.
Lachen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:12

Is het niet verstandig om foto's te laten maken of een scan oid? Anders weet je nooit zeker of het wel verstandig is om haar weer aan t werk te zetten. Mijn paard is een aantal weken getrapt, binnen een uur had ze een heel dik onderbeen en foto's wezen uit dat het griffelbeen op 2 plekken gebroken was. Als we geen foto's hadden laten maken, en haar niet hadden laten opereren, had ik nu misschien wel weer op een paard gereden die botsplinters door haar hele onderbeen had... Scheve mond Ik moet er niet aan denken!

Sterkte ermee iig.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:42

Een wondje ter grote van een speldenprik is genoeg voor een dit kan je gewoon niet altijd zien. het kan diverse oorzaken hebben het kan ook een flinke kneuzing zijn geweest dit hoeft niet altijd warm te zijn.
Als het verder goed hersteld dan lijkt het me niet iets om je druk over te maken. Als het voor jou gevoel onbevredigend geneest even een second opinion vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:26

vaak zit er toch gewoon een heel klein wondje, als het maar 1 been is.

Als ze er niet kreupel op loopt en het zakt weer af is het niet zo ernstig.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 12:45

Volgens de dierenarts is haar kogel wel dik, maar niet zacht.
Ze kan geen "deukje" in de kogel drukken, in de schacht zit wel een beetje vocht maar met beweging verdwijnt het grootste gedeelte.

Hopelijk heb ik het zo een beetje goed en duidelijk uitgelegd, ik was er namelijk zelf niet bij toen de dierenarts er was.
Gisteren heb ik weer voor het eerst voorzichtig gereden en ze liep gewoon super. Ik mag aannemen dat als er iets is met een pees, spier of bot dat ze toch wel kreupel of op zijn minst onregelmatig zal lopen?

Ik vertrouw op mijn dierenarts dat ze de juiste conclusie heeft getrokken.
Natuurlijk hou ik het wel in de gaten en mocht er verandering zijn dan kunnen we alsnog actie ondernemen.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:17

Even een update hoe het ervoor staat.

Na de laatste keer dat de dierenarts geweest is, ging het de goede kant op. Haar been werd beetje bij beetje dunner. Op advies van de dierenarts ben ik rustig aan gaan rijden. Afgelopen weekend zag je bijna helemaal niets meer van een verdikking! Lachen

Tot gisteren dus, opnieuw haar been helemaal opgezet.
Van de kogel tot de hoef zat bijna geen vorm meer in en iets boven
de kogel was het ook weer wat verdikt. Het ziet er toch echt naar uit
dat het probleem onder de kogel zit (kroonrand heet dat geloof ik Verward Bloos ).

Vandaag opnieuw de dierenarts gebeld, maar degene die bij ons altijd langs komt heeft een vrije dag (zal je net zien).
Morgen zal ze terug bellen om af te spreken wanneer ze langs komt.
Ik ben van plan te vragen of ze bloed wilt afnemen, misschien worden we daar wijzer van.

Ik word hier dus knettergek van. Dat ze iets hebben goed dat kan
gebeuren, maar niet weten wat het is....
Hopelijk geeft de bloedtest iets meer duidelijkheid!

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 15:18

Even een update hoe het ervoor staat.

Na de laatste keer dat de dierenarts geweest is, ging het de goede kant op. Haar been werd beetje bij beetje dunner. Op advies van de dierenarts ben ik rustig aan gaan rijden. Afgelopen weekend zag je bijna helemaal niets meer van een verdikking! Lachen

Tot gisteren dus, opnieuw haar been helemaal opgezet.
Van de kogel tot de hoef zat bijna geen vorm meer in en iets boven
de kogel was het ook weer wat verdikt. Het ziet er toch echt naar uit
dat het probleem onder de kogel zit (kroonrand heet dat geloof ik Verward Bloos ).
(na het rijden is de verdikking trouwens weer helemaal verdwenen)

Vandaag opnieuw de dierenarts gebeld, maar degene die bij ons altijd langs komt heeft een vrije dag (zal je net zien).
Morgen zal ze terug bellen om af te spreken wanneer ze langs komt.
Ik ben van plan te vragen of ze bloed wilt afnemen, misschien worden we daar wijzer van.

Ik word hier dus knettergek van. Dat ze iets hebben goed dat kan
gebeuren, maar niet weten wat het is....
Hopelijk geeft de bloedtest iets meer duidelijkheid!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:31

Gulpje schreef:
Is het niet verstandig om foto's te laten maken of een scan oid? Anders weet je nooit zeker of het wel verstandig is om haar weer aan t werk te zetten. Mijn paard is een aantal weken getrapt, binnen een uur had ze een heel dik onderbeen en foto's wezen uit dat het griffelbeen op 2 plekken gebroken was. Als we geen foto's hadden laten maken, en haar niet hadden laten opereren, had ik nu misschien wel weer op een paard gereden die botsplinters door haar hele onderbeen had... Scheve mond Ik moet er niet aan denken!

Sterkte ermee iig.