Bandageren ter ondersteuning van Gallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Bandageren ter ondersteuning van Gallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:08

Mijn paardje heeft nav van ouderdomsklachten regelmatig last van gallen aan de voorbenen, vooral rond de kogels.

Dit zijn geen onstekingen, maar echte ouderdomsgallen (zakjes vocht rondom het gewricht), ik heb er een da naar laten kijken en die heeft mijn vermoeden bevestigd.

Maar heb met mn domme hoofd vergeten te vragen (bel de ass. daar nog over op Bloos ) of ik tijdens het rijden evt de benen van mijn paard kan ondersteunen door hem te bandageren??
Of is dit wellicht juist slechter?
Dat het evt nadelig kan zijn voor de doorbloeding is mij duidelijk, maar ik rijd recreatief en wil extra steun geven, kan dat het beste op deze manier of wie weet een evt andere oplossing?

Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:11

ik heb vroeger ene hoefsmid gehad die vertlede dat je ze moest masseren met je handen of na het rijden met een zachte waterstraal af moet spuiten.
bandageren weet ik niet

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:16

Meningen zijn verdeeld. Ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit wat nou het beste is. Ik heb wel gemerkt dat gallen minder zijn als je bandageert (of dat ze er zelfs helemaal niet zijn)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:21

ellepel schreef:
ik heb vroeger ene hoefsmid gehad die vertlede dat je ze moest masseren met je handen of na het rijden met een zachte waterstraal af moet spuiten.
bandageren weet ik niet

Het masseren heb ik ook veel over gehoord, maar uiteindelijk komt het erop neer dat dit weinig tot niks helpt
Ook het smeren van middelen die de bloedsomloop zouden versterken lijken in de praktijk niet of nauwelijks te werken.

De benen afspuiten, doe ik nu ook na het rijden, maar de gallen worden er niet minder van, misschien dat het paard er een koelend gevoel van krijgt.
De bloedsomloop wordt er wel door gestimuleerd, maar ik begin me steeds meer af te vragen in hoeverre dit van invloed is op gewrichtsgallen Verward

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:27

Passionato schreef:
Meningen zijn verdeeld. Ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit wat nou het beste is. Ik heb wel gemerkt dat gallen minder zijn als je bandageert (of dat ze er zelfs helemaal niet zijn)

Dat zou dan betekenen dat het wel helpt, of is dit nu te gemakkelijk beredeneert? en zit het toch ingewikkelder in elkaar?

Ik weet het niet

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:33

Ik heb gehoord, (niet zelf geprobeerd, dus weet niet of het wel werkt) dat je er groene zeep met zout op moet smeren, dat zou het vocht eruit trekken.

Als je een paard bandageerd, zijn de gallen naderhand wel minder, maar als je een paar uurtjes later weer kijkt, zijn ze wel terug.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:54

Hoefgel helpt. Klinkt heel stom, maar via www.belebro.com kun je door hun zelf ontwikkelde hoefgel kopen.
Het stimuleerd de bloedsomloop, dat is iets wat je nodig hebt bij gallen.

Het heet hoefgel, maar word overal voor gebruikt. Ikheb het zelfs op mijn knie gesmeerd toen deze loei en loei dik was. Na 2 dagen weg vocht....
Zo kan ik nog legio voorbeelden opnoemen.

Het is wel geen antwoord op jou vraag, want die ging over bandageren. Ik heb daar zo mn vraagtekens bij of dat dat zou werken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:49

Samo schreef:
Ik heb gehoord, (niet zelf geprobeerd, dus weet niet of het wel werkt) dat je er groene zeep met zout op moet smeren, dat zou het vocht eruit trekken.

Als je een paard bandageerd, zijn de gallen naderhand wel minder, maar als je een paar uurtjes later weer kijkt, zijn ze wel terug.

Ken ik ook niet, zal eens gaan informeren!

Bedankt voor de tip Haha!

Het bandageren is idd niet bedoeld om gallen te verminderen of evt te laten verdwijnen, het is puur voor de ondersteuning vd onderbenen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 18:52

Unity schreef:
Hoefgel helpt. Klinkt heel stom, maar via www.belebro.com kun je door hun zelf ontwikkelde hoefgel kopen.
Het stimuleerd de bloedsomloop, dat is iets wat je nodig hebt bij gallen.

Het heet hoefgel, maar word overal voor gebruikt. Ikheb het zelfs op mijn knie gesmeerd toen deze loei en loei dik was. Na 2 dagen weg vocht....
Zo kan ik nog legio voorbeelden opnoemen.

Het is wel geen antwoord op jou vraag, want die ging over bandageren. Ik heb daar zo mn vraagtekens bij of dat dat zou werken.

Misschien geen antwoord op mijn vraag, maar ik kan ik natuurlijk wel wat mee, zeker intressant, ik ga eens kijken op hun site.

Ben benieuwd hoe de gel daar omschreven wordt, want hoefgel is nu niet gelijk een middel waar je aan denkt bij gallen, maar als het werkt, maakt dat verder niet uit.

Bedankt OK dan!

Hercules_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:57

Ik weet dat gallen bij een ouder paard horen en dat je dmv beweging de vorming van gallen kan tegengaan.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:50

Wanneer je merkt dat de gallen minder worden door het bandageren, dan zal ik zeker gaan bandageren. Als het niet werkt, dan zou ik ook niet gaan bandageren, maar het paard lekker op z'n eigen benen laten lopen. Bandageren heeft ook nadelen (pezen worden te warm van binnen).

Gallen zijn een teken van slijtage. Bij jonge paarden is het dus zeker iets om je druk om te maken. Bij oudere paarden is het vrij 'normaal'.
Wat hercules zegt is niet helemaal waar. Juist door (te veel) beweging zal er meer slijtage komen, en wordt er meer gewrichtsvloeistof gemaakt, wat in de gallen gaat zitten.
Rustige beweging (weiland) is heel goed, maar echt intensief sporten maakt de gallen in de meeste gevallen groter.

De echte gallen zijn overvullingsplaatsten door een teveel aan gewrichtsvloeistof. Je moet dit niet verwarren met een (tijdelijke) verdikking door bijvoorbeeld stalbenen of een peesblessure-bult.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:38

Van het weekend ga ik eens kijken hoe het gaat met rijden met bandages, ik rijd recreatief hoogtstens een uurtje soms een dik uur, maar dan doe ik rustig aan.

Helaas zijn het wel echte gallen en geen tijdelijke verdikkingen, naja helaas een peesblessure is voor een ouder paard ook slecht nieuws, leuk is anders en het is zeker vervelend maar er zijn ergere dingen, hij wordt van het voorjaar alweer 20 jr!

Vandaag merkte ik voor het eerst op dat de plekken waar de gallen zitten naast een verdikking ook ietsjes warm waren, is dit normaal of duidt dit op een onsteking van het gewricht?
Er is overgens geen enkel verschil te merken aan mijn paard, hij loopt/doet hetzelfde als altijd.
Alleen vind ik dat hij zich op harde bodum ietsjes vaker verstapt, de da zocht daar geen rede achter, maar ik vind het op zn minst opmerkelijk en imo toevallig.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 15:53

Als het warmer is dan normaal, dan moet je zéker heel erg gaan oppassen. Heb je toevallig geen foto's?
Vraag anders eens wat 'deskundigen', of een DA die in de buurt is. Normaal horen gallen namelijk niet warm te zijn.
En met 20 jaar zijn een paar galletjes verder heel normaal, er is bijna geen 20 jarige zonder gallen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-04 17:24

Ik ben nu 3 dagen verder en gelukkig zijn zn voorbenen maar 1 dag warm geweest (naja warm ietsjes warmer dan normaal).
Gisteren en vandaag niks bijzonders meer, spuit hem nu iedere dag af met koud water, en voor de nacht heeft hij stalbandages, dit lijkt goed te helpen omdat zn benen vandaag voor het eerst normaal waren en bijna geen vocht meer in zat.
Hij liep ook een stuk beter en heeft zich tijdens het rijden maar 1 keer verstapt Haha! .
Zolang het goed blijft gaan houd ik het hierbij , maar idd Carola als zn been warm was gebleven had ik het zeker niet vetrouwd en de Da opgebeld.

Ik ben niet zo handig in het plaatsen van fotos, helaas Bloos , maar ook al kon ik dat wel er is dit moment vrij weinig te zien, gelukkig!!!

Bendankt voor jullie reacties OK dan!