Kreupel, wat zou dit kunnen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Kreupel, wat zou dit kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:06

Mijn paard heeft het weer voor elkaar... zijn baasje heeft weer slapeloze nachten.
Ik begin bij het begin:
Vorige week heb ik een week niet kunnen rijden omdat er iets met mijn zadel was. Ik had geen goede varvangende, en om drukplekken etc te voorkomen heb ik hem maar een week gelongeerd. Wel lekker laten werken aan de longe. Na die week ben ik hem weer op gaan pakken. Hij was op zich fijn, maar met inbuigen ietsjes stijver ,maar dat is niet echt raar natuurlijk. De dagen daarna begon hij weer steeds beter te lopen, en heeft hij echt lopen swingen door de baan.. ( Hij kan dan heeeel erg uitsloven, en heeel erg strekken)
Ik ben Maandag gaan lessen, het was wel even zwaar. We hebben depuntjes op de I gezet, en hij was het daar in het begin niet helemaal mee eens. Hij liet zijn rug niet volledig los en dan krijg je wat kortere passen. Uiteindelijk begon hij heel erg goed te lopen. We waren dik een uur bezig, en we wilden eigenlijk net rustig aan af gaan bouwen.
Plotseling liep ie van de ene op de andere pas stokkreupel!! Maar dan bedoel ik ook echt hinkelen! Na even stappen en weer aandraven werd het alleen erger.
Vandaag heb ik weer even aan de hand gekeken, maar hij loopt nog steeds erg slecht. Wat zou dit nu kunnen zijn? HIj heeft geen misstap oid gemaakt, hij maakte een strekbeweging en daarna gelijk kreupel.
Aan zijn been is niks te zien, niet warm, dik oid. Zijn hoeven zijn ook gecheckt. Ik denk zelf dat het uit zijn schouder komt..
Zou dit iets in zijn spieren kunnen zijn ofzo??
Heeft iemand een idee??
Help... ik word hier gek.. het ging net zo fijn! snik Huilen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:18

Plotseling kreupel betekent meestal een hoefzweer. Weken in biotex en koelen met water en stappen aan de hand op het harde kunnen verlichting geven. Verder HS en VA raadplegen. HS kan de zweer er vaak zo uitsnijden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:23

Het klinkt als een probleem met zijn balans maar een echt goed advies moet ik je schuldig blijven omdat ik je paard niet heb gezien en niet weet hoe jij rijdt. Schouderblessures zijn vaak het gevolg van overbelasting. De oorzaak van die overbelasting is het niet recht zijn van het paard. Met andere woorden het paard is niet in balans en compenseert die balans omdat hij niet wil vallen. Een logische reactie van het paard. Als het dat is wat ik denk dan is het eenvoudig op te lossen. Daarmee bedoel ik je wel geduld moet hebben omdat het tijd nodig heeft maar dat het niet ernstig lijkt en dus simpel is op te lossen. Je paard moet leren dragen en daarmee kan je veel problemen in de toekomst voorkomen. Wat je heel goed kan doen is met je paard aan de hand over balkjes laten stappen. Als het beter gaat voorzichtig aan de longe over balkjes laten stappen en daarna kleine stukjes laten draven over balkjes. Je kan dan ook erop over balkjes stappen. Succes.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:23

Morgen komt de therapeut. En ik denk zelf niet aan een hoefzweer. In stap zie je er bijna niks aan, en in draf loopt hij heel erg slecht. Bij eenhoefzweer zou hij ook in stap slecht moeten lopen. Bovendien komt een hoefzweer niet ineens bij een uur rijden naar boven?

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:30

Aqua8horse schreef:
Het klinkt als een probleem met zijn balans maar een echt goed advies moet ik je schuldig blijven omdat ik je paard niet heb gezien en niet weet hoe jij rijdt. Schouderblessures zijn vaak het gevolg van overbelasting. De oorzaak van die overbelasting is het niet recht zijn van het paard. Met andere woorden het paard is niet in balans en compenseert die balans omdat hij niet wil vallen. Een logische reactie van het paard. Als het dat is wat ik denk dan is het eenvoudig op te lossen. Daarmee bedoel ik je wel geduld moet hebben omdat het tijd nodig heeft maar dat het niet ernstig lijkt en dus simpel is op te lossen. Je paard moet leren dragen en daarmee kan je veel problemen in de toekomst voorkomen. Wat je heel goed kan doen is met je paard aan de hand over balkjes laten stappen. Als het beter gaat voorzichtig aan de longe over balkjes laten stappen en daarna kleine stukjes laten draven over balkjes. Je kan dan ook erop over balkjes stappen. Succes.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, maar met die balans zit het wel oke..
Wat rijden betreft is hij er van achteren super bij, hij werd juist op het moment zo ongelofelijk sterk. Hij is van voren zo licht als een veertje, en zijn voorhand kwam juist steeds verder omhoog. Verder komt er een keer in de zoveel tijd een therapeut (gewoon om te masseren etc) bij en bij mijn zadel ook om die aan te passen. Als er iets met de balans was geweest of als hij scheef was geweest hadden ze dat wel laten weten..
Misschien is het inderdaad overbelasting,m aar dan door teveel strekken ofzo, waar zijn spieren nog niet aan toe zijn?
Ik heb het vaker met hem meegemaakt, hij geeft soms zo ongelofelijk veel, terwijl hij sommige dingen nog helemaal niet aan kan. Ik moet hem echt tegen zichzelf beschermen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 03:08

hij heeft zich waarschijnlijk geforceerd door zo te strekken !
misschien juist iets teveel voor de spieren of een verkeerde beweging gemaakt !
hij kan een verkeerde beweging hebben gemaakt door zo ontzettend zijn best te doen of door in het begin een beetje tegen te werken !
ik denk dat dit niets ernstig is en dat het binnen een paard dagen wel over is !
ik zou hem rustig laten bewegen maar niet werken !

succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:13

Passionato schreef:
Morgen komt de therapeut. En ik denk zelf niet aan een hoefzweer. In stap zie je er bijna niks aan, en in draf loopt hij heel erg slecht. Bij eenhoefzweer zou hij ook in stap slecht moeten lopen. Bovendien komt een hoefzweer niet ineens bij een uur rijden naar boven?

Inderdaad in stap zou je het ook moeten zien. Maar het kan wel hoor na een uur rijden ineens kreupel door hoefzweer....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 09:49

Toch de HS even laten kijken, ik denk niet zozeer aan een hoefzweer maar aan een "vernageling".

Je beschrijft dat je paard juist erg actief aan het werk geweest was, de mogelijkheid bestaat, dat hij tijdens het strekken. met een achtervoet de voorvoet heeft aan getikt, waardoor het ijzer een fractie verschoven is en een van de hoefnagels nu tegen een zenuw drukt.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 14:20

Oke, de therapeut is geweest, het komt niet uit zijn schouder, maar juist uit zijn linkerondervoet Boos!.. Hij heeft zijn rug en spieren en schouder etc onderzocht, en hij reageerde totaal niet op de stresspunten die hij aandeed. Toen hij bezig was met zijn benen regaeerde hij wel in zijn linkerondervoet, en ook tijdens het bewegen was nu beter te zien dat het inderdaad daar vandaan komt. MOrgen ga ik naar de dierenarts en foto's laten maken. NOg niet zo heel lang geleden zijn foto's gemaakt, en die waren goed.. Ik hoop zo dat het niet erg is Boos!

woodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:38

hoi,ik denk dat het iets met zn spieren of(hopelijk niet)een overstrekking van zn pees.klinkt iig alsof ie iets teveel heeft geshowd!hopelijk is t nix bijzonders!suc6 bij de DA!hou ons op de hoogte

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:58

Het is dus een overstrekking van zijn pees in zijn knie. Boos!... dus door teveel showen.. gek paard..
de schade valt gelukkig wel mee, ze hebben gelijk shockwave toegepast om het genezingsproces wat te bevorderen. de DA denkt aan ongeveer 10-12 weken...maargoed, dat is voor een peesblessure nog relatief snel!
Zucht.. op het winterseizoen rust er bij mij echt een vloek ofzo..
Nouja.. even tandjes op elkaar.. tis balen, maar moet nu vooral geduld hebben..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:58

Het kan altijd erger.. zoals bij Edward Gal voor de OS..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:22

Tja, leuk he die paarden...........

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:26

Ik denk dat je paard waarschijnlijk in de schouder last heeft. Met een oefening net ietsje teveel op de I gezet en zeker naar een lange stop (beedje stijf nog) kan het zijn dat er een spiertje bekneld heeft gezeten en nu dus is opgezet. Deze spier schuurt langs andere spieren nu die dikker is waardoor die meer geirriteerd raakt. Dat heet Boegkreupel en daar staan 8 weken rust voor. Mijn paard heeft het momenteel namelijk ook. Ik weet niet zeker of het zo is, maar het klinkt als..... en je kunt aan benen knieen en hoeven niks vinden. Een paar dagen geleden ben ik er een topic over begonnen. Ik kan pas in Dec weer beginnen met rijden.

Kunnen we intussen een praatgroepje oprichten voor lotgenoten Knipoog

Veel sterkte ermee.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 21:29

Nee, het is helaas geen spiertje maar een pees.. Ben mininmaal 10-12 weken zoet.. Op zulke momenten denk je eraan om te gaan dammen.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:44

Succes de komende 10-12 weken. Ik hoop dat het dan weer beter gaat.

Ennuh damstenen knuffelen niet zo lekker

woodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 20:05

Passionato schreef:
Nee, het is helaas geen spiertje maar een pees.. Ben mininmaal 10-12 weken zoet.. Op zulke momenten denk je eraan om te gaan dammen.

helaas,dus toch het tweede wat ik dacht en niet hoopte!iig veel sterkte en het komt vast weer goed!groeten

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:45

MoniqueB schreef:

Ennuh damstenen knuffelen niet zo lekker

Nee daar heb je gelijk in.. Dit heeft me maar weer aan het denken gezet, zat van de week te denken hoe het zou zijn als ik ineens geen paard meer had.. werd er zo verdrietig van.. dat ik maar besloot dat ik niet meer zonder kan..
Ik heb nog geluk gehad dat het niet zo'n hele zware blessure is (nouja, voor een pees dan)...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:08

Pees in de schouder? Dan is het dus toch Boegkreupel. Het is minimaal 8 week rust, maar mijn DA zij ook dat ik 10 week aan most houden. Hij zij ook dat als mijn paard na 6 weken niet meer kreupel liep, ik niet overmoedig moest raken en er weer wat mee moest gaan doen. Ik moest haar gewoon 10 weken laten rusten. (helaas)

Kunnen we samen dammen of schaken, ook leuk Knipoog