Die kwam dus vandaag. Hij keek in Bo haar mond => Het was absoluut niet goed!
Er zaten heel wat golven in haar gebit, bovendien kon hij zo 2 kiezen zien die los zaten en flink ontstoken waren!!! Helaas liet Bouwina zich ontdanks de zeer zware verdoving (maximaal!!!) niet goed behandelen. De DA heeft één kies kunnen trekken, maar de anderen deden haar te veel pijn. Ze had een praam op en de maximale dosering aan pijnstiller/rustgever. Als hij haar meer had gegeven was het een narcose geworden. Dit kon echter niet omdat we niet echt een recovery-box hebben. Het risico dat Bouwina zich dan verwond was te groot.
Dus daar zijn we maar niet aan begonnen.Nu is ze dus één kies lichter en er moet nog het een en ander aan haar gebit gebeuren. De DA heeft me geadviseerd om naar de kliniek Emmeloord of Slootdorp te gaan. Daar kunnen ze het op een veilige manier onder narcose doen.
Tijdens de behandeling moesten de stalhouder en ik het hoofd van Bouwina helemaal omhoog houden, zo suf was ze. Na het trekken van die ene kies at ze trouwens al iets beter. Ze maakt in ieder geval geen ballen meer van haar hooi. Volgens de DA is dit een probleem wat al als jong paard ontstaan is. Het kost wel een flinke klap geld om haar helemaal op te laten knappen... Maar ik vind dat ze het verdient! Al is ze 21!!! Dan kan ik wel wachten op het volgende weideseizoen, dan kan hij het zelf doen (vanwege het gevaar bij het uitslapen), maar dat duurt wel weer even. Al die tijd neemt ze ook minder voer op.
Dit probleem had door de paardentandarts ook gezien moeten worden. Dan had ik er al veel eerder wat aan kunnen doen.
Zelf had ik gebitsproblemen uitgesloten omdat ik er dus een paardentandarts bij had gehaald, ik dacht dat die mensen deskundig waren... De veearts constateerde vorig jaar wel dat er grote stukken hooi in haar ontlasting zaten die de darmen dusdanig prikkelden dat er diahree zou ontstaan. Had ik die DA ook maar in haar mond laten kijken...Wat zouden jullie doen???