spieratrofie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riene

spieratrofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:36

hoi, onlangs is de dierenarts bij ons langs geweest. Hij heeft een vermoeden dat mijn pony spieratrofie heeft. Wie heeft ook een paard met spieratrofie of kan mij er meer uitleg over geven alvast bedankt.

ponylove

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:15

hello

mijn paard heeft enkele jaren geleden spieratrofie gehad !
ze was in paniek door de weide beginnen rennen omdat ze van iets geschrokken was ! ze werd werkelijk helemaal gek en bleef rennen tot ze echt uitgeput was !
resultaat ! spieratrofie !! ze kreeg zelfs haar hoofd niet meer naar beneden !
de da is toen 2 dagen achter elkaar injecties komen geven en na 2 dagen was ze beter! ze heeft ook nog een tijdje selenium en nog iets bijgekregen ( ben de naam vergeten ) !
na een maand was ze opgeknapt en het gaat nog steeds goed !
het is wel belangrijk dat ze genoeg beweging krijgen om de spieren soepel te houden !

spieratrofie is eigenlijk het ophopen van melkzuur in de spieren , het melkzuur wordt niet genoeg afgevoerd en daardoor word het paard stijf !
hoe het juist in mekaar zit weet ik niet maar het heeft iets te maken met teveel melkzuur !

mijn paardje is er in ieder geval helemaal terug bovenop gekomen !!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:19

shana schreef:

spieratrofie is eigenlijk het ophopen van melkzuur in de spieren , het melkzuur wordt niet genoeg afgevoerd en daardoor word het paard stijf !
hoe het juist in mekaar zit weet ik niet maar het heeft iets te maken met teveel melkzuur !

Dat is geen spieratrofie. dat is spierverzuring/spierbevangenheid.

spieratrofie houd in dat de spieren dunner en slapper worden. in plaats van dat er spieren opgebouwd worden, worden ze dus afgebroken. Dit zie je ook bijv. bij mensen en dieren die bijv. een been gebroken hebben. doordat ze het been nauwelijks tot niet hebben kunnen gebruiken, is deze vaak erg dun omdat de spieren hier slapper zijn geworden.

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:46

ja ik dacht dat de dierenarts ook zoiets zei maar kan men dit nog genezen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:49

voor mensen zijn er wel middelen voor om het dragelijker te maken, genezen weet ik helaas niet

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:58

Je hebt spierdystrofie en atrofie. Dystrofie is het begin van atrofie, atrofie is een blijvende beschadiging in de spieren, en zoals droebel zei: ze worden afgebroken. Een mooi voorbeeld van atrofie is de lanssteek, die zie je (vaak in de hals of op de kont) als een soort kuiltje, of putje.. Er is gewoon een stukje spier weg zeg maar. Je hebt ook een ziekte waarbij de spieren afgebroken worden. Bij mensen komt dit ook voor. Dit is een ongeneeselijke ziekte. Ik zou dus maar even bij de DA informeren wat hij nou precies bedoelt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 04:12

het zal inderdaad bij mijn paard dan spierdystrofie zijn geweest want haar spieren werden niet slapper ze was enkel ineens enorm stijf !

ik zou ook eens goed vragen aan de da wat hij precies bedoelt , als het iets is dat mijn paardje heeft gehad komt het volgens mij wel helemaal goed ! althans bij mijn paardje is het gelukkig helemaal goed gekomen !

hou je ons op de hoogte?

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 11:48

hoi, het zit hem zo: ik ging enkele weken geleden rijden met mijn pony. We waren ongeveer halfweg en plots begon hij hevig te manken we hebben de da laten komen en hij kreeg medicijnen en werd later weer wat beter omdat als hij nu stapt (het klinkt miss wat gek) is het net alsof zijn gewricht uit de kom gaat van zijn linkervoorbeen. Dan hebben we de da nog eens laten komen en toen zag hij ook wat er aan de hand was. Hij zei dat hij het nog nooit niet gezien had maar dat het mss een soort van spieratrofie is omdat het kapsel rond het gewricht dat er miss een scheur of verslapt is. En als het paard dan stapt kan het kapsel het gewricht niet meer houden en schiet het gewricht uit de kom. Het is allemaal maar heel raar dus denkt de da dat het een soort van spieratrofie is.

p.s morgen mogen we zijn medicijnen gaan afhalen en dan zien we wel verder doei --- ponylove

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:46

Mijn paardje heeft ook zoiets gehad en ik bedoel dan spierafbraak. Hij was plots zo stijf en ging niet meer vooruit. Hij stond na twee toertjes stappen al te pompen van de inspanning. Ik heb verschillende produkten gegeven waaronder cavalor Musle Build en Relax. Daarna ging het ietsje beter... Even maar en toen heb ik hem vorig jaar in december op rust gezet,(na anderhalf jaar vanalles te proberen) zodat alles rustig kon herstellen, veel buiten op de wei lopen. Echt iets aan doen is moeilijk...
Nu heb ik dit jaar begin van de zomer de kinesist laten komen omdat ik dacht dat het in zijn rug zat. Hij was nog steeds traag en sleepte met zijn achterbenen en had qua bespiering weinig of niks.
Er had al een keer een veearts(nog maar es een andere) naar gekeken en die zei dat het tussen mijn oren zat!! Boos! Ik pakte mijn paard niet hard genoeg aan. Verward Vol ongeloof hierover heb ik dan die kine gebeld.
Resultaat: kine ontdekt dat paard zeer korte pijnlijke spieren heeft, oorzaak: geknelde wervels in de rug waardoor de spieren in de achterhand niet of slecht kunnen gebruikt worden. Zeer chagrijnig paard met een zere rug dus bokken. Zij heeft allerlei buigingsoefeningen gedaan en maar liefst vijf wervels gemanipuleerd. Ik kreeg wat huiswerk(rekken van de spieren van de benen) en nu vier maanden later heb ik een happy paard dat enkel van plezier nog eens bokt. OK dan!
Een beetje een lang verhaal, maar misschien zit er iets bruikbaars in voor jou ponylove?
PS: de diagnose spierafbraak werd door twee verschillende veeartsen via bloedonderzoek telkens vastgesteld, maar geeneen van beiden kon er iets aan doen...

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 22:37

hoi, bedankt voor je reactie
ik heb net medicijnen gekregen (vitamine e) omdat ie er een tekort aan zou hebben en daarom die spieratrofie heeft. Ik ga eerst ff kijken of dat eventueel zou helpen en anders kan ik mss eens doen wat jij gedaan hebt Alvast bedankt

vele groetjes ponylove

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 18:21

Komt dit door teveel eiwitten in het voer?

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:30

dat weet ik eigenlijk zelf niet Verward

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 21:25

Ohw iemand anders wel Clown