Bal Abces

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gyzmo

Bal Abces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 16:25

Na een periode van kreupelheid is er vandaag door mijn dierenarts een bal abces vastgesteld. Het abces is opengesneden, uitgespoeld en ingepakt en in heb de nodige spuitbussen en poedertjes mee naar huis gekregen.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe is het genezings proces verlopen??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:25

Chipie heeft ook een abces gehad. Gehad is eigelijk een groot woord als je naar haar kijkt. De abces zit er al zo'n drie maand en is eigelijk wel "proper", maar ze gaat niet volledig weg. Ze had nu wel deze absec aan de singel liggen, dus bij het rijden ging die steeds open. Het gaat dus zeer traag het genezingsproces! Dit hangt ook wel af van de plaats waar het absec zich bevind.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:13

Mijn paard heeft het ook eens gehad.
Nadat ze flink kreupel werd (het abces zat op haar borst,net voor het voorbeen) heeft de DA het toch maar opengesneden,het ging niet vanzelf.
Daarna is hij 1 week lang iedere dag geweest om het te spoelen met een ballon-spuit met betadine oplossing.In het begin ging dat nog wel,maar later werd ze echt boos en vals omdat hij natuurlijk iedere keer die wond (snee) weer moest open maken om te spoelen.Ik word er nog misselijk van als ik eraan denk,kan me indenken hoe pijnlijk dat moet zijn.
Naar mijn herinnering kon hij ook voelen aan de binnenkant of het goed genas.

Genezing ging vrij snel.De wond heelde mooi na de laatste spoelbeurt. Na 3 weken ben ik weer voorzichtig gaan rijden.
Alleen poedertjes en spulletjes wat jij beschrijft,heb ik nooit gebruikt.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:23

Ik heb antibiotica poeder gehad voor over het voer voor 7 dagen. Hij staat nu met nat verband wat er donderdag af mag. Dan heb ik een spuitbus gehad waarmee ik 1x per dag de straal moet inspuiten (na een schoonmaakbeurt) en ik moet 2x per dag het gat van de abces inspuiten met een ander middel wat het uitdroogt. Na 5-7 dagen zou het abces helemaal uit-/ingedroogd (?) moeten zijn en kan ik rustig aan weer beginnen...

Het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets meemaak, ik vroeg me af of meerdere mensen dit hadden gehad. In eerste instantie leek het uit de kogel te komen en nu na 2 weken zagen de artsen dit pas...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:38

Het paard van mijn man heeft hier een aantal keren last van gehad. De achterliggende oorzaak is vaak een diepe hoefzweer. Bij ons werd dit veroorzaakt doordat hij op, een overigens 1e kwaliteit, houtkrullen stond.

Dit paard had (en heeft nog steeds) een slechte kwaliteit hoeven met dunne zolen.

De behandeling was gelijk aan wat er bij jou gebeurt, alleen heeft ons paard (tijdelijk) zooltjes gekregen, omdat het probleem steeds terug kwam. Terugzetten op stro (of een andere bodembedekker) was geen optie, omdat hij houtkrullen uitgezonderd, binnen 3 uur zijn complete box leeg eet.

Een beginnende diepliggende hoefzweer is vaak moeilijk te ontdekken, omdat de voet meestal niet warmer is dan de andere voeten en het paard ook niet extra reageert op de visiteertang, terwijl de kogel en de pezen vaak wel wat oplopen.
Dit gepaard aan kreupelheid, kan ook een veearts op het verkeerde been zetten.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 16:37

Dit is waarschijnlijk gekomen na een trap door de muur tijdens het vastliggen. Daarbij is er waarschijnlijk een splinter oid. in gekomen (denkt de dierenarts). De kwaliteit van de hoeven is volgens haar en volgens mijn hoefsmid erg goed overigens.

Ik ben benieuwd. Vanmiddag heb ik het verband eraf gehaald en gelijk gespoten en gewandeld en hij liep niet kreupel meer. Nu maar hopen dat het gat geneest zonder infecties...