Sterkere pezen door asfaltweg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douni

Sterkere pezen door asfaltweg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:55

Ik heb gelezen dat door te stappen en te draven op een asfaltweg de pezen van je paard versterkt. Mij is vertelt dat je dit niet moet doen, omdat je paard dan hoefgevangen kan raken. Is dit waar?

Ik rijd namelijk vaak buiten, om afwisseling te houden en mijn pony verkeersmak te krijgen(wat nog niet echt super gaat). Ik snap natuurlijk wel dat galopperen niet kan, want dat is te zwaar voor een paard.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:58

Ik rijd al 11 jaar met mijn pony over asfalt, veel stappen en af en toe draven en ze heeft nog steeds ontzettende sterke hoefjes en pezen, nooit kreupel! Draven moet je denk ik niet al te veel doen, het zijn best wel harde klappen die de pezen dan te verduren krijgt, maar met name stappen is echt goed.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:47

Wij rijden met het aangespannen rijden altijd alleen maar buiten en dan draven we alleen maar en we hebben nooit een paard kreupel dus ik denk niet dat het schadelijk is eigenlijk om veel te draven. Wij draven toch wel een uur achter elkaar en sommige zijn al 16 jaar en ouder.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:56

Ik heb nog nooit gehoord over hoefbevangen raken van over asfalt draven, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet waar is.

Ik heb altijd geleerd dat het goed is omdat hierdoor de pezen sterker worden. Draven kan ook maar dan moet je het langzaam opbouwen en niet meteen hele stukken over de weg gaan draven.

Voor jonge paarden bevelen ze toch ook een harde (wei) ondergrond aan ipv een bak zodat ze sterke pezen kunnen ontwikelen en uitharden.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 14:03

Mijn pony staat niet op ijzers, maakt dat enig verschil?

(In elk geval al heel bedankt voor jullie antwoorden, ik wil niets doen wat voor mijn pony slecht is, maar in elk geval is stappen en draven dus goed voor de pezen en niet slecht zoals mijn vertelt is.)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:19

Dan zullen de hoeven wel sneller slijten dan op ijzers en misschien eerder brokkelhoeven ect.

Met mijn pony zonder ijzers stapte ik alleen over de weg maar draafde idd niet ivm kwalteit van de hoeven volgens mij.

SuusEventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:30

Mijn paardje heeft een lichte peesblessure en het wordt juist door de dierenarts aangeraden om op de harde weg te stappen!! Dus ik neem niet aan dat het dan kwaad kan!!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:43

De fjordjes staan ook op ijzers en we draven altijde gewoon over de weg hoor gaat prima, ze zijn geen van beide ooit kreupel of hoefbevangen geweest Lachen

Hoefbevangen worden ze trouwens toch door teveel eiwitten en is toch geen rijtechnische-kwaal???

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:39

minka schreef:
Hoefbevangen worden ze trouwens toch door teveel eiwitten en is toch geen rijtechnische-kwaal???

Ja dat klopt, heeft niks met rijden te maken Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:54

Douni schreef:
Mijn pony staat niet op ijzers, maakt dat enig verschil?

(In elk geval al heel bedankt voor jullie antwoorden, ik wil niets doen wat voor mijn pony slecht is, maar in elk geval is stappen en draven dus goed voor de pezen en niet slecht zoals mijn vertelt is.)

Die van mij stond ook niet op ijzers, als je pony goede harde hoeven heeft, hoeft het absoluut geen probleem te zijn, en anders merk je het snel genoeg.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:59

ik draaf ook in de regel op het asfalt, de mijne staat 4 kant op ijzers!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:06

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:43

Skipper schreef:
Dan zullen de hoeven wel sneller slijten dan op ijzers en misschien eerder brokkelhoeven ect.

Met mijn pony zonder ijzers stapte ik alleen over de weg maar draafde idd niet ivm kwalteit van de hoeven volgens mij.

Maar zonder ijzers is de vering van de hoeven zelf wel beter. Met ijzers wordt de klap op de gewrichten en pezen groter dan zonder. Verder, als je het rustig opbouwd en de hoeven van je pony mooi kort houdt, gaan ze niet zo snel brokkelen. Ik draaf redelijk veel, ook over de weg. Voordat ik dan ga rijden kijk ik wel even alle hoeven na en vijl de randen eventueel bij zodat ze mooi rond zijn, anders scheuren ze wel sneller.

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:41

Ik ga met mijn paarden zowel voor het rijden als na het rijden over de harde weg stappen en draven. Het is inderdaad erg goed voor de pezen en dat een paard daar hoefbevangen van kan raken lijkt mij erg sterk.
Wel moet je uitkijken als je paard geen ijzers heeft i.v.m. afslijten van de hoeven.

Hobbelknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 08:33

Van veel stappen op het harde (asfalt of steen dus) worden de pezen van je paard harder. Helemaal niet slecht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 08:44

Ik stap altijd 10-20 minuten uit over asfalt als ik een flinke (trainings)rit heb gemaakt. Het effect daarvan staat gelijk aan tien minuten afspuiten met koud water, heb ik mij ooit laten vertellen. Goed voor cooling down dus.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:15

Als je stapt over het asfalt met ijzers, veroorzaakt dat juist erg veel trillingen!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:50

Met Marilyn wordt er veel gedraaft over asfalt, ze heeft hele sterke pezen en sterke hoefjes

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 10:56

marlon7 schreef:
Ja dat klopt, heeft niks met rijden te maken Lachen

Niet met de methode waarop je rijdt, maar wel met de bodem. Zoals ook Arabesk al aanhaalde: het werk op het harde heeft invloed op de doorbloeding. Een paard kan er in theorie wel degelijk bevangen door raken!

In de praktijk heb ik het zelf nog nooit gezien of van gehoord, ik denk dat het inderdaad met opbouwen te maken heeft. Niet zomaar van de ene op de andere dag 2 kilometer asfalt meepakken of in draf op het harde er vandoor stuiven. Dat is vragen om problemen. Gewoon rustig opbouwen, eerst in stap, later kan een drafje ook (ik vraag een enkele keer zelfs galop Bloos!, met name omdat ik bij endurance-wedstrijden ook in zwaar zand galoppeer en de pezen dus staal- en staalhard wil hebben....) : zowel de pezen als de hoeven (uitgaande van onbeslagen) worden hier ijzersterk van en dat komt de gezondheid van je paard alleen maar ten goede!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:01

ik stap ook als het even kan elke dag minstens een kwartier over het asfalt
een van mijn vorige paarden had een peesblessure gehad, die heb ik sindsdien elke dag op het harde gestapt, en swinters als het goed koud was, ook gedraaft ( dan is het effect beter )
uiteraard het draven wel rustig opgebouwt .
maar die heeft nooit of te nimmer meer een peesblessure oid gehad, en had knoerharde benen sinds die tijd
zelfs na een zware cross was ie nog op en top, geen spatje vulling op de benen de dag erna
zonder ijzers is het af te raden omdat de hoeven dan scheef kunnen gaan slijten of teveel slijten waardoor ie teveel op de stralen gaat lopen...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:03

Ik stap ook altijd langs de weg uit, op het harde dus. Goed voor de benen en veel leuker voor het paard OK dan!

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:24

Ik rijd bijna altijd met mijn shetje op de baan, en ik stap een tijdje warm, en een lange tijd uit. Daartussen draaf ik wat (en bij voorkeur op de baan, maar als er een berm is ook daar dan, afwisselend). Ik heb ergens gelezen als je je paarden goed laat bekappen dat het best mogelijk is van op de baan lange draf-afstanden af te leggen. Ik zie het zelf een mijn Shetlandertje, zijn hoeven zijn beresterk en ze brokkelen nooit of bijna nooit af. Wel een keer wanneer het constant asfalt - hard zand was op een tocht, dat doe ik nooit meer Tong uitsteken

Ik ga ook regelmatig met mijn jonge arabier op de baan (aan de hand) en dit is alleen stappen (draf heb ik geen conditie hoor), niet alleen voor het verkeersmak maken maar ook voor de pezen te versterken om blessures etc te voorkomen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:41

Ik stap altijd warm op de harde ondergrond en doe mijn cooling down ook altijd op de harde ondergrond.
Mijn paarden hebben allemaal sterke pezen, in ieder geval tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Ik draaf ook wel eens een stukje op de harde!
Ik denk dat het wel mee bijdraagt aan blessure preventie en dat je pezen en botten sterker maakt hierdoor!
Ik stap nu zelfs al met mijn veulen 2 keer per week over het verharde!
Laatst bijgewerkt door Zwelgje op 03-11-04 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:41

crossmonster schreef:
zonder ijzers is het af te raden omdat de hoeven dan scheef kunnen gaan slijten of teveel slijten waardoor ie teveel op de stralen gaat lopen...

Ook hier geldt: rustig opbouwen! Scheef zullen ze niet zo snel slijten (of je paard moet echt beroerd op zijn voeten staan; dan zullen ze echter ook scheef kunnen gaan groeien, juist door het ijzer!) en te hard slijten is iets waar je zelf bij bent. De hoeven van een paard wennen aan de bodem waarop ze gebruikt worden. Als je met regelmaat harde bodem meepikt, dan gaan ze enerzijds harder groeien (meer prikkeling) en anderzijds wordt het hoorn gelijdelijk harder waardoor het minder snel slijt.

Mijn pony heeft nog nooit een ijzer onder gehad, loopt inmiddels endurance klasse II en ik stap VEEL over de weg (in trainingsseizoen tot gemiddeld 10 kilometer per week). Zand schuurt geniepiger dan asfalt!
Maar goed, daar gaat dit topic eigenlijk helemaal niet over...

ON-topic maar weer!

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:15

Stappen en draven over asfalt is inderdaad heel goed voor de pezen, bij een peesblessure moet je ook alleen maar over het asfalt stappen en nooit op zachte bodem. Alleen te veel over het asfalt is weer ook niet goed voor de gewrichten die de schokken moeten opvangen, daarom ook nooit galopperen op asfalt.
groeties