OCD heeft een van jullie daar ervaring mee???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

never

OCD heeft een van jullie daar ervaring mee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:33

hoi allemaal

ik heb een super draver die helaas OCD heeft(gehad) hij is inmiddels 2 keer aan de sprongewichten geopereerd en gaat het wel wat beter.
Maar soms is hij nog kreupel en dat vind ik echt heel erg want ik hou echt van NEVER.
Heeft een van jullie ervaring met OCD of weet er meer vanaf

GRAAG JULLIE MENING EN REACTIE

groetjes mirella en en never give up

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:35

Normaal is het zo dat als de ocd weg is het allemaal meevalt. De meeste paarden kunnen nog jaren mee en het komt normaal gesproken ook niet terug. Verder zou ik niet weten waarom je paardje dan nog kreupel zou gaan lopen??

never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:45

ik dacht eerst dat het is zijn hoofd zat om dat hij 8 is en er nu pas aan geopereerd is
Ik heb hem vorig jaar gekocht en wist het niet toen heb ik hem laten opereren en dat dat het dan wel goed zou zijn maar ik begin er echt aan te twijfelen of ik wel het juiste heb gedaan.
Of ik toch niet beter hem al deze elende had kunnen besparen.

Toch als ik 1 keer in de week een klein buiten ritje in stap met hem maak is hij niet kreupel aleen vaak als hij s'morgen de wei in rent dan is hij wat stijf of echt onregelmatig.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:00

mijn tante haar paard had een ocd, dat wist ze al toen ze hem kocht, hij heeft er niooit last van gehad maar ze heeft hem toch laten opereren.

never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:22

bedankt voor je mailtje ik hoop echt dat het mijn paard beter gaat ik wil hem echt niet weg doen hij is echt alles voor mij.
Hij had pees problemen toen ik hem kocht.
Ik hem hem gekocht anders zou hij naar de slager gaan hij had echt ernstige peesproblemen en als draver niet meer geschikt.
Nou ja wat doe je als je echt gek op dat paard ben en je denk en word voor de gek gehouden dat hij echt alleen pees probelemen heeft KOPEN DUS.
Nu is hij dus 8 en is hij geopereerd maar er is natuurlijk wel een beschadeging van binnen waar niks aan gedaan kan worden.
Maar ja je hoopt toch dat hij nu gelukkig en niet kreupel in de wei kan lopen niet dus.
Het probllem is hij is zo gehard dat je niet eens meer weet warneer hij nu echt pijn heeft.

groetjes mirella

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:27

Bij een paard wat ik heb gereden zat ocd in sprong achter. Is geopereerd en na 6 weken weer werk opgebouwd. Daarna is er niks meer gebeurd. Loopt gewoon nog rad.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:52

Het resutaat bij ocd operaties kan wisselend zijn.Een klein chipje op een gunstige plek( lees niet in de buurt van gewrichten) hoeft soms helemaal niet geopereerd te worden en als het weggehaald wordt is de kans groot dat ze er geen last meer van hebben. Zodra de chip groter wordt of op een ongunstige plek zit komt het vaker voor dat de paarden er last van blijven houden.
Kunnen ze je niet meer vertellen in de kliniek waar hij geopereerd is?

In welke schaal viel hij voor de operatie? Schaal 1 is gunstig, 2 redelijk, 3 matig en 4 beginnen ze vaak niet eens aan.

never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:47

hij had echt in beide gewrichten 6 stukje en redelijk groote maar hij was te opereren in eerste instantie in 1 operatie.
Ik werd gebeld dat alles goed was gegaan maar de volgende dag werden er controle foto's gemakt en bleek dat er nog een stukje zat op een zeer lastige plek dus moest hij nog een keer geopereerd worden.
Zo gezegt zo gedaan.
Nu na ongeveer 5 maanden is hij nog steeds als hij s'morgen de wei in mag onregelmatig of stijf.
Nu vraag ik mij af zit dit mischien nog in zijn hoofd dat hij nog niet precies weet hoe hij lopen moet want hij heeft eigelijk in zijn leven nooit mee gemaakt dat hij GEEN pijn had dus een leven met aleen maar pijn.
Maar de dierenarst heeft ook echt gezegt dat hij goed voor uitgaat.
Maar waarom heb ik dan het idee dat het niet echt verbeterd is of dat hij wel verbeterd is maar dat hij nogsteeds niet van de pijn verlost is.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:16

ik denk dat jou paard er te lang mee gelopen heeft, waardoor er wat botwoekering (lees arthrose) is ontstaan.
Dit is een natuurlijke reactie van het paardenlichaam wat niet te genezen is. Heeft hij opstart problemen en wordt het beter na de warming up ?
Is er nog vocht te zien op de plaats waar het gezeten heeft ?
Mijn vorige paard is ook geopereerd aan OCD in de sprong op 4 jarige leeftijd. Hij behield zijn dikke been , maar was wel regelmatig.
zie profiel. ( die bruine)

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:44

Wizard het paardje dat op mijn avater staat heeft ook ocd. Eerst liep hij erg kreupel, toen is hij een paar maanden het land op gegaan en nu loopt hij goed, maar de foto's geven een ander beeld. Volgens de dierenarts zien z'n knieen eruit alsof er een granaat in is ontploft. Maar hij is gelukkig levenslustig en heeft naar het schijnt nu nergens last van. Maar het is wel zo dat dat natuurlijk voor elk paard wisselend is, het ene paard heeft er erg veel last van en het andere weer niet.

never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 11:45

hoi hoi

het klopt dat hij een lichte vorm van artrhose in de gewichten heeft maar de dierenarts heeft gezegt dat dat te verwaarlozen was dat het eigelijk niks was.
Na de wat stappen is het inderdaat zo dat hij echt goed gaat lopen echt super aleen opstart problemen om het maar effe zo te zeggen.
Verder is het allen verdikt kapsel op het gewicht gevormt en geen vocht ook is het niet warm als hij gerent heeft.
Ja die dikke benen houd hij altijd maar dat is niet erg als hij maar geen pijn heeft dat is het alllleeeerrr belangrijkste.

groetjes mirella en never give up (hij heeft wel zijn naam mee)

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:51

Wij hebben een paard gehad met ocd in de schouder (zeldzaam) en ocd in het spronggewricht. Dit hebben we geconstateerd nadat ze stokkreupel uit de wei kwam. Ze was in 3 maanden tijd (op 2 jarige leeftijd) 15 cm gegroeid dus dat was de oorzaak. We hebben haar laten opereren. Het herstel heeft lang geduurd maar ze heeft er nu geen last meer van terwijl ze normaal belast wordt. Je moet geluk hebben...

never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 12:37

heel erg bedankt voor jullie mailtjes

groetjes mirella en never give up

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 19:14

Mijn merrie heeft het ook gehad en is er aan geopereerd en heeft nergens last van. wel is het zo als je paard kreupel is ten gevolge van OCD hoeft het niet te zijn dat hij na een operatie niet meer kreupel is. Dat hadden de Da tegen mij verteld voor ik haar liet opereren.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:56

hallo,

wat mij is opgevallen ( ik ken hem) (hai mier!!) is dat hij echt belastingskreupel kan lopen, bijv: ik heb hem een paar keer in de wei gedaan, en dan spurt ie heel hard naar achter en springt dan op de rem, dan is ie echt kreupel..., maar zoals mirella al zei, het lijkt of ie er doorheen loopt.

het ene moment kreupel, het andere moment niet, en dat terwijl de da zei dat ie vooruit ging?!
ik heb hier geen verstand van, nog meer mensen met wel wat ideën?

( sorry dat ik me ermee bemoei, mier)

never

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 11:15

dankje jij kunt het beter uit leggen dan ik cin

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:22

artrhose heeft als kenmerk dat ze vaak stijvig zijn en soms wel goed lopen en soms kreupelen ...

ik denk dat in dit geval ( een afgedankte draver ) ook slijtage een beetje mee zal spelen
appelazijn kan m een beetje helpen waarschijnlijk. en verder veel , gedoseerde beweging, dus bijvoorbeeld 3 x daags aan de hand een half uur stappen ..

ik vind het iig ontzettend knap van je dat je zo'n dier hebt gered van de slacht, en er ontzettend veel geld in pompt, want 4 operaties.... dat is niet niks...
ik denk dat maar weinig mensen dat over hebben voor zo'n dier
heel hard maar waar, ik had hem niet gekocht, ik koop liever een gezond paard , het leven is namelijk al duur zat !
dus petje af voor jou !

vraag eventueel een second opinion bij een andere veearts aan !

heel veel sterkte !

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:54

dat afgedankte draver valt wel mee hoor, hij heeft niet zo lang een koers carriëre gehad ivm peesblessure voor... wat denk ik weer komt van die ocd ( overbelasting door ontlasting).. dus die kreupelheid kan puur die artrhose zijn? de da had wel gezegd dat die te verwaarlozen was?!

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:55

graag gedaan mier *LOL*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:15

misschien dan toch een second opinion van een andere veearts dan ?
kreupelen is iig nooit goed...

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:21

zou idd een goede optie wezen, ik bedank je alvast ven mirella...

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:22

typefout: van!!!