Uit het niets hoge koorts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Uit het niets hoge koorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:38

Het paard van een goede vriendin van mij heeft sinds donderdag hoge koorts rond de 39/40.Wij kwamen donderdag samen op stal aan en toen zei de stalhouder al dat hij niet helemaal in orde was hij was gewoon anders dan normaal.Ook toen wij aankwamen was er wel reactie maar weinig hij at en dronk wel maar was gewoon erg suf ik heb hem toen even buiten gezet met zijn speelmaatje maar ook daar bleef hij erg suf maar opzich wel allert als hij wat hoorden maar hij ging niet rennen of rollen terwijl hij al bijna een week op stal stond (wel gereden) en dan juist het heerlijk vind buiten lekker bokken enzo.Toen heeft zijn baasje zijn temp opgenomen en was toen ergens eind negenendertig en er is toen ook een da bij geweest die dag hij had idd een veel te hoge tempratuur maar verder was alles goed (longen,hart,klieren alles).Erg vreemd dus hij heeft toen een koortsremmer gehad en als het de volgende dag nog boven 38,5 zat moest ze weer bellen en idd hij zat weer in de 39..Toen is er weer een da geweest en ook die kon niks vinden hij heeft toen koortsremmers en antibiotica gehad het hele weekend bleef hij schommelen na zijn medicatie ging het wel maar in de ochtend voor de medicijnen was het telkens nog te hoog.Vandaag had hij alweer 40.3(meerdere keren al had hij zo hoog) en is weer de da geweest en kreeg hij nieuwe medicijnen en is er bloed geprikt....Ondertussen staat hij er heel zielig bij Ach gut en niemand weet wat het kan zijn...hij eet en drinkt ook gewoon nog...Misschien heeft iemand hier een idee pof herkent ie het??

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:31

Kijk eff bij dat Nieuwe virus! Vraag j DA ook of hij er wat van weet?
En hoe staat het met de temp. van de andere paarden?

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:06

Andere paarden hebben nergens last van hij is echt de enige...en bij dat nieuwe virus hebben ze dan ook alleen maar koorts?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:04

Ik zou even bellen met de kliniek in Emmeloord, volgens mij was daar een van de paarden waar ik het over had daar behandeld. Misschien kunnen ze je iets meer vertellen. Hoop voor je dat het goed gaat, klinkt niet echt goed.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:08

Koorts houdt in dat er toch ergens een ontsteking zit, maar waar dat is heel moeilijk te zien vanachter je pc.
Het zou van alles kunnen zijn. Het enigste wat je kunt doen is het bloedonderzoek afwachten, lijkt mij.
Heel veel succes

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:19

Ja helaas is afwachten ook de enige mogelijkheid maar als er een ontsteking is?Is er dan ook geen verminderde eetlust?Of?
Dat zou natuurlijk wel kunnen..Scheve mond

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:21

Ik zou (ookal is er maar 1 symptoom) vliegensvlug naar je DA gaan, als het dat virus is ben je zwaar de pineut!!

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:50

De Da is al drie keer erbij geweest vanaf donderdag...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:54

Heb je ook voorgesteld of dat hij niet vermoed naar het nieuwe virus? Misschien heeft hij daar nog niet aan gedacht.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:22

Bloedonderzoek is binnen en helaas en erg vreemd is daar niks uitgekomen Verward.Vandaag had hij weer 38.6 en hij heeft morgen de laatste medicatie..Scheve mond

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 22:51

Vraag. Staan er drachtige merries bij jullie? Hebben er merries een veulen gehad bij jullie? Of is de veearts langsgeweest voordat het paard ziek werd?

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:30

En of ik het herken, paardje van mijn vriendin heeft hetzelfde sinds zondag, hoge koorts, maar eet alles behalve biks. Heeft nu antibiotica en schommelt tussen de 39 en 40 graden. Ik zag dat je uit l'stad komt, daar staat haar paard ook. Ik voel me zo machteloos, haar paard is ook erg rustig, zelfs nog na een week amper beweging gehad te hebben. Sterkte en ik hoor het graag als je weet wat het is (geweest).

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:34

Sorry, ben nog vergeten te zeggen dat haar paardje vanaf woensdag afentoe hoest, en daarbij komt slijm vrij. Als iemand enig idee heeft wat dit kan zijn, hoor ik het graag. Er heeft een ziek/verkouden paard naast haar gestaan en een hoestend veulen en nog een veulen die een bult bij keel had. Iemand enig idee? queijosavan, wat is dat voor een nieuw virus en wat zijn daar de verschijnselen van?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:42

Mijn paad heeft EAV gehad (alleen met een speciale bloedtest aan te tonen). Hieronder een lijst van mogelijke symptomen. De meest in het oog springende bij B'elanna was enorm hoge koorts gedurende een paar weken. In de tweede week kreeg ze dikke benen (ontstoken aderen) en hoestte ze licht. Ze had lichte neusuitvloeiing. Toen de koorts gezakt was kreeg ze ontstoken ogen. In die periode zijn een paar andere paarden op stal licht verkouden geweest, maar geen van allen echt ziek. Let wel.. Het hoeft deze ziekte niet te zijn. Maar het zou natuurlijk kunnen. Daarom zet ik de symptomen maar even hieronder.

De incubatieperiode van een EAV-besmetting duurt drie tot veertien dagen. Na ongeveer zeven dagen kunnen er klinische symptomen optreden, welke vijf tot negen dagen waarneembaar zijn. In veel gevallen zijn de symptomen niet of nauwelijks zichtbaar; het gaat dan om een sub-klinische infectie. Merries die via dekking geïnfecteerd raken, zullen over het algemeen geen klinische verschijnselen vertonen (3, 23). Naast koorts tot 41 graden, gebrek aan eetlust, neusvloeiing, oogontsteking en hoesten komen in zeldzame gevallen huiduitslag, diarree, geelzucht, benauwdheid, koliek, verminderde concentratie aan witte bloedcellen en lichte verlamming voor. Ook dikke benen en oedeem aan de onderkant van de buik of melkklieren komen voor. Geïnfecteerde hengsten hebben hiernaast in bijna alle gevallen oedeem aan de voorhuid en balzak. Voorgaande symptomen zijn onaangenaam, maar voor volwassen paarden meestal niet dodelijk. Een fatale afloop is denkbaar wanneer een secundaire bacteriële infectie optreedt. Bij jonge en oude dieren zijn de ziekteverschijnselen het ergst. Paarden onder stress vertonen meestal ook meer en duidelijkere symptomen dan in goede conditie verkerende exemplaren. Zo zijn ernstige ziekteverschijnselen ontdekt op renbanen, waar paarden aan stress onderhevig zijn (§ 2.1). Merries en ruinen herstellen doorgaans voorspoedig. Na een maand is het virus uit hun lichaam verdwenen. Bij hengsten ligt dit gecompliceerder (§ 3.3) (4, 7, 14, 16, 20, 28).

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 12:16

Dit komt me bekend voor. Wij zijn ook al bijna 3 weken aan het sukkelen met 1 van de merries. Ze eet goed maar steeds weer hoge koorts, en wat suf. Ze is al heel veel gespoten met koortsremmers en anticiotica. Verder ziet ze er gewoon goed uit maar heeft steeds weer die hoge koorts, kan een paar dagen goed gaan en dan in eens is het erweer. De dierenarts weet niet precies wat het is en heeft al meedere paarden ter behandeling staan met deze symptomen, de da denkt in eerste instansie aan een buikgriep.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-04 17:06

Iig bedankt voor de reacties,ik heb geen flauw idee*helaas*hoe het vandaag ging neem aan niet extreem erger anders had ik het hopelijk wel gehoort maar zal die vriendin wel ff smsen over dit topic misschien heeft ze er wat aan Lachen

ludje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:43

het gaat vandaag al een stuk beter met hem hij is vandaag niet boven de 37.7 gekomen. uitslag van het bloed is binnen daar hoor ik maandag meer over van de DA. iedereen bedankt voor zijn reactie en vooral chatelaine om het hier is na te vragen.