HELP Wat te doen bij hoornzuil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

HELP Wat te doen bij hoornzuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 11:48

Beste bokkers,

Graag zou ik jullie ervaringen horen bij de behandeling van een hoornzuil, die vermoedelijk ook leidt tot regelmatige hoefzweren.

Uiteraard zijn we al bij een dierenarts onder behandeling, maar er schijnen twee alternatieven te zijn: opensnijden verder van de hoefzweer en zo de bacterie bestrijden (gaat dood door zuurstof). Of operatief hele hoornzuil verwijderen. Dit laatste betekent twee weken clinic en daarna drie maanden boxrust.

Wie heeft ervaring met operatie en hoe is het paard/pony er nu aan toe?

alvast bedankt,

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:16

persoonlijk geen ervaring mee, maar zou even met je da overleggen wat hem of haar het beste lijkt, de een kan je beter op de ene manier en de andere op de andere, op de kliniek waar ik werk verschilt dat erg per paard namelijk, succes

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:00

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:35

zoek eens op natuurlijk bekappen. Een operatie met zo'n lange boxrust zou ik niet 1, 2, 3 doen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 14:45

hartelijk dank voor de reacties. Inmiddels heeft second opinion uitgewezen dat voorlopig niets doen de beste oplossing is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:47

kijk eens op Paardnatuurlijk.nl

Even googlen met Strasser, dan vind je hoop info. Maar die had je al gekregen, toch?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 03:17

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 03:20

Engelse uitleg door een Strassertrimster (keratoma=hoornzuil):
A keratoma is a wider place, usually kind of round, in the white line at the toe. It is initially caused by pressure on the sole at the extreme toe, followed by interuption of the artery that goes around the edge of the coffin bone. When it has been in place for a long time the lack of circulation at the toe will result in the coffin bone disolving in this area
and the keratoma becomes permanent. If the excess toe pressure is relieved before the coffin bone remodels, the keratoma will eventually disappear (1-2 years).
jirina

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 18:17

Zelf heb ik slechte ervaring met strasser, maar informeer eens bij Rob van Nassau... dat is een hoefsmid (geeft er ook les in en heeft een boek over hoefproblemen uitgegeven). Google: Rob van Nassau.

Succes!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 21:29

Slechte ervaring met Strassertrim?
Dan heeft je trim zeker iemand gedaan die niet Strasser gecertifeerd is. Want na zo'n 3 daagse cursus denken ze al dat ze de Strassertrim kunnen. En het is absoluut niet zo, want dan ontbreekt hun nog de wetenschap .

Ik trim mijn paard zelf onder begeleiding en ik weet al heel veel over deze trim - maar - geloof me - Strassertrim is heel erg wetenschappelijk, men moet heel veel ervan weten en is voor elk paard geschikt.
Het is inderdaad niet voor elke paardeEIGENAAR geschikt, omdat men zelf ook moet leren trimmen en in de tussen tijd de hoeven onderhouden! Bovendien moet het paard genoeg beweging krijgen - dat is een voorwaarde.
Die hoefsmeden wat jij noemt zijn niet beter. Zij doen wat ze geleerd hebben maar zij werken met ijzers en een ijzer bellemert de hoefmechanisme.

groeten
jirina

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 10:31

Dat Strasser voor elk paard geschikt is is niet waar! Mijn paard heeft HKO (4) en heeft door Strasser 4,5 maanden kreupel gelopen....

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:01

TheSam schreef:
Zelf heb ik slechte ervaring met strasser, maar informeer eens bij Rob van Nassau... dat is een hoefsmid (geeft er ook les in en heeft een boek over hoefproblemen uitgegeven). Google: Rob van Nassau.

Succes!

Dat boek heb ik ook besteld via www.hoofcare.nl.
Prachtig boek met duidelijke foto's en uitleg!!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:09

Misschien is het net wat is al gezegd heb- dat het niet voor elke eigenaar geschikt is?
Misschien had je paard niet genoeg beweging?
Een misslukking heeft altijd zijn oorzaak. Het de beste methode maar het is aan de voorwaarde verbonden. Als jij deze voorwaarde niet nakomt zou het mislukken.
Heb jij zijn voeten goed kunnen onderhouden/trimmen?
Als jij in de tussen tijd niets doet en je paard op stal staat, heeft Strasseren geen zin; inderdaad..
Het trimmen moet de natuurlijke slitage van de hoeven nabootsen. Dus tenminste elke week een kleine aanpassingen en kleine (0,10mm of minder ) sliertjes afhalen en balanc in de hoef zoeken . Als jij dat niet doet, zou Strasseren niet veel helpen , want 1x in 6 weken zou te veel afgetrimd moeten worden.
Dus zoek de oorzaak en ga jij in Strasseren verdiepen of laat het en zet er ijzers eronder.
veel succes
jirina