Kunnen ze ook te hard groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Kunnen ze ook te hard groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 10:53

Dat vraag ik me dus af. Mijn veulen is van 14 april. Op 4 augustus was ze 1.31, 1 oktober 1.38 en 1 november, vandaag dus 1.42. Dat is 4 centimeter in 1 maand! Nou vraag ik me dus af of het wel gezond is als een veulen zoveel en zo hard groeit in het begin. Zijn er ook manieren om het een beetje langzamer te laten verlopen ofzo? Of kan het geen kwaad.
Haar moeder is 1.67 en vader 1.73.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:06

Het kan ook te snel gaan, ja. Wij hebben een nu driejarige die als jaarling zo snel groeide dat zn spieren het niet zo goed meer aankonden. Hij stond te trillen op zn benen en liep te bijten in zn voeten omdat het daar ook zeer deed. Ach gut Gewoon met rust gelaten in het weiland en laten groeien. Ik zou niet weten hoe je het langzamer zou kunnen laten gaan. Aan gezien pa en ma zijn allebei groot zijn, is het te verwachten Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:09

Je kunt er weinig aan doen, maar een snelgroeiend veulen is zeker een risico. Wat je in de gaten moet houden: veel bewegen is voor deze slungels extra belangrijk. Zorg dat ze niet te dik worden, extra gewicht is slecht voor de botten en gewrichten. Zorg wel voor voldoende vitaminen en mineralen.

PS Ik weet trouwens niet eens of dit echt snel is hoor, meet mijn veulens nooit. Weet wel dat het veulen van een kennis van ons al bijna 1.60 was toen ie een jaar oud was, die was wel extreem.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 11:12

Ja, ik heb ook geen idee of dit niet gewoon evenveel als gemiddeld is, maar ik zie haar dagelijks en toch zie ik haar eigenlijk heel hard groeien. Begon me toch een beetje zorgen te maken.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:59

Jij hebt een rijpaard veulen en aangezien de beide ouders ook groot zijn zal jouw veulen moeten groeien.
Ik heb een quarterveulen waar net vandaag de veearts bij is geweest, hij is nu bijna 8 maanden en is zwaar bespierd en is nu al 1.39 m. hoog (in de laatste 4 weken 4 cm. gegroeid) en heeft heel veel last van zijn gewrichten.
De groeischijven zijn ontstoken van binnenuit en ook opgezet hij heeft moeite met opstaan en loopt ook niet goed.
Dit alles is in een tijdsbestek van nog geen 4 weken gebeurd.
4 Weken geleden was mijn eigen veearts er om te enten en heeft toen naar zijn kogel gekeken die wat dik was, onze beide conclusie was toen, ja hij heeft waarschijnlijk gek gedaan in de bak met als gevolg een dik been.
Nu heeft hij aan 4 benen verdikking en is nogal pijnlijk met lopen en opstaan, we hebben hem meteen op de pijnstillende ontstekingsremmers gezet en van de veulenbiks afgehaald dit is te veel van het goede voor hem omdat hij te hard groeit.
Voor mijn veearts kwam is nog een geheel andere veearts langs geweest van een andere praktijk die hier totaal geen verstand van had ik moest wel want mijn eigen veearts was op vakantie, maar niet meer hierover.
Mijn eigen veearts zou overleggen met een collega in de kliniek om samen een oplossing te vinden.
Ik wacht geduldig af.
Houd je veulen goed in de gaten maar laat je niet bang maken door mijn verhaal want dit schijnt veel voor te komen bij quarterhorses.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:28

Mijn arabier was vorig jaar zomer ook in korte tijd veel gegroeid. Hij had ook last van zn benen daardoor en was heel loom. Veel op de wei gezet, kon hij zelf bepalen wat hij wou, maar zijn draf was niet om aan te zien toendertijd. Nu een jaar later begint alles weer een beetje terug te komen. En nu loopt hij beter en showt zichzelf steeds meer.
Ik heb zelf ook flinke groeispurt gehad in korte tijd en dat doet ook pijn. Dus dieren kunnen dat ook voelen. Ze gewoon beetje met rust laten, veel weidegang en ze eventueel wat bijvoeren van vitaminen. Mijn paard begon nl beetje slecht in zn vacht te zitten.. Overgang van zomer naar herfst ed. Was allemaal te veel voor hem.
Maar het is allemaal goed gekomen gelukkig.

Succes en beterschap!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:35

Mijn veulen heb ik elke maand bijgehouden met meten en groeide idd net als jou veulen, 4 cm. in de maand, maar geen maanden achter elkaar.
Houd het gewoon goed in de gaten, zou ik zeggen!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:43

Goed voeren is het allerbelangrijkste. Dus houdt hem schraal, liever wat te mager dan te vet. Al dat gewicht is teveel belasting voor zijn gewrichten. Zorg wel dat hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt. En gedoseerde beweging. In het ideale geval dus op het land met een liksteen. Beweging zeker niet aan longeerlijn o.i.d. op een volte. Dan kan groeien weinig kwaad. Maar als je paard echt groot wordt, duurt het ook lang voor hij uitgegroeid is. Laat inrijden dus!