klinisch, röntgenologisch keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shetfan

klinisch, röntgenologisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 09:25

Binnenkort komt er misschien een nieuw paardje. Ik wil zeker weten dat ze/hij gezond is dus een keuring lijkt me geen slecht plan. Maar wie kan me uitleggen wat nou precies klinisch, en wat röntgenologisch is. Ik weet het wel ongeveer maar dus niet helemaal. En is het het beste om allebei de keuringen te doen of is alleen klinisch of alleen röntgenologisch ook goed.
En wat zijn ongeveer de prijzen van zo'n keuring?

mariel49

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:39

je zou die vraag het best aan de dierenarts die het evt. gaat keuren kunnen vragen .Dierenartsen kunnen wel eens verschillen in prijs.
Let wel! Een klinische keuring is en momentopname en ik geloof maar 4 weken geldig na keuringsdatum

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:43

Klinische keuring; dan doet de dierenarts een aantal testen; zoals buigproef en luisterd ie naar de hart/longen voor en na het longeren, hij kijkt naar de beweging/evt kreupelheid ect. zo'n keuring is best grondig (maar is ook per dierenarts verschillend; de een besteed er meer tijd aan als de andere) en kost ±75 euro
Rontgenalogisch; fotos van de benen vooral van de gewrichten; hoefgewricht, kogelgewricht ect en evt nog andere plaatsen, de kosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid fotos.
Een voordeel van de rontgenalogische keuring is dat je kunt zien hoe het met de gewrichten/botten gaat, evt slijtage kunt zien ect. nadeel is dat het duurder is en dat je niet overal fotos van maakt dus het paard kan toch ergens nog een probleem hebben.

Ik denk dat de keuring ook afhankelijk is wat voor een paard je koopt, wat je met hem/haar wilt gaan doen en wat de aanschafprijs is.
Ik zou in ieder geval een klinische keuring doen door een dierenarts die je vertrouwd en die goed te werk gaat en zijn tijd neemt voor de keuring en met hem overleggen over er nog evt fotos gemaakt moeten worden
Lachen succes Lachen

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:03

Laat idd de keuring door je eigen dierenarts doen. Neem niet genoegen met alleen een keuring van hun eigen dierenarts. Die willen er dan nog wel eens niet helemaal eerlijk naar kijken.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:24

Margo schreef:
Laat idd de keuring door je eigen dierenarts doen. Neem niet genoegen met alleen een keuring van hun eigen dierenarts. Die willen er dan nog wel eens niet helemaal eerlijk naar kijken.

Nou Margo dat lijkt me sterk. Dierenartsen weten donders goed dat als ze niet goed keuren, en het paard bij een second opinon toch wordt afgekeurd ze een groot probleem hebben! Maar ik snap goed dat je je paard door je eigen dierenarts laat keuren, Zou ik ook doen!!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:29

EngelAngela schreef:
Nou Margo dat lijkt me sterk. Dierenartsen weten donders goed dat als ze niet goed keuren, en het paard bij een second opinon toch wordt afgekeurd ze een groot probleem hebben! Maar ik snap goed dat je je paard door je eigen dierenarts laat keuren, Zou ik ook doen!!

Het is ook ongelovelijk maar het gebeurt toch echt!! En er zijn zat mensen die ze dan niet nog een keer laten keuren....