Bronchitis ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Bronchitis ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 20:20

Hey ik ben Kim en heb een Friese (verzorg) ruin: Auky
Ik heb het idee dat hij de laatste tijd niet helemaal in orde is.
Toen er op de manege een pony bronchitis kreeg, vroeg ik ernaar of het ernstig was.
M'n instructrice zei dat het niet zo erg was, maar als ze wit of groensnot zou hebben, het erg foute boel was.
Ik dacht meteen aan Auky.
Hij hoest wel eens (lijkt nogal droge hoest) en heeft ook vaak een witte snotneus.
Het vreemde is dat ik hem nooit hoor/zie hoesten tijdens het rijden of andere inspanning, meer wanneer hij stilstaat en/of graast.
Ik geef hem nu al nat hooi en hij staat met zijn deken op de wei.
Weten jullie wat hij misschien kan hebben en wat ik eraan kan (laten) doen?
Ik hoop dat jullie het weten..
Alvast heel erg bedankt voor reacties!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:50

mijn paard heeft ook bronchites,wat goed helpt is kuilvoer,of nat hooi,en wat kruiden om het te verlichten ik heb van simicur de hoestkruiden bevalt goed...en ik stoom veel met ethensiele olie met eucalyptes erin...zodat het slijm lost komt...

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:52

Hoi Auky Lachen
Meestal als er iets ernstig is dan hoesten ze meestal ook tijdens inspanning. Wat denkt de eigenaar ervan dan? Misschien kun je het er anders met haar erover hebben. Zij moet namelijk toch ook de rekeningen betalen.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:30

mijn pony had eerst ook bronchitus, we hebben toen een poedertje gekregen van de veearts en een soort mideltje dat doot het eten moest , en na een paar weken is het over gegaan , en het is tot nu toe nog niet terug gekomen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 10:12

Ik heb de eigenaar nog niet gesproken, heb wel een brief neergelegd in het voerhok en ga vandaag even langs stal om te vragen of ze me daar wat kunnen vertellen over bronchitis. Als ik woensdag nog niks gehoord heb van de eigenaar, ga ik de veearts bellen om informatie te winnen. Hij zal het toch wel het beste weten denk ik.
In elk geval bedankt voor de reacties Lachen

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:01

fenegriek geven dat is hetzelfde middeltje als dat je voor bronchitus van de da krijgt,maar zonder antibiotica,en volgens mij werkt het nog beter ook!en het kan geen kwaad

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:36

Ik heb een paard gehad met chronische bronchitis. Zij kreeg als ze benauwd was altijd een dubbele spuit VENTIPULMIN en wat ventipulminpeoder over haar voer. Ze had er alleen last van bij de overgang van koud naar warm weer en van droog naar vochtig weer, dus vaak in het voor- en najaar. Ze is er oud mee geworden en er werd in het begin gewoon met haar gereden als ze er geen last van had.
Ze moest wel veel frisse lucht hebben en nat hooi.

shannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:59

Hoi hoi,
ik heb een vzpony volgens de andere verzorgster, heeft ze dat ook, maar mn vzpony is al weleen beetje oud......
Maar nog steeds dezelfde schat! Haha!
Groeten Shannen OK dan! Vingers aflikken