Vesrschillende soorten voeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Vesrschillende soorten voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 20:15

Dag bokkers

Wat ik me afvraag is het eigenlijk goed om je paard verschillende soorten afwisselend voeding te geven? Zo geef je de ene dag zemelen de andere dag bijv slobber en dan bijv weer brok?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:09

Voor zover ik weet is dat niet zo goed. Een paard is niet zoals een mens die iedere dag variatie wil in datgene wat hij of zij eet. Ik raad het je dus af. Wat volgens mij wel kan is 1x in de week of 2 weken ofzo in plaats van brok slobber. Dit spoelt de boel van binnen lekker door.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:47

Ik voer iedere dag naast de brokken of mix ook slobber met lijnzaad.
Maar wel iedere dag hetzelfde; 3 x p dag zelfde hoeveelheid krachtvoer en hooi en 1 keer per dag (meestal na het rijden) de slobber Lachen

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:33

Hoi Lachen
Ik zou toch 1 basis onderhoud aanhouden, zoals een brok of meusli. Hier zitten namelijk alle vitamines en mineralen in die ze nodig hebben. Naast die basisonderhoud kun je natuurlijk wel gewoon slobber geven of iets dergelijks, maar het gaat erom dat je paard zijn voedingsstoffen uit zijn basisonderhoud haalt.

Nu heb ik me dus wel laten vertellen (door iemand van een veevoeder handel) dat wij eigenlijk als bijna het enigste land als basisonderhoud, de brok hebben. Een hoop andere landen gebruiken bijvoorbeeld meusli.

Het schijnt trouwens niet uit te maken dat je van merk verwisselt.Alleen is het wel zo dat als je paard alleen als basisonderhoud meusli eet en je wilt overgaan op biks. Je dat de eerste dagen wel moet gaan vermengen met elkaar voordat je geheel overgaat op alleen biks. Je zou anders verstoppingen krijgen en dus koliek.
Groetjes

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:38

WenS schreef:
Ik voer iedere dag naast de brokken of mix ook slobber met lijnzaad.
Maar wel iedere dag hetzelfde; 3 x p dag zelfde hoeveelheid krachtvoer en hooi en 1 keer per dag (meestal na het rijden) de slobber Lachen

Pas je niet het voer aan, aan de hoeveelheid werk die het paard verricht?
Als je ook op de zakken voer kijkt en je bekijkt hoeveel een paard of pony behoort te krijgen dan staat er wel bij hoeveel je paard krijgt bij zoveel uur werk.
Mijn pony krijgt ook een basis, maar wanneer hij bijvoorbeeld extra hard heeft gewerkt dan krijgt hij extra en wanneer hij bijvoorbeeld ziek zou zijn en amper bewegen, dan krijgt hij minder.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:54

ze krijgen iedere dag dezelfde hoeveelheid brokken/mix omdat ik ze ook iedere dag training/beweging geef, als een paard bijv kreupel zou zijn en minder beweging nodig heeft dan heeft ie vanzelfsprekend ook minder voer nodig.
Maar de hoeveelheid voer is behalve de arbeid ook afhankelijk van de grootte/type paard en wat hij verbruikt. Zo werkt bijv de kleine pony van mijn zusje ook iedere dag onder het zadel maar krijgt hij bijv minder voer als een grote KWPNer die hetzelfde werk doet.
Als je paard een dag extra hard werkt is het beter om de dag van te voren wat extra te geven inplaats van nadat hij extra hard gewerkt heeft want dan verbrand hij het minder snel.