Hoesten en verkouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rayorgy

Hoesten en verkouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 19:03

Hoi, ik heb een kort vraagje.

Mijn pony is de hele aan het hoesten en verkouden enz, wat kan ik hier tegen doen? Ik heb gehoort dat verkoudheid gevaarlijk is voor paarden omdat het hun enige manier is om te ademen maar ik heb echt geen idee wat ik er tegen kan doen. Huilen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:08

Wat dacht je van de veearts eens langs te laten komen??

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 19:15

ja... Maar kan ik het zelf niet regelen ofzo, ik ga eerst proberen met een deken want de verkoudheid knapt al wel op Clown alleen sinds vandaag zit hij de hele tijd in me gezicht te hoesten (ik zit altijd op zijn neus te kriebelen of voor ze neus zijn oren te kriebelen)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:26

Als ik dit zo lees dan lijkt het mij eerder dat de pony briest en proest. Dat is heel wat anders dan hoesten.

Als de pony werkelijk hoest moet je dat maar tegen de eigenaar van het dier zeggen dan kan die maatregelen nemen. Niet zomaar zelf dingen gaan doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:31

Rayorgy schreef:
ja... Maar kan ik het zelf niet regelen ofzo, ik ga eerst proberen met een deken want de verkoudheid knapt al wel op

Als de donder de Dierenarts bellen als het maandag nog zo is. Niet spelen met levens.

Rayorgy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 19:38

Sammie schreef:
Als de donder de Dierenarts bellen als het maandag nog zo is. Niet spelen met levens.

ok

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:38

zeker met hoesten is het belangrijk om de veearts er op tijd bij te halen, want vaak wordt het van kwaad tot erger en heb je meer problemen. Liever dat hij een keer te veel komt dan te weinig. Veearts bellen dus!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:53

Bij Hoesten kan je eventueel eerst een weekje Fenegrique proberen, als het dan niet over is de Dierenarts erbij halen!
Hoesten word chronisch voor je het weet..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:25

VMR -> MD

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:46

Hoi Lachen
Als ik jou was zou ik ook de veearts bellen. Liever 1 keer teveel als te weinig. Ook is het belangrijk om je paard niet hard aan het werk te zetten. Doe je dit wel dan kun je een dampig paard krijgen. Dit houdt in dat je paard een soort van astma heeft en dat dus gronisch is. Je kunt natuurlijk wel gewoon stappen met je paard.
Succes

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:28

ik zou ook de dierenarts bellen!
en doe misschien een KLEIN beetje vicks in zijn neus ECHT NIET TE VEEL.

chanenmichel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:00

Hoi, mijn fries heeft ook heel erg veel gehoest. Maar er kwam ook gele drap uit zijn neus. Er is toen een kweek gemaakt van die snot en toen kreeg hij een antibioticakuur. Dit hielp wel, maar hij hoeste nog wel. Ik zou hem als het gewoon droge hoest is en geen snot zichtbaar is misschien iets van bronchokruiden of drank geven. Maar een dierenarts weet het vaak het beste hoor. Succes

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 00:16

Risico van langdurige hoest/verkoudheid is dat het chronisch wordt met als uiterste konsekwentie een dampig paard.
Ik zou in ieder geval even temperaturen om te kijken of je paard ook ziek is. Zorg in ieder geval ook voor frisse lucht en - zeker als er geen koorts is - weidegang. Een stoffige omgeving is vaak niet bevorderlijk. Ik zou even uitkijken met extra dekens, paarden zijn geen mensen en onze paarden stonden vandaag door de hoge temperaturen te zweten onder het dek, niet echt goed als ze ziek zijn.
Ik weet niet of je hooi geeft, maar geef in ieder geval tot het over is kuil of geweekt hooi. Kruiden van de paardendrogist kunnen in ieder geval geen kwaad (ik geef dan foeneknof met anijs). Vicks etc. zijn symptoombestrijders (en ook nog voor mensen), ik zou daar zelf niet aan beginnen.
Maar zeker als er koorts is, of het duurt te lang: dierenarts bellen. En niet aan het werk, maar dat had je ws. zelf ook al bedacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:52

ik heb t niet zo op antibiotica, dat doe ik zelf ook niet, een verkoudheid moet na twee weken uit zichzelf overgaan.
om te helpen kun je een flesje echinaforce kunnen halen en je paard daarmee behandelen.
kun je gewoon bij de drogist kopen. en 2x per dag zo'n 20 druppels aan je paard geven

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:01

ellepel schreef:
ik heb t niet zo op antibiotica, dat doe ik zelf ook niet, een verkoudheid moet na twee weken uit zichzelf overgaan.
om te helpen kun je een flesje echinaforce kunnen halen en je paard daarmee behandelen.
kun je gewoon bij de drogist kopen. en 2x per dag zo'n 20 druppels aan je paard geven

In principe ben ik het met je eens, maar als je paard koorts heeft en vieze longen (wat een dierenarts kan constateren) zijn wat druppeltjes meestal niet afdoende. Dampigheid is natuurlijk een rampzalige kwaal, dus dan toch maar liever aan de antibiotica als het moet. Je hebt het dan ook over bronchitis trouwens en dat is wat erger dan een verkoudheid.

Ulex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:59

Onze pony hoestte en snotterde ook behoorlijk. Wij hebben ook de veearts erbij gehaald en nu bleek hij bronchitus te hebben en heeft hij voor een week medicijnen. Wel bellen dus voor het chronisch wordt!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:53

Foeneknof kan wel degelijk kwaad. Knoflook is een medicijn. Dit moet met beleid gegeven worden. Kan veel goed doen maar ook heel erg veel kwaad. Verkoudheid bij een paard is gevaarlijk omdat het veel sneller dan bij mensen overgaat in een longprobleem. Bovendien gaan bij een verkoudheid vaak de trilhaartjes in de luchtpijp stuk. Als het paard ophoudt met hoesten, en wij denken dat hij weer beter is, kost het nog 6 weken voor die trilhaartjes weer goed functioneren. Al die tijd kan overtollig slijm de longen niet uit. Goed uit laten zieken dus!