Gevoelige plek op plaats van aansporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RedKing

Gevoelige plek op plaats van aansporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 16:47

Hallo,
Mijn paard heeft een gevoelige plek precies op de plaats waar ik altijd aanspoor. Het uit zich door dat het haar helemaal weg is en dat de huid er rood aanziet. Ook is dit alleen maar aan de rechterkant, links heeft ze er geen last van. Ik rij zonder sporen. Bestaan er een soort van pleisters die je op de paardenhuid kan plakken? Wie weet wat ik hier aan kan doen of heeft hier ook ervaring mee?

groetjes

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:52

mmm Das vreemd. Bloed het verder niet??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:14

Dat is geirriteerd.
Het is niet de bedoeling dat je constant aanspoort, Eigenlijk zou 1 schopje of aansporingje genoeg moeten zijn. Pleister(:?) verhelpen het probleem ook niet verhullen het alleen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:26

Je kan om de huid 'harder' te maken de plekken afsponzen met koud water... verder ben ik het met Sammie eens.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:00

Hoi Lachen
Ik denk zelf dat je op die kant overmatig aanspoort. Het klinkt als een soort schuurplek.
Wanneer je een paard aanspoort is het de bedoeling dat je je benen aanlegt. Dit houdt dus in je kuiten tegen het paard aandrukken en niet met de hiel. Dit weet je misschien zelf al natuurlijk, maar zelf heb je soms geen eens door hoe je aanspoort of hoe vaak. Ik ben er in het begin ook op gewezen dat mijn benen niet stil genoeg lagen en ik iedere keer aanspoorde.Zelf had ik het niet door, maar als je erop wordt gewezen kun je er in ieder geval opletten.
Misschien is het een idee om zitles te nemen of aan je instructeur vragen of het daar aan zou kunnen liggen.
Ken je trouwens ook van die paarden die witte plekken (drukplekken) op de plek hebben waar ze aangespoort worden. Deze ruiters die rijden dan met sporen, maar leggen hun benen dus ook niet goed aan, maar prikken continu met de spoor in het paard.
Heel veel succes

RedKing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 15:27

Ik ben nu inderdaad bezig om op te letten dat ik mijn benen goed stil hou, mijn hakken naar beneden heb en alleen aanspoor met mijn kuit. Ik weet ook dat het van het aansporen kom en probeer hier zo goed mogelijk op te letten. Verder probeer ik haar zo goed mogelijk te laten luisteren met mijn stem zodat ik niet zo veel hoef aan te sporen. ik vind het alleen heel vreemd dat het maar aan 1 kant is Verward . Zijn hier nog meer mensen met dit probleem en wat hebben die eraan gedaan?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:31

Rijd je soms met schoenen? Mijn paard reageerde daar ook heel gevoelig op: haar weg en zelfs een kale plek. Dit lag dus aan mijn schoenen. Met laarzen was het gelukkig snel over. Het helpt wel om er na het rijden wat uierzalf op te smeren (bevordert de haaigroei een beetje). Wel belangrijk om de oorzaak weg te nemen, anders kom je er niet zo makkelijk vanaf.

RedKing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:20

Ik rij idd met schoenen, maar dat doe ik altijd al. Alleen op wedstrijden rij ik met laarzen. Maar het probleem uit zich pas een paar maanden, dus of het daaraan ligt weet ik niet. Kan het wel gaan uitproberen. Baat het niet, schaadt het niet , zullen we maar zeggen. Iemand nog andere tips? Ik heb vandaag vloeibare pleister gekocht, wat zo'n laagje op de huid legt, misschien dat het wat sneller geneest.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:54

Aandrijven die je met een lichte kuitdruk. (ze voelen nl ook precies waar een vliegje zit). Reageerd hij/zij niet na vriendelijk vragen geef dan een waarschuwend tikje met de zweep. Dan weer proberen met lichte kuitdruk. Het is ook niet de bedoeling dat je blijft drijven, wat in sommige maneges wel wordt geleerd. tegen een hond zeg je namelijk ook niet zitzitzitzitzitzit net zolang totdat hij weer mag staan. Knipoog

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:49

Rijtechnisch oplossen, niet met pleisters lopen verhullen.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:12

LENASUGAR schreef:
ik vind het alleen heel vreemd dat het maar aan 1 kant is Verward . Zijn hier nog meer mensen met dit probleem en wat hebben die eraan gedaan?

Als je paard 1 kant makkelijker op buigt dan de andere kant is de kans groot dat je 1 been dus meer gebruikt met gevolg dat de ene kant dus open is en de andere niet.