Chippen: wat is wél en wat is niét waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

Chippen: wat is wél en wat is niét waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 13:05

Hoi lieve Bokkers,

1 januari 2005 moeten alle wedstrijdpaarden/pony's zijn gechipt. Januari 2006 moeten alle paarden/ pony's in Nederland een chip hebben en een geldig paspoort (heb ik gehoord).

Ik wil Lente liever niet laten chippen, vanwege de risico's die er aan het chippen verbonden zijn Scheve mond .
Helaas gaan er een heleboel rare verhalen de ronde over het chippen. Maar mijn vraag is: wat is hier van waar? En hoe weet je of het waar/ niet waar is. Verward

- chips die gaan zweven, kunnen veel schade veroorzaken
- paarden die niet gechipt zijn, krijgen een boete.
- paarden die niet gechipt zijn, worden niet meer behandeld (in Utrecht)
- paarden die niet gechipt zijn, krijgen bepaalde medicijnen niet meer
- paarden die niet gechipt zijn, mogen niet vervoerd worden.
- chippen doen ze alleen maar om geld te verdienen (paardenbelasting is makkelijker te heffen enzovoort)

Ik hoorde dat er als alternatief OK dan! het dna onderzoek aangeboden wordt. Wat houdt dit in en wat kost dit?

Persoonlijk vind ik het chippen echt een achterlijke regel! Je laat je kind toch ook niet chippen? Lente is mijn kindje Lovers en ik wil haar gewoon liever niet laten chippen.

Mensen die hun paard wel hebben laten chippen, wil ik niet aanvallen hoor! Idereen kiest wat ie zelf prettig vindt, maar ik vind het een eng idee zo'n chip in mijn paard.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Lachen

Liefs Roos (en chiploze) Lente

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:16

- paarden die niet gechipt zijn, krijgen een boete.
- paarden die niet gechipt zijn, mogen niet vervoerd worden.
- chippen doen ze alleen maar om geld te verdienen (paardenbelasting is makkelijker te heffen enzovoort)

Paarden die niet gechipt zijn krijgen een boete van 500 euro en je moet of ter plekke je paard door een dierenarts laten chippen (kosten van het chippen + kosten van de dierenarts) of als je dit niet wilt, wordt hij in beslag genomen.

Paarden die niet gechipt zijn mogen wel vervoerd worden, maar als je paard geen papieren heeft (stamboek) moet hij al gechipt zijn. Paarden met een stamboek moeten begin 2005 gechipt zijn. (anders dus die boete)

Ze doen het niet alleen om geld te verdienen, maar om beter te kunnen controleren bij bijvoorbeeld wedstrijden en als je paard gestolen wordt helpt verf niet meer om hem te 'vermommen'. Ook wordt het gedaan, zodat elk paard een paspoort krijgt en elk paard dus geregistreerd staat.

---> Dit is wat ik er van weet, de andere dingen die je in het rijtje had staan kan ik helaas niet beantwoorden.

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:05

Maar hoe zit dat idd met die paardenbelasting?

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:24

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 21:50

Hoeveel kost dat chippen eigenlijk?
De mijne is wel al gechipt maar dat vraag ik me gewoon af.. Lachen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 08:28

Paarden die vervoerd worden moeten een paspoort hebben.
Voor het chippen kun je een ontheffing krijgen, die moet je aanvragen bij het PVE. De identificatie wordt dan gedaan middels DNA onderzoek.
Het PVE is nog bezig met het opstellen van de procedure.
Kijk anders eens op:
www.invisio.nl/antichip

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:20

Ik heb allebei mijn pony's laten chippen en heb er geen last van ondervonden. Het is juist wel fijn dat ze die chip hebben, want er word op dit moment veel paarden en pony's gestolen en dan is het toch wel fijn dat ze die chip hebben. De kosten waren bij mij voor chippen van 2 pony's en een paardenpaspoort ik dacht 75 euro.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:08

Een chip die niet goed is ingebracht kan gaan zwerven. In het begin is dit wel eens voorgekomen, men zegt door de injector te hebben aangepast deze problemen niet meer te hebben.

Wanneer je ethische of religieuze bezwaren hebt tegen het chippen kan je een ontheffing aanvragen, dan zal je via DNA je paarden moeten identificeren.

Door de wet op de privacy zullen niet de gegevens van de eigenaar gekoppeld kunnen worden aan het levensnummer van het paard. In de (nog op te zetten) databank zullen alleen chipnummers en levensnummers met de organisatie die het paard gechipt heeft gekoppeld worden.
Via die organisatie kan dan eventueel de eigenaar getraceerd worden (mits dit goed geregistreerd is bij die organisatie).