Wie helpt mij? AUB Stuur je mening!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alef

Wie helpt mij? AUB Stuur je mening!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 20:04

Helaas heb ik op mijn eerdere oproep GEEN ENKEL ANTWOORD gekregen.
Toch zit ik met iets vervelends in mijn maag.
We hebben een drachtig paard, dat haar veulen in maart verwacht.
Toen we haar kregen een maand geleden was ze nogal aan de dikke kant, omdat ze uit de wei kwam waar ze deze zomer haar buik tonnetje rond heeft kunnen eten. Conditie dus bar weinig.
We zijn opbouwend gaan trainen. Eerst longeren zonder tuig, daarna met en de laatste keren met een kleine sjees. Ook op het losse zand; ze moet immers nog vanalles leren en als ze dan schrikt en weg springt, gebeuren er niet zo snel ongelukken. Nu vraag ik me toch af, of het niet allemaal teveel is voor haar.
We hebben nu een paar keer meegemaakt, dat ze bij terugkomst, voor het uitspannen, tegen de lamoenen aan ging hangen en een beetje stond te suffen. Ik vond het er best griezelig uitzien. Als zo'n paard omvalt....
Een tikje met de zweep maakte haar wel weer wat alerter. Na haar op stal te hebben gezet, en brokken, hooi en water gegeven te hebben, was er niets meer aan te merken. De volgende dag ook niet. Alleen zo'n 3 kwartiertjes longeren (voornamelijk in draf) vindt ze volgens mij lang genoeg, want de laatste minuten is ze niet echt actief aan het draven.
Wat denken jullie ervan?
Een kennis maakte ons al aan het schrikken en zei dat er misschien iets niet in orde zou zijn in de hersenen, ataxie misschien.
Ik hoop het niet. Overigens, ze loopt niet onregelmatig en is 3 weken geleden klinisch goedgekeurd.
Graag een berichtje.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:10

Ataxie omdat het paard na het werk staat te suffen Verward Verward Verward

Dat slaat volgens mij echt helemaal nergens op. Klinkt mij in de oren alsof het paardje gewoon hartstikke moe is. Gewoon ff fiks tikkie terug in de training (ze is nu eenmaal drachtig) en kijken of het weg blijft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:17

Misschien vraag je teveel van haar.. dik, geen conditie, drachtig.
En dan drie kwartier draven.

Ik zou liever twee keer per dag 10 minuten met haar werken dan 3 kwartier in enen.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:18

Drie kwartier longeren is veel te veel om conditie op te bouwen, ze is dus gewoon bekaf!

Mijn advies: 10 min warmstappen (heel goed om conditie op te bouwen), 10 tot 15 min longeren (stap en draf en kanten afwisselen) en 10 min uitstappen. Om eenzijdige belasting te voorkomen zou ik het in- en uitstappen gewoon rechtuit doen, met de sjees zou ik nog maar even wachten (tenzij je natuurlijk je paard zodanig wil overbelasten dat ze spontaan een abortus krijgt...)

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:19

idd gewoon iets minder intensief trainen, en als het dan niet beter word even een dierenarts dr bij.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:21

mmouse schreef:
Drie kwartier longeren is veel te veel om conditie op te bouwen, ze is dus gewoon bekaf!

Mijn advies: 10 min warmstappen (heel goed om conditie op te bouwen), 10 tot 15 min longeren (stap en draf en kanten afwisselen) en 10 min uitstappen. Om eenzijdige belasting te voorkomen zou ik het in- en uitstappen gewoon rechtuit doen, met de sjees zou ik nog maar even wachten (tenzij je natuurlijk je paard zodanig wil overbelasten dat ze spontaan een abortus krijgt...)

miskraam Knipoog hahahahaha
maar 3 kwartier is inderdaad wel erg lang. hoe houdt je dat zelf al vol uberhaupt hahahaha.
ik hou longeren niet eens een half uur vol.ben ik het alweer zat.
en voor de sjees ken wel, alleen rustig aan. veel stappen en kleine stukjes draven.

Alef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 20:40

Bedankt voor alle adviezen.
Morgen zie ik de dierenarts toevallig en zal ik het probleem ook aan hem voorleggen. Maar jullie hebben me in ieder geval een stuk gerustgesteld. Ik vond het zelf ook vrij intensief, de training. Maar we gaan misschien teveel af op degenie die ons meehelpt met het betuigen. Feit is wel, dat die man meestal met hengsten werkt, dus dat is wel iets anders dan een drachtige merrie.
Nogmaals bedankt!!!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:44

Luister vooral ook goed naar jezelf! Jij kent je paardje, als jij denkt dat er tveel van haar gevraagd wordt pas dan de training aan. Je hoeft niet klakkeloos te doen wat iemand die je helpt van je vraagt, ongeacht ervaring.
Hoe je het beschrijft is ze inderdaad echt bekaf. Als je teveel ineens vraagt is er wel kans op een miskraam en dat wil je natuurlijk niet. Bouw het rustig op, overvraag haar niet, beter voor haar gezondheid en zo houdt ze ook plezier in het werk!
Veel succes.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:13

Ik zou stoppen met trainen tot het veulen er is. De meeste mensen bouwen de training af tijdens de dracht, en jij begint het net op te bouwen! Voor mij, maar daar zijn meningen over verdeeld, geldt dat als de merrie drachtig is, stoppen met rijden en lekker laten genieten in de wei.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:15

Drie kwartier longeren is inderdaad vrij lang. Ook voor een paard in goede conditie is longeren erg zwaar.

Zelf ga ik met mijn paard (goede conditie) nooit langer longeren dan 40 minuten.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:52

Nou de training afbouwne nu al lijkt mij wat overdreven alleen als je aan het opbouwen bent is een kwartiertje aan de longe zat in het begin daarna lekker stappen.
Voor de hele dracht en de bevalling is het wel aan te bevelen dat een merrie een gezonde conditie heeft. Ze hoeft geen uur te kunnen ploeteren maar een beetej conditie is wel gezond vind ik.

Rustig aan in beweging houden en als ze aangeeft moe te zijn dan lekker nog even stappen. Let goed op de singnalen die je paard geeft en houd daar rekening mee.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:30

Jolande schreef:
Ik zou stoppen met trainen tot het veulen er is. De meeste mensen bouwen de training af tijdens de dracht, en jij begint het net op te bouwen! Voor mij, maar daar zijn meningen over verdeeld, geldt dat als de merrie drachtig is, stoppen met rijden en lekker laten genieten in de wei.

Voor mij geldt dat net zo hoor . Die van mij mocht lekker drachtig zijn en ik wandelde met haar. Je kan er ook voor kiezen om gewoon rustig door te trainen hoor, dat is wat je zelf prettig vindt en wat het paard aangeeft. Maar het is zeker niet een periode op conditie te gaan opbouwen. De ene zwangere is de andere niet zal'k maar zeggen Tong uitsteken Knipoog . Let dus goed op de signalen die je paard je geeft. Nu is het haar denk ik allemaal wat teveel.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:09

Jolande en Paars, je moet niet vergeten dat ze pas in MAART haar veulen krijgt.. 5 maanden van te voren stoppen met trainen is wel erg vroeg..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:43

Ik heb tot de negende maand wedstrijden doorgereden met Lanna. Nu had ze een heel goede conditie al voor ze drachtig werd. Daarna merkte ik dat ze minder kon. Toen heb ik de training afgebouwd en haar alleen in beweging gehouden met leuke buitenritjes. De laatste weken zonder zadel en alleen stappen. Pas een week voor het veulen kwam zijn we daarmee gestopt omdat ze het niet meer leuk vond. Beweging voor een drachtig paard is goed, zolang je het met gevoel voor het paard doet en ze niet overvraagt.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:53

Jolande schreef:

Ik zou zeker niet stoppen met trainen; beweging is juist goed voor haar.
Ik zou het wel wat rustiger aan gaan doen, ik denk dat je haar op het moment te zwaar en te lang traint en dat is ook niet goed. En ik zou haar ook wat extra vitaminen en mineralen bijvoeren nu ze drachtig is.
Hoe je omschrijft wat ze precies doet na de training lijkt veel op een calcium gebrek. Anders kun je voor de zekerheid de dierenarts ook even het bloed nalaten kijken.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:39

Je moet het paard gewoon zelf laten aangeven wat ze nog kan en wat jullie nu doen is duidelijk te zwaar voor haar, maar wat WenS ook zegt blijven trainen is juist goed. Bij een paard met een goede conditie gaat de bevalling vaak ook beter, omdat ze immers een beter uithoudingsvermogen hebben.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:08

Ik zou ook niet stoppen met trainen ..maar dan ook weer niet te zwaar trainen ..je merkt het zelf al aan je pony/paard dat ze moe begint te worden ..ik zou dan doen ..als je dat ziet..dat je haar dan lekker lang uitstapt net zolang totdat ze lekker weer op adem is en als ze niet meernat is ..Als ze al nat was..maar omdat je zei dat ze helemal geen conditie had ..zou dat denk ik wel zo zijn ..Ja ik weet he tnie thoor..Knipoog ahah.. Nee maar gewoon lekker door gaan met opbouwen ..totdat je ziet dat ze er helemaal geen zin meer heeft..en dan lekker goed uitstappen ..natuurlijk niet te lang doorgaan ...ik bdoel dan met opbouwen ..omdat ze dna ook nog een veulen in de buik heef..

Veel succes Jolien

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:40

Als ik mijn paard en pony, beide met goede conditie, drie kwartier ga longeren hebben ze zeker weten de laatste minuten ook geen zin meer. Verward

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:53

Ik vind de training te heftig, zoiets duurt weken voordat je een paard 3 kwartier kunt laten draven! En dan moet je nog rustpauzes tussenin lassen, om d'r op adem te laten komen.
Kortom, 10 stappen terug in de training.
Ten tweede zou ik het bloed laten controleren, misschien komt ze ergens iets te kort!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:36

Ik zou even wat stappen terug gaan... iets rustiger aan en dan weer opbouwen tot waar jullie nu zijn.
Zeker niet te weinig doen, want met een goede conditie komen ze de bevalling veel beter door

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:10

Ik weet niet wat je doet aan de longe, maar drie kwartier longeren is sowieso erg veel voor een paard. Ik heb op een longeercursus geleerd dat een half uur stevig longeren gelijk staat met een uur rijden - reken maar uit dus. Ik ben het dus eens met de bovenstaande verhalen: beetje rustig aan!
En verder: het kan ook zijn dat ze geestelijk moe wordt. Nieuwe omgeving, drachtig, aan het werk (longeren is ook niet echt het meest leuke werk voor een paard), enz. Ik zou zeker met een drachtige merrie niet te veel longeren. Het is het eerste waar ik mee stop, omdat je permanent lengtebuiging vraagt en het je paard, zeker de laatste maanden, steeds meer moeite kost om haar evenwicht te bewaren aan de longe ivm haar dikke buik. Als ze wel braaf voor de kar is, zou ik eerder nog wat rechtuit-ritjes met d'r gaan maken!

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:25

Wel trainen maar met beleid. Verhaal van lekker laten lopen tot het veulen er is, doe je de merrie geen plezier mee. Een veulen krijgen is zwaar werk. Dat gaat beter als je een goede conditie hebt!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:55

Ik ga compleet met Anya mee!