Ik weet het niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 19:45

Ongeveer 3 maanden geleden is mijn paard, een friese hengst van 16 jaar en blind aan een oog, begonnen met hoofdschudden.
Er is verder helemaal niks veranderd in voer, hooi, stro, stalling enz.
Hij maakt een snelle knikbeweging en friemelt met z'n bovenlip.
Hij doet het:
in stal
in de wei/los
met rijden
op de gang, bv met poetsen

Wat we allemaal al geprobeerd hebben:
2x gespoten met corticosteroïden (tegen allegische aanvallen ed.)
homeopatische druppels en behandeling van holistisch arts (acupressuur)
allergiepillen kuur van 2 weken
alergol (smeersel tegen pollen voor in neus)

in de kliniek zijn de volgende onderzoeken gedaan:
luchtwegenonderzoek
ogen nagekeken
oren nagekeken
tanden/mond nagekeken
röntgenfoto's van kaken/tandwortels
röntgenfoto van nekwervels
bloedonderzoek
uitblokken van de aangezichtszenuw

Helaas alles zonder resultaat...
De dierenarts weet het niet meer.

Het enigste waar ie echt duidelijk minder schudt, is in het bos.
Ben dus alleen nog maar bosritten aan het maken.
Graag zou ik toch willen weten wat dit nou is, gewoon een aanwensel, zit er een blokkade in rug/nek etc.
(kan wel zo'n scan laten maken maar dit is ontzettend duur en misschien komt er niks uit...
niet dat ik dat niet over heb voor m'n paard, maar het is gewoon echt veel te duur nu, na al die andere onderzoeken...)

Ik ben van plan om een osteopaat te laten kijken en evt. behandelen.
Nu kreeg ik het tel.nr van Mariëlle Kamphorst.
Heeft misschien iemand van jullie ervaring met deze osteopaat??
Hebben jullie nog andere tips om evt. te proberen??

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:21

misschien zit er iets in zijn rug vast je kan er ook een kraker naar laten kijken als er dan spieren in zijn rug vast zitten maakt hij ze met bepaalde oefeningen weer los

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:30

Ik heb zelf geen ervaring met haar, maar een aantal mensen uit mijn omgeving wel. En die zijn allemaal reuze tevreden en trouw. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes met je zoektocht naar wat je paard mankeert en ik wens hem veel beterschap!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:34

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:27

welke holistisch arts heb je laten komen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:38

in de laatset BIt staat ene artikel over headshaking en wat je er eventueel aan kunt doen.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 13:30

An_J schreef:
welke holistisch arts heb je laten komen ?

Mieke Bril is bij mijn paard geweest...

Dat artikel in de BIT heb ik gelezen.
Alles wat daar instaat heb ik geprobeerd, zonder resultaat.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:11

Het is mss een raar voorbeeld, maar in een boek dat ik heb gelezen schudde een paard ook met zn hoofd. Dit deed hij omdat hij een scheurtje had in het bot tussen ze oren en omdat hij erge hoofdpijn had. Ik hoop dat je er wat aan heb! Heel veel Succes met het vinden van de oorzaak!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:37

Verbeter me als het niet waar is, maar volgens mij is Mieke Bril geen dierenarts, alleen homeopaat die volgens de techniek van Eric Laarakker werkt. Denk dat daar toch verschil in zit.

Je verteld dat hij blind is aan één oog. Hoe komt dat en hoe is dat begonnen? Kan het niet zijn dat dat er iets mee te maken heeft. Dat hij een extra gevoelige oogzenuw heeft waarbij nu het degeneratieproces op gang komt ? Ik schud even wat uit mijn mouw hoor... maar ik denk dat het wel een link heeft...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 17:49

An_J schreef:
Verbeter me als het niet waar is, maar volgens mij is Mieke Bril geen dierenarts, alleen homeopaat die volgens de techniek van Eric Laarakker werkt. Denk dat daar toch verschil in zit.

Je verteld dat hij blind is aan één oog. Hoe komt dat en hoe is dat begonnen? Kan het niet zijn dat dat er iets mee te maken heeft. Dat hij een extra gevoelige oogzenuw heeft waarbij nu het degeneratieproces op gang komt ? Ik schud even wat uit mijn mouw hoor... maar ik denk dat het wel een link heeft...

Mieke verzekerde me dat ze ook regulier dierenarts is/was.
Maar ze kon hem naar haar idee niet verder behandelen.

Hij is idd blind aan een oog, al ruim 10 jaar.
Dit is gekomen door een trauma van buitenaf (klap van mens of paard, dat weet ik dus niet)
Er zitten verschillende vergroeiingen in dat blinde oog, maar volgens de arts die hem in Belgie (de Bosdreef) heeft onderzocht, komt het schudden niet van dat oog.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:19

Je schrijft dat hij in het bos er minder last van heeft. Dan zou je toch denken dat hij met minder direct licht dan minder last heeft...
Hoe is het op stal ?

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:40

Hebben ze hem ook al een keer onderzocht op eventuele tumoren? Ik heb een keer een springpaard gekend die dit ook deed, en die bleek een hersentumor te hebben. Die is er in Belgie aan geopereerd door een (mensen)neuroloog.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 20:57

Onze ervaringen met Marielle zijn uitstekend!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 23:17

An_J schreef:
Je schrijft dat hij in het bos er minder last van heeft. Dan zou je toch denken dat hij met minder direct licht dan minder last heeft...
Hoe is het op stal ?

Nou, niet alleen in het bos.
Ik rijdt nu alleen nog maar buiten met hem, niet in de bak maar gewoon het bos in of over de weg ed.
Begin zo langzamerhand steeds meer te denken dat het gewoon stress ofzo is Verward
Als ik alleen rijdt, dan heeft ie dus alle aandacht, dan schud ie niet.
Rijdt ik met iemand anders erbij, schudt ie wel weer, maar lang niet zo erg als op stal.
Raar he Verward

Lijkt me ook niet echt iets dat veroorzaakt wordt door een tumor, want dan moet ie constant schudden.
Zo gauw ik halverwege het bos ben houdt ie op met schudden.
Thuis op stal, in de bak en in de wei schud ie z'n kop er bijna af...

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 15:15

Heb je hem toevallig pas verhuist van box of stal ?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-04 22:52

An_J schreef:
Heb je hem toevallig pas verhuist van box of stal ?

Nee.
Hij stond binnen toen hij begon met schudden.
Op advies van die holistische arts heb ik hem verhuisd naar een buitenstal, maar hier schudt ie net zo erg.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:59

Hej Gillian!
Wat vervelend zeg dat ze nog steeds niet weten wat het is! Ik kan je helaas niet helpen, maar wilde je toch ff komen steunen.
Konden ze maar praten he?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:59

weet je zeker dat het geen zonlicht overgevoeligheid is? in t bos is het donkerder..ook op donkere dagen zou hij het dan niet of minder moeten doen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:39

Ik ken een paard dat ook met haar hoofd schud. Dit is voornamelijk van april tot en met augustus. Het is een soort allergie ofzo, er hangt in die periode iets in de lucht waar ze last van heeft. De enige momenten waarop ze het niet doet is wanneer ze zo'n masker op heeft over haar hoofd. Dan stopt het hoofdschudden. Nadeel is wel dat de eigenaresse in de zomer geen wedstrijden meer kan rijden, omdat het masker niet is toegestaan. Maar dat masker heeft dus wel geholpen. Zou het dus niet een allergische reactie kunnen zijn? Klinkt namelijk als iets vergelijkbaars.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:14

Hoi, a.s. donderdag komt Ostheopaat Hans Lenselink bij mijn paard. Hij komt uit Zwolle en behandelt je paard bij je thuis. Ben benieuwd hoe dat afloopt... Mijn paard heb ik na een ernstige kreupelheid (onbekende oorzaak) in mei niet meer kunnen trainen. Hij zakt na een minuut of 10 rijden in stap door zijn achterbenen en loopt al sinds de kreupelheid in de wei. Het is de vraag of het nog goed komt, want Hans denkt aan een neurologisch probleem. Ik zal je laten weten wat ik van zijn behandeling vond. Groetjes van Heleen.