Artrose, Binnen of buiten zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Artrose, Binnen of buiten zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 12:25

Een haflinger bij osn op stal heeft sinds een jaar ongeveer artrose.
Die mensen waarvan hij is denken nu dat het beter is om hem dag en nacht buiten te laten, dus ook 's winters.
Maar de baas van de stal denkt dat het beter is voor het paardje om hem gewoon 's nachts binnen te laten en overdags buiten.

Want als het van de winter heel hard gaat vriezen dan worden zijn gewrichten toch alleen maar stijver enzo?

Nou wil ik graag weten wat jullie ervan denken.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:38

Hoi,
mijn paard heeft ook artrose, in de zomer loopt hij 24/7 buiten en in de winter heeft hij een kleine uitloop bij de stal, hij kan overdag dan kiezen of hij binnen of buiten staat. ( voorkeur is buiten).
Op zich is het geen slechte oplossing om hem overdag buiten te zetten, wel is het zo dat ALS hij in de winter buiten staat, hij op die manier wel continu in beweging is en zo weer minder last van zijn gewrichten zou kunnen hebben ( minder stijf), dan wanneer hij op stal staat, ligt ook aan hoe erg de artrose is. Het is wel belangrijk om toch in beweging te blijven.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 14:48

hoi hoi

beweging is het aller belangrijkste denk daar maar aan.

groetjes mirella en never give up

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:34

er schijnt ook een soort poeder te zijn voor artrose. Verhelpen doet het niet maat het schijnt de verslechtering wel tegen te gaan. Misschien ook iets voor hen?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:50

Buiten zetten, paard moet veel kunnen bewegen, maar niet tot over zijn grenzen natuurlijk!
Koude is voor artrose beter dan warmte omdat je met een ontsteking hebt te maken.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 21:37

Ik denk dat je ook een beetje naar het paardje moet kijken;
Staat ie graag buiten ? heeft ie het snel koud ? ouder paard
of jong? stijf ? is ie gewend veel buiten te staan enz
Om hem veel beweging te geven en overdag buiten te zetten
lijkt me zowiezo goed maar om hem bijv snachts buiten te zetten
als je een paard hebt die gevoelig is voor de kou of die al ouder
is en altijd veel binnen heeft gestaan lijkt me het niet verstandig
om hem ineens dag en nacht buiten te zetten.
Ik zou 'm in ieder geval deze winter nog snachts binnen houden
als ie dat gewend is en hem dan in het voorjaar en zomer
als het snachts niet meer zo koud is leren om ook snachts buiten
te laten; zo opbouwen en laten wennen bedoel ik, maar dat is een
beetje afhankelijk van het paard en wat ie aangeeft , succes Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:39

muiltje schreef:
er schijnt ook een soort poeder te zijn voor artrose. Verhelpen doet het niet maat het schijnt de verslechtering wel tegen te gaan. Misschien ook iets voor hen?

Glucosamine complex speciaal vd Groene Os!

nijlram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:12

Ik heb tevens een pony gehad die artrose kreeg. Op dat moment heeft de dierenarts duidelijk vermeld de pony zoveel mogelijk buiten te laten staan. In ieder geval waar hij voldoende ruimte heeft. Beweging is namelijk ontzettend belangrijk als je paard artrose heeft.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:18

Ze worden alleen maar strammer als je ze met artrose binnen laat staan. Overdag dus lekker naar buiten.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:54

hoi hoi
mijn pony heeft spat (is artrose in het spronggewricht dus..) pepper staat s zomers 24/7 buiten. ze is alweer 30 en staat het liefst op stal: s winters gaat ze dan ook s nachts op stal: ze is dan wel stram, en het duurd langer voordat ze spatwarm is met lopen, maar als ik haar dag en nacht buiten zet in de winter is ze echt niet gelukkig: ze gaat dan bij het hek staan, en gaat helemaal uit dr pan zodra ze vind dat ze wel genoeg heeft gegraasd(echt rennen, scherpe bochten en sliding stops..) dit doet ze dan wel zelf, maar ik zet dr toch liever binnen:dan is ze tevreden.
ik denk, dat je pony zelf wel kan aangeven wat ze prettig vind: heeft ze geen moeite met het gehele jaar 24/7 buiten staan? gewoon doen! beter voor de artrose: het blijft in beweging, en dus blijft het *gesmeerd*.

voor artrose zijn er heel veel middeltjes: cortaflex, tildren, primeval etc.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 13:44

Hyonate heb ik goede ervaring mee. natasja kreeg dit middel 2 x per jaar en daar liep ze super op! Ze ging ook niet achteruit.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:16

Zoveel mogelijk buiten laten, maar met erge kou en regen wel s'nachts op stal

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:36

Antheman schreef:

kijk ook eens op de site van www.mdschoice.com die maken ook speciaal middel tegen actrose

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 00:02

Hoi Lachen
Als het koud buiten is en of het regent dan zou ik ervoor kiezen om je paard maar eventjes naar buiten te laten. Een paar uurtjes bijvoorbeeld. Kou en vocht is namelijk niet goed voor de gewrichten als ze er last van hebben. Hier worden ze namelijk nog stijver van. Dit is bij mensen ook zo.
Wil je echt duidelijkheid dan zou ik toch advies vragen aan je veearts.
Heel veel succes.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 09:40

Blossomm schreef:
Buiten zetten, paard moet veel kunnen bewegen, maar niet tot over zijn grenzen natuurlijk!
Koude is voor artrose beter dan warmte omdat je met een ontsteking hebt te maken.

artrose is geen ontsteking, je bent in de war met artritus!
Kou is ook niet goed voor artrose, maar beweging wel!
Ik zou het paard zeker elke dag buiten zetten maar in de winter "snachts binnen!!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 10:29

Mijn DA adviseerde eerst om haar buiten te zteten. maar het werd toen niet beter (was toen nog actieve artrose). Daarna hebben we haar op stal gezet. Twee keer per dag met haar stappen aan de hand en nu lijkt de artrose stabiel. Buiten is wel goed zei de DA toen maar als het regent en het is glad (gras) dan is het weer niet aan te raden want uitglijden is zeker niet goed. Anders gewoon advies aan je DA vragen, die kent de situatie het beste.
Succes.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 11:05

zynoeska schreef:
Daarna hebben we haar op stal gezet. Twee keer per dag met haar stappen aan de hand .

is dit de enige beweging die ze kreeg? Scheve mond dat zou dus betekenen (als je elke keer een half uurtje hebt gestapt) dat ze 23 uur per dag binnen staat Scheve mond ..

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:10

Antheman schreef:

waar haal je dat werkt het goed??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:24

Citaat:
Antheman schreef:

waar haal je dat werkt het goed??

Ik ben er zeer over te spreken! Ik heb het een week niet gegeven op advies van iemand en hij liep toen vreselijk stijf, niet leuk.

Bij de Paardendrogist koop ik het, het is wel duur!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:30

Mijn paard heeft net 3 weken stalrust gehad voordat er artrose werd vastgesteld. Ondertussen had ze al oedeem op haar buik van al dat stilstaan.
Nu gaat ze overdag naar buiten en 's avonds naar binnen.
Ze is ook gelijk een stuk vrolijker en veel minders stijf.
Ik zou nog liever een goede schuilstal hebben voor als het gaat regenen, maar dan gaat zowieso de waterdichte winterdeken op. Ik wil nml niet dat ze extra energie verbruikt om tegen de kou te kunnen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:40

Ik gebruik ook glucosaminecomplex speciaal vd Groene Os. Gekregen op doktersvoorschrift. Werkt idd erg goed!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:40

Op zich kan een paard met artose 's nachts wel binnen staan (er staan paarden met artrose 24/7 op stal) maar als je de mogelijkheid hebt zou ik hem lekker met een maatje buiten laten. En als hij 's nachts wel op stal staat is een potstal (elke keer opstrooien en niet mesten) vaak ook beter omdat het zachter is en het begint te broeien zodat er warmte vrijkomt en dat schijnt ook beter voor de gewrichten te zijn

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 04:06

Mijn paard heeeft overigens ook artrose, fase 4 als het zou bestaan zou het 5 heten. Ze is ook geopereerd aan OCD en was vroeger verschrikkelijk kreupel.
Toeen ze 3 1/2 was, was er eigenlijk geen hoop meer ik had van alles geprobeerd via de reguliere geneeskunst, maar ook acupunctuur, homeopaten, magnetiseren, en weet ik al niet meer...
Totdat ik van een van die homeopaten het nummer kreeg van een klassiek homeopaat die ook nog " via zijn handen" kon voelen wat ze mankeerde, ik dacht dat moet dan ook og maar want alleeen inslapen was nog een optie.
Om een lang verhaal kort te maken hij is geweest en ik heb het tot de klasse 3 endurance gebracht (82 km), en we riijden nog steeds! en ze loopt prima!
Glucosamine complex van de Groene OS gebruik ik ook wel eens in de winter, ik heb het idee dat ze dan soepeler loopt met kou en vocht!

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 04:06

Ze is nu overigens bijna 11!!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:48

Muiszje inderdaad. Mijn pony stond toen zo'n 23 uur op stal Huilen .
Eerst had ik haar buiten lopen maar toen werd het maar niet beter, waarschijnlijk ging ze toch weleens flink rennen.

Ik mocht 2x 10 min stappen en dan ging ik nog maar een uur met haar knuffelen en poetsen. Niet echt leuk dus.
Maar ook nu zijn we nog steeds aan het revalideren,
we hebben gisteren een ritje buiten gemaakt van wel 20 minuten!
WAUW *LOL* . Het klinkt wel erg tegenstrijdig inderdaad maar het gaat wel heel goed met haar.
Volgen mijn DA zijn er ook heel veel verschillende soorten artrose en dan heb je ook nog verschillende reacties van de paarden. Het blijft dus altijd even zoeken hoe je er mee om moet gaan. Luister naar de adviezen van de DA zou ik zeggen en laat je niet teveel van de wijs brengen door al onze goed bedoelde adviezen. Ik was er toen zelf ook wel wat van in de war geraakt.