Help !?! Rugprobleem !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Help !?! Rugprobleem !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 20:53

Mijn bericht gaat over het volgende paard:
Afbeelding

Vinden jullie dat dit paard een karperrug heeft??

Het zit zo. Ik heb dit paard brood mager en ziek gekocht en er dus bij de aankoop niet op gereden. Wel heb ik een video gezien waarop hij gereden werd...

Nu sprak ik laatst een handelaar die hem kende en mij vertelde dat ze hem 3maanden had gehad en er niemand op kon rijden. Hij gooide iedereen eraf en was onhandelbaar (stijgeren en zich laten vallen etc.), maar alleen als je erop ging zitten en aandraafde. Ze heeft hem toen laten onderzoeken en haar veearts zei dat hij zo'n erge karperrug heeft dat hij nooit bereden zou kunnen worden... Waarna ze hem heeft terug gebracht naar de handelaar waar ik hem van heb gekocht.

Ik heb er zelf 2x op gezeten, maar alleen gestapt. Toen was er dus ook geen probleem. Maar na het horen van dit durf ik dat dus ook niet meer...

Als je 'm ziet lopen houdt hij ook zijn rug stijf en hij is er erg gevoelig op als je erin knijpt of hard op drukt. Op aanraden van mn eigen veearts staat hij nu aan magnesiumpoeder maar dit haalt ook tot nu toe niets uit.

Ik heb nu gebeld met Antoin de Bodt. Deze wilde hem graag een week rijden en beweede me dan te kunnen vertellen of het verholpen kon worden of dat het echt hopeloos is.

Alleen nu vroeg ik me af of iemand hier misschien ervaring mee heeft? Met Antoin, een karperrug of een paard met rugproblemen. Alle reacties zijn welkom!

Want als het niet opgelost kan worden zie ik geen andere mogelijkheid dan hem te laten inslapen... (dit omdat hij niet aan huis staat en ik kan geen pension betalen voor een paard waar ik niet op kan rijden...)
Ik zou hem wel terug kunnen brengen, maar ik weet zeker dat die handelaar hem dan weer voor ''goed" verkoopt, terwijl hij dat dus, blijkt nu, niet is.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:41

Van de behandeling weet ik niets, maar het paard op de foto heeft volgens mij duidelijk een karperrug.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:13

dit is meer dan alleen een karperrug, je kunt duidelijk zien dat hij op en totaal verkeerde manier staat, het lijkt wel alsof hij zijn buik optrekt.
ook de stand van de achterbenen is helemaal niet in verhouding.

heel erg sneu, maar ik zou zelf niet teveel gaan proberen met dit paard.
de hele bouw klopt naar mijn mening niet, en paard oogt inderdaad erg ziek.
als je er anderen op laat ridjen zou ik er zeker bij blijven, weet niet hoe de conditie van dit paard is, maar ook een antoine de bodt kan er niet teveel mee gaan doen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 09:09

ellepel schreef:
dit is meer dan alleen een karperrug, je kunt duidelijk zien dat hij op en totaal verkeerde manier staat, het lijkt wel alsof hij zijn buik optrekt.
ook de stand van de achterbenen is helemaal niet in verhouding.

heel erg sneu, maar ik zou zelf niet teveel gaan proberen met dit paard.
de hele bouw klopt naar mijn mening niet, en paard oogt inderdaad erg ziek.

Eerlijk gezegd twijfel ik zelfs aan die karperrug.
Wat ik zie is een graatmager en volgens mij doodziek paard, waar de nieren bijwijze van spreke bovenop liggen en die door pijn de buik zo strak optrekt, dat de lendepartij helemaal bol staat en waarbij hij de a.benen ver onder zijn lijf zet.

Ik zou hier direct een veearts bijhalen, maar ik als de foto zo bekijk, betwijfel ik sterk of hij nog te redden is.

Sorry, dit klinkt erg hard, maar hoe iemand kan bedenken, om hier nog op te gaan zitten, gaat mijn verstand te boven.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 10:46

Uhm, even voor de duidelijkheid... Het paard is inmiddels zeker 150kg aangekomen en kerngezond. Ik heb juist deze foto gekozen van toen ik hem 1 week had omdat zijn rug hier goed op te zien is.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 10:52

Afbeelding

Zo, dit is een foto van september, toen ik hem een weekje of 6 had. Misschien kun je je dan nu voorstellen dat hij nual bijna op gewicht is. Ik had er dus anders ook NOOIT op gaan zitten.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:09

Ik heb ervaring met Antoine de Bodt. Hij en Barbara (zijn medewerkster) werken via klassieke methode waardoor paarden gaan leren om op eigen benen te lopen, rechtrichten van paarden naar gelijkmatige aanleuning te werken en vervolgens ontspanning/oprichting en verzameling te krijgen, paarden met problemen (zoals dat te lezen is op zijn site www.hoefkatrol.com) onder handen te nemen die onregelmatig zijn, kreupel zijn, spanning hebben in de rug enz.
Hij leert de paarden op juiste manier te lopen, juiste spieren aan te spannen maar ook de ruiter in balans te gaan zitten. Want als dat ook niet in orde is werkt het niet. Als je zelf bij hem gaat kijken (bij hem thuis of op een lesdag) en je ziet een echt probleempaard dan kun je na de les duidelijk het verschil zien van begin of eind van een les . Duidelijke verbetering. Wel denken vaak mensen dat ze er dan al zijn, maar dat is juist fout Schijnheilig . Dit heeft wel enige tijd nodig om paard en ruiter goed te herstellen en het systeem aan te leren (want vaak kennen de ruiters dit systeem niet en komen dus bij hem terecht) Maar hij heeft al veel goed werk verricht, hij word steeds bekender bij dierenartsen, klinieken en verzekeringsmaatschappijen en ja dit alleen omdat hij paarden vaak van slachthuis weg kan houden en weer goed kan krijgen. Bewijs is gewoonweg letterlijk aan te tonen. Nu moeten mensen dit nog onder ogen zien. OK dan!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:11

liousca schreef:
[image]

Zo, dit is een foto van september, toen ik hem een weekje of 6 had. Misschien kun je je dan nu voorstellen dat hij nual bijna op gewicht is. Ik had er dus anders ook NOOIT op gaan zitten.

Clown Clown Sorry, sorry, dat kwartje is bij mij dus even niet gevallen en je hoort zulke rare dingen de laatste tijd.

Ik ben blij te horen dat het al beter gaat met hem, want op de 1e foto gaf ik echt geen dubbeltje voor zijn kansen.

Helaas krijg ik op de 2e foto geen goed beeld van zijn karperrug, wel lijkt het alsof zijn lende partij nog steeds te bol staat.
Kun je nog een keer een goede foto van de zijkant maken?

Ik heb in het verleden 2x een paard met karperrug gehad.
De eerste was een Roemer van 1.86 hoog en kon gigantisch springen, al was hij voor mij te traag en ruim in zijn bewegingen.
Hij heeft eerst een tijd als springpaard gelopen en daarna de jacht in gegaan. Heeft bij mijn weten nooit last gehad van die rug.

De andere was ook redelijk aan de maat, sprong ook en ook die heeft voor zover ik weet nooit last gehad.

Het hoeft dus niet altijd problemen te geven.

Ik denk dat de enigste echt zinnige manier om er achter te komen, of en waar hij last heeft van die rug, foto's maken is.

Maar nogmaals, ik denk dat de problemen eerder te maken hebben met die lendepartij.

Ik hoop dat je nog met een betere foto kunt komen, dan kan ik misschien ook met iets meer uitleg komen.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:23

Hoi,

Heb Adb twee keer een weekend aan het werk gezien. En mijn mening is dat je het zeker kan gaan proberen. Hij heeft goede dingen kunnen betekenen voor de combinaties die ik daar aan de gang heb gezien. Ik vind het zeker de moeite om in ieder geval eens te kijken. En dan in afspraak met adb je paard een keer mee te nemen... Hij zal je eerlijk zeggen of hij er nog iets in ziet..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:36

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:02

Tnx!! Maar ik denk dat ik hem toch moet gaan verkopen o.i.d. Ik kan er gewoon niet NOG meer kosten aan maken, hij heeft me al bijna €700,- gekost... zat nog eens te rekenen... Boos! Maar die kosten kwamen door droes, hij heeft verschrikkelijke droes gehad en is daarmee door het oog vd naald gekropen. De foto is ook van toen. Hij is inmiddels helemaal gezond.

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:02

Bedankt allen voor de reacties!

liousca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 18:03

Kheb btw mijn DA erbij gehaald en die vind het allemaal heel erg meevallen met zijn rug...

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:23

meevallen? Ik kan zo al zien dat het niet goed zit... srry hoor...

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:17

Inderdaad, ziet er niet uit als meevallen. Antoin de Bodt is zeker de moeite waard. Zelfs als je hem toch wilt verkopen. Als hij beter loopt, brengt hij meer op. En een paard verkopen omdat je 700 euro kosten hebt gehad? Dat hoort nu eenmaal bij het hebben van een paard.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:10

als dit geen karperrug is vreet ik mijn schoen op !
Dat paard lijkt wel een vergroeiing te hebben En te lange voeten.
Ik zou zo'n paard niet gaan rijden.
Hij loopt al zo op de voorhand om de achterhand te ontzien.
Door het gewicht van de ruiter zal de rug naar beneden geduwd worden, wat mogelijk pijnlijk is.
Het verbaasd mij niets dat hij niet te rijden is. Laat hem lekker in de wei lopen.
Wat was de reden dat je gekozen hebt voor dit paard ?
En waarom heb je er niet mee gedraafd bij aankoop ?
( gewoon nieuwsgierig)
Misschien ben ik wat negatief, maar hij ziet er ook niet best uit op beide foto's.
Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt..........

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 08:55

Pendrag schreef:
En een paard verkopen omdat je 700 euro kosten hebt gehad? Dat hoort nu eenmaal bij het hebben van een paard.

OK dan!

Helemaal mee eens. Misschien had je dan eerst na moeten denken.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:04

Hij ziet eruit of hij pijn heeft. Ik zou hem laten onderzoeken door een dierenarts die eventueel ook alternatieve geneeswijzen gebruikt. Maar als je verder geen kosten kunt/wilt maken dan zou ik hem idd verkopen. Ik vind hem zowiezo geen bouw hebben om als rijpaard te functioneren. Wel goed van je dat hij zo veel kilo's is aangekomen.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:32

liousca schreef:
Tnx!! Maar ik denk dat ik hem toch moet gaan verkopen o.i.d. Ik kan er gewoon niet NOG meer kosten aan maken, hij heeft me al bijna €700,- gekost... zat nog eens te rekenen... Boos!

Sorry hoor maar je hebt dat paard toch gekocht met de bedoeling er een gezond sportpaard van te maken zeg je zelf, zie dat paard en dan weet je toch dat dat veel kosten met zich mee brengt!! Ik snap niet waarom je hem nu dan wilt verkopen, je wist waar je aan begon!!

Als ik jou was zou ik hem nog niet opgeven, hij is nog jong of niet? Nu heb je er al in geinvesteerd en zo lang het nog niet duidelijk is wat het probleem precies is en of het te verhelpen is zou ik doorgaan. Verkopen heeft nu geen zin lijkt me. Maar let wel op!! steek geen geld in behandelingen die zinloos zijn voor dit paard, laat eerst duidelijk een diagnose stellen en ga dan over op behandeling, dat is het meest effectief en zo beperk je onnodige kosten die je er aan zult hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:11

Citaat:
Tnx!! Maar ik denk dat ik hem toch moet gaan verkopen o.i.d. Ik kan er gewoon niet NOG meer kosten aan maken, hij heeft me al bijna €700,- gekost... zat nog eens te rekenen...

tsja waarom heb je dan een ziek paard gekocht? €700 is echt niets in vergelijking van het hebben van een paard...
Als je niet over genoeg financieele middelen beschikt hoor je niet aan zo'n paard te beginnen, want het resulteerd er alleen maar in dat hij maar voor de helft opgelapt is en dan weer word verkocht... Dan had je naar mijn idee iets beter na moeten denken of gewoon een gezond paard kopen Lachen
Maarja bij een gezond paard is €700 ook niks, Stel dat je paard opeens opgenomen moet worden met een hevige koliek aanval, of kreupelheid wat steeds maar weer onderzocht en behandeld moet worden dan ben je echt veel en veel meer kwijt! en dan maar te zwijgen als je zadel slecht blijkt te zijn oid Clown

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:21

Ik vind eigenlijk nog steeds dat ie er niet goed uitziet... Wat ik zou doen als ik jou was.. Is een paar emmers equitop forte inslaan en hem een jaar lang op de wei zetten.. Flink hooi of kuil bijvoeren en een klein beetje slobber met horsevlok en die equitop geven. Zo kost het paard weinig en kan hij eerst eens bijkomen van alles wat hij al heeft meegemaakt.. Laat hem eerst even paard zijn. Doe niks anders met hem als alleen maar knufelen en poetsen en geef hem weer vertrouwen in de mens.. daarna kan je gaan kijken hoe je met hem verder kunt als rijpaard.. Jij hebt het paard gekocht terwijl je wist wat hij had. Nu moet je ook je verantwoordelijkheid voor hem nemen..
Maar goed dat is mijn mening..

Veel succes met 'm. Ben benieuwd wat ervan wordt als je 'm goed gekregen hebt Lachen.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 11:50

Iemand die ik ken, reed een ontzettend groot, lang paard met een enorme Karperrug.
Dit paard was voor de handel, maar simpelweg niet fatsoenlijk te verkopen.
Ze is hem toen gaan rijden met de goede begeleiding op de methode van antoine de both.

Het ging steeds beter, en de karperrug trok langzaam maar zeker weg. Het paard was echter nog niet goedgenoeg bevestigd en toen het meisje door omstandigheden dat paard niet meer reed, is het paard langzaam maar zeker, weer in zijn oude patroon terug gevallen.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 13:18

Tuurlijk maar dat is ook logisch.. denk ook dat je er zeker moeite in moet stoppen om via deze methode te blijven rijden... Maar denk dat dat met alles wel is.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:38

Een paard vervalt makkelijk terug in zijn oude patroon. Maar als hij genoeg bevestigd is, dan zal de terugval minimaal zijn!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:06

Heb je een duidelijkere foto van de zijkant hoe hij er nu uitziet..

Ik denk dat de bovenste foto door zijn ziekte een heel vertekent beeld geeft. Een opgetrokken buik en een bolle rug..
Hoe staat hij nu op zijn benen ??
De vooraanzichtfoto vind ik niet duidelijk genoeg om te oordelen.