cyste op eierstok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petranneke

cyste op eierstok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 15:04

Hallo,wie kan mij helpen! Mijn merrie " 5 jaar" heeft steeds terugkomende cystes op de eierstok! Is ook al van haar 7 maanden hengstig en was vorig jaar en het jaar daarvoor ook niet vol te krijgen(eitcel bleef te lang opzitten,nochtans met wegspuiten nog geen resultaat) zwangerschap bleef uit!Dus heeft ook altijd al wat hengstigheidsproblemen gehad!
Nu is het probleem dat er total NIET met te rijden valt ,als ze een cyste heeft(maw de laatste 6 maand heb ik haar niet meer kunnen berijden!)
Het is alsof haar stoppen plots ineens doorslaan ,is zéér nerveus,bokt stijgert en totaal geen controle meer te krijgen over dit paardje,luistert totaal niets meer(en is totaal NIET van haar gewoonte,het is normaal een merrie met een gouden hart en wil ales doen wat je van haar vraagt,dus GEEN loeten! Ze is hiervoor al homeopatisch behandeld en heeft hiervoor al 2x een cranio sacrale healing gekregen,maar heb haar 3 weken geleden laten scannen en de cyste is nog niet weg! Wie weet raad!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:29

Een klant van ons heeft 1 eierstok laten uithalen, dat is misschien voor jouw ook een optie. De merries behouden overigens hun normale cyclus en kunnen normaal drachtig worden.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:25

Ik kan al raden welke veearts je hebt Lachen. Misschien een keer een echte gynecoloog laten kijken.
Jouw verhaal hoor je erg vaak in de buurt, wsch een geografische oorzaak ofzo Schijnheilig

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 18:32

Wij hebben op stal ook een merrie gehad met een cyste op de eierstok (met bijbehorend bizar gedrag). Die eierstok is er in de kliniek in Emmeloord uitgehaald terwijl de merrie drachtig was. Veulentje is gewoon gezond geboren en merrie heeft nergens meer last van gehad.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:18

heb je een pb gestuurd

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:10

Was ook eenm merrie bij ons op stal, is het ook bij weggehaald en die is er bijzonder goed bovenop gekomen

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:40

Ik kan je weinig paarden ervaring vertellen op dit gebied, maar wel uit eigen ervaring dat cystes op eierstokken zeer pijnlijk kunnen zijn (hoeft overigens niet). Dat jouw paard met het hebben van een cyste niet te rijden is, zou dus heel goed kunnen, de pijn voelde bij mij nl. aan alsof er regelmatig een mes in mijn buik gestoken werd.

Bij mij hebben ze 'm uiteindelijk weg gehaald (eerst een aantal keer de cystes verwijderd, maar die bleven terugkomen). cystes zijn overigens heel goed te zien met echografie, ik zou dus wel zorgen dat je heel zeker ben dat het gedrag van de merrie wel samen gaat met het hebben van de cystes. Op mijn andere eierstok zaten nl. ook vaak cystes (precies dezelfde soort als op de "foute" eierstok), maar daar heb ik echt nog nooit wat van gevoeld en die heb ik dus ook gehouden inclusief cystes Tong uitsteken

Het is bij mensen iig wel zo dat ze er gewoon een kunnen missen, dus dat zal bij paarden ook wel zo zijn.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:16

Wij kochten een paard dat hengstenmanieren had. Als we haar bij de andere merries zette, werden deze spontaan hengstig. Er bleek bij haar dus ook een cyste te zitten. Ze is in Emmeloord geopereerd. Omdat de cyste er al vrij lang zat en aardig groot was, werd het een grote buikoperartie. Als de cyste nog klein is, is de operatie en de nazorg simpeler. Nu moest ze een aantal weken op stal blijven ivm de buikwond. Ze is nu volledig genezen, wordt iedere maand gewoon hengstig. Of liever gezegd werd..... ze is misschien door onze hengst gedekt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 09:25

Je moet goed onderscheid maken tussen een granulosaceltumor en een simpele cyste.
De eerste geeft symptomen meestal van hengstengedrag, en de eierestok kan zeer groot zijn (met vele grillige holtes en vloeistof erin). Het is een echte tumor en kan weggenomen worden.
De tweede geeft symptomen van niet hengstig worden of verlengde hengstigheid. Wij hadden er dit seizoen eentje die toch drachtig is geworden mits behandeling.
Tijdens de dracht moeten ze "cysten" (houdt in een vroeger stadium de dracht in stand) hebben en op een bepaald stadium komt daar ook soms "raar" gedrag van, of gedrag dat lijkt op hengstigheid. Niks om over te piekeren.
Probleem is dat tegenwoordig bepaalde veeartsen nogal vlug de diagnose van cyste stellen op problemen die hij niet zo goed kan verklaren: de eigenaar kan het niet controleren, het grillig verloop is te verklaren, en er is vaak niks aan te doen. Hier in de streek denk ik dat cystes gewoon bij elke sportmerrie voorkomt die een bepaalde veearts consulteert terwijl je er vroeger niet van hoorde, enkel bij problemen met drachtig worden en eerder zeldzaam.
Vandaar: consulteer een echte merriedeskundige Lachen. Ik weet dat die poeders en behandelingen niet goedkoop zijn en opgelost raakt het vrijwel nooit.

petranneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 10:48

Voor alle duidelijkheid, de cystes werden nog nooit "ZOMAAR "vastgesteld, wel elke keer (ongeveer al 6 maal ) door een echograffie, en dit door 2 verschillende dierenartsen en jammer genoeg niet altijd op dezelfde eierstok! In de winter zijn de cystes weg en is het probleem van onberijdbaar zijn weg(Allé vorige winter toch!) Dus ik hoop dat ik er nu ook terug mee zal kunnen rijden deze winter, maar daarmee heb ik nog geen oplossing voor volgend jaar!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:59

Maar het verschil tussen een cyste en een gewone follikel zie je niet, tenzij door herhaaldelijk echografie te doen op verschillende tijdstippen in de cyclus. Een cyste is gewoon een follikel die niet springt. Door medicatie kan je die wel behandelen: prostaglandines om eventueel een geel lichaam weg te krijgen dat het springen tegenhoudt, extra hormonen toedienen op het goeie moment om de cyclus te ondersteunen.
Hier is een mooi wetenschappelijk artikel over wat een merrie aan haar eierstokken kan overkomen.
http://www.ivis.org/advances/Reproducti ... m.asp?LA=1

daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:58

[quote="Zannekin"]Je moet goed onderscheid maken tussen een granulosaceltumor en een simpele cyste.

Ojee, bij 'onze'' merrie was er inderdaad geen sprake van een granuloseceltumor. HAd er niet bij nagedacht dat het niet hetzelfde is...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:09

"granulosaceltumor " bij mijn merrie dus ook, geopereerd en hetzelfde seizoen nog drachtig en een gezond veulen..........