een tinker merrie die bij ons staat heeft al wat lang diarree, daarvoor is de dieren arts geweest, en heeft ze zand weg gekregen. ze heeft nu nog steeds diarree, en gister begon ze ineens heeel erg te slijmen... ze ademde niet zwaar of zo. we hebben toen de dierenarts weer gebeld, en die komt vrijdag ochtend. maar ik ben nu toch wel heel benieuwt wat het is. ook heb ik in de waterbak een smerig goedje (leek een beetje op iets gelei achtigs met wat voer er in) gevonden.
weet hier mischien iemand wat dit is, want ik heb al zitten zoeken... maar ik kan het niet vinden...
shaneen
Geplaatst: 28-10-04 11:48
kan verschillende dingen zijn, slokdarm verstopping, gebit, longen?!?!?! Moeilijk te zeggen zo ben benieuwd wat de da vind, wel raar dat ie vrijdag pas komt, en die diaree, had ie zand dan in de ontlasting???
draaakje
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 11:50
nee, dat was zo'n rare dierenarts die dat wel makkelijk vond....
ik denk dat het door de eikelblaadjes komt die de wei in waaien, die eet ze op.
muiszje
Geplaatst: 28-10-04 12:31
mijn pony eet ook echt alle blaadjes die ze kan vinden: denk niet dat het daar aan ligt, tenzij ze natuurlijk allergisch is.. ik zou meer denken aan verkoudheid? darmen die niet goed werken>filteren niet genoegg vocht? misschien daarom diarree? mijn pony heeft af en toe ook eens last van een wat zwakkere *peristaltische* bewegingen (zo noem ik het maar ff) ik voer dr dan extra tarwe kiemen, waardoor deze weer tot gang komen: dan is dr mest niet meer zo waterig, en gaat het weer super.
draaakje
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 12:48
aha. ze krijgen nu allemaal al bieten pulp, dat moet er ook voor zorgen dat de darm peristaltiek beter is. bedankt!
missnynke
Geplaatst: 28-10-04 12:50
ik heb ook eens gehad dat mijn haflinger erg aan het kwijlen was, het bleek toen dat ze last had van haar kiezen, nadat die doior een dierenarts behandeld waren was het weer over
texela
Geplaatst: 28-10-04 12:55
Dit kan het veroorzaken als paarden eikenblaadjes (eikeltjes) eten:
Eikenbladeren en eikels zijn giftig, omdat ze looizuur bevatten. Ze veroorzaken verstopping en nierbeschadigingen.
Eén van de eerste verschijnselen van een vergiftiging met eikels is het weigeren van voedsel en water. De dieren kunnen last krijgen van darmverstoppingen. De paarden gaan veel urineren en de urine is donker gekleurd. De giftigheid van de eik is eerder gering te noemen en enkel bij opname van grote hoeveelheden eikels, blad of schors komen problemen voor.
draaakje
Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-04 19:00
hmm dan is het dat toch niet... ze eet nog gewoon, en ze plast niet veel... en zoveel eikels heeft ze nog niet op... bedankt.