korsten li voorbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

korsten li voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:47

Mijn ruin heeft altijd al wat korstjes op de voorbenen gehad( de pijpen). Van het voorjaar kwam toch de d.a. toen heb ik er eens naar gevraagd. zij dacht dat het een lichte vorm van schurft kon zijn en raadde aan om twee wormenspuiten vlak achter elkaar te geven met imevarol erin. Dit toen gedaan. Het werd echter niet beter, maar ook niet slechter. Daar eigenlijk niet veel aandacht aan besteed. Nu zag ik opeens bij het omdoen van de pijpkousen dat ze flinke korsten had, die er de dag ervoor nog niet zaten. De korsten zitten net boven de koot, maar ook aan de voorkant boven de hoef en aan de zijkanten. Een beetje rond dus. Mijn gedachte ging naar mok, dus wat zalf opgedaan. Mijn man kwam met de gedaachte dat ze soms met de ketting van de geit had gestoeid omdat de korsten zo rond haar hoef zaten. Dit is al eens eerder gebeurt en voelde me een idioot dat ik niet had opgelet dat het paard te dicht bij de geit kon komen, want dit kan fataal aflopen natuurlijk.
Ik ging er nu dus vanuit dat de korsten wonden waren geweest van een ketting die om zijn been heeft geschuurd.
Maar nu blijkt dat de korsten erger worden en niet minder. Wat zou dit dan toch kunnen zijn. HEt paard heeft geen jeuk, maar wwel pijn als je erop drukt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 00:29

Ik denk toch eerder aan mok, en zou de DA weer even naar laten kijken.
Maar wormenspuiten met Imaverol? Bedoel je dat hij de Imaverol heeft binnengekregen?

lammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:14

Mijn pony heeft ook al geruime tijd plekjes op de onderbeen. Dit heeft al verschillende behandelingen gehad.
Het leek soms beter te gaan, maar het ging nooit echt weg.
De behandeling was gericht op mok, schimmel, schurft. Ze ging echter steeds meer pijn aangeven.
Twee weken geleden heeft de DA een stukje uit de huis gehaald en voor onderzoek naar Utrecht gestuurd. Ondertussen moest ze deze wteee weken op stal, rust krijgen. Heel vervelend omdat zij ook lomgproblemen heeft en hierom juist veel moet bewegen en naar buiten moet.
Vandaag de uitslag gekregen.
Het is Sarcoidose. Dit is een auto-imuun ziekte. Een reactie van het lichaam op een eigen lichaamsstof.
Het zou met capsules, een soort prednison, te behandelen zijn. Morgen gaat ze hiermee beginnen.
Ze mocht ook direct weer naar buiten en bewegen. Ook niet meer wassen. De behandeling die voor de eerdere diagnoses was uitgeschreven waren niet meer toepasbaar voor haar.
Ik heb goede hoop dat het te behandelen is en ze weer kan gaan doen wat ze deed.
Mijn advies is: laat een stukje van de huid onderzoeken als de behandelingen voor mok ed niet helpen.
Succes met je paard.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 21:49

Ik kijk het nog een paar dagen aan en laat dan de da komen als er niets veranderd.
En cassedy ik geloof dat ik ivomec bedoel. Ik weet het nu eigelijk niet meer. Maar de bedoeling van de da was dat ik hem dus 2x een ontwormmiddel gaf met ivomec erin , dat zou tevens helpen tegen lichte schurft. Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:48

Maar even reageren op mezelf. Zaterdag lekker naar he tbos geweest en bij thuiskomst weer eens goed naar de korsten gekeken. Het ziet er smerig uit, dus ik bedacht een emmerwater met betadine erin en lekker ontsmetten. Wat denk je het paard is nu hartstikke kreupel.
Misschien omdat de korsten los zijn en het nu gaat trekken als ze loopt?? Ik denk ik kijk het morgen nog even aan(iszondagg), maar helaas ze loopt nu bijna op 3 benen. Ik weet het niet , maar m.o bel ik de da.
Huilen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:49

maar weer op mezelf reageren, misschien heeft iemand in de toekomst er wat aan. De da had geen idee. De voet is erg warm, wat duid op een ontsteking. Zij dacht een ontsteking van de huid, door die korsten. Ze heeft een zalf gegeven met antibiotica, die eigenlijk bedoelt is voor mijt in honden oren, maar ook bij schurft wel wil helpen.
Nu maar afwachten. Als ie eerst maar weer op 4 benen wil lopen. Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:05

hm tja, sterkte dan maar...
Ik geef mijn paard nu ook extra vitaminen en zwavel, volgens de paardendrogist is dat goed voor de weerstand. Als ze weerbaarder zijn, zijn ze minder vatbaar voor bjv. mok (dat heeft mijn paard nu)

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:52

Ja de kans is wel aanwezig dat de schurft gewoon erger is geworden door verminderde weerstand. Ik gebruik zelf altijd Sebacil tegen schurft, maar dat kan alleen als er geen open wonden zijn. Succes!!

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:56

sebacil mag officieel niet meer geleverd worden. Volgens mij mag het op geen enkel dier meer gebruikt worden, te giftig. Ik heb het in het verleden ook wel gebruikt en het werkte wel aardig maar het ging er niet helemaal van over.