Te weinig energie door voer? Of wat anders? (RT?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Te weinig energie door voer? Of wat anders? (RT?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:16

Sinds een paar weken begint Regina wat trager te worden. Eerst dacht ik aan een rijtechnisch probleem, puur wat slecht voor het been. Daar heb ik flink wat aandacht aan besteed. Maar het loste zich niet op....
Probleem wordt alleen maar erger, de laatste twee weken is het onder het zadel echt heel extreem.
Het lijkt ook geen onwil, maar gewoon puur niet kunnen. Het voelt alsof elke stap haar net even iets teveel moeite kost. Verder ziet ze er heel gezond uit, ze is mooi op gewicht, vrolijk op stal en heeft een glanzende vacht. Aan de longe, aan de hand en onder het zadel zit er echter iets niet goed.
Mijn instructrice had het idee dat ze gewoon te weinig energie uit het voer krijgt. Ze wordt nu al 1,5 week bijgevoerd maar tot noch toe zonder resultaat.

Hier bestaat het voer dat ze krijgt uit:
Samenst. gerst, tarwe, tarwegries, palmpitschilfers, maisgl. melasse erwten, lijnzaad, hp soya, soyahullen, krijt, zout, premix

Toegev. p. kg. Vit.A 12600 IE, Vit.D3 2500 IE, Vit.E 101mg, CU25, 4mg.
Berekend p. kg. Ruw eiwit 150,0g, ruw vet 43,4g, ruwe celstof 79,3g, AS 76,3g, Ca 9,0g, P 5,4g, K 10,4g, Mg 2,3g

Was het mijn eigen paard geweest dan had ik er allang een VA bij gehaald. Maar het is niet mijn paard, maar het paard van een boer.
Ze is overigens nu 6 jaar en wordt zo'n 4 keer per week gereden. Overdag staat ze de hele dag buiten, 's nachts op stal.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:20

Ik zou er denk is een pot voedingssupplement bij gaan halen! Gewoon een totaal complex als Max hippo o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:24

Als het een voerprobleem zou zijn en ze zou te weinig energie krijgen dan zou ze moeten afvallen. Het kan echter wel zijn dat er bepaalde voedingstoffen inzitten waarvan ze te weinig krijgt. Met een voedingsuplement zou je het probleem kunnen oplossen maar je haalt de oorzaak tijdelijk weg. Probeer er dus eerst achter te komen waarom ze zo is.

Eventueel is bloedonderzoek een idee. Daarnaast kan het ook zijn dat je nieuw kuilgras voert?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:26

Bij mij gaat er een belletje rinkelen....
Een overeenkomst met Orbaldo van Nimber... die had ook zoiets en wat later bleek dat hij bloedarmoede heeft.
Zoek maar even op haar topics.
Ik zeg niet dat ze dát heeft maar het is een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:27

Sjimmy schreef:
Bij mij gaat er een belletje rinkelen....
Een overeenkomst met Orbaldo van Nimber... die had ook zoiets en wat later bleek dat hij bloedarmoede heeft.
Zoek maar even op haar topics.
Ik zeg niet dat ze dát heeft maar het is een optie.

Dat zou zeker weleens zo kunnen zijn. Vaak is het dan een tekort aan ijzer in het voer.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:32

Ik zie idd geen Fe in het lijstje staan van Richtje.
Ik dacht dat Kim Ferro voer oid voert...
[MD] Bloedarmoede hoe en wat??
*edit, het is Pavo FerroMax*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:38

Bloedarmoede heb ik zelf ook al aan zitten denken idd. Het verhaal van Nimber schoot namelijk ook gelijk door m'n hoofd.... Toch maar eens de eigenaar ervan te proberen overtuigen om een bloedonderzoek te laten doen.
Iemand enig idee wat de kosten daarvan zijn?

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:43

voor alleen bloedarmoede testen is niet zo gek duur. maar om bloed af te nemen moet er natuurlijk wel een va langskomen die een visite rekent.

Wat je ook kan proberen om de pavo ferro max te voeren, als de eigenaar er niet zo'n zin in heeft.
Dat kan nl niet veel kwaad. Alleen als je na een poosje geen verbetering ziet dan moet je alleen wel even verder gaan denk ik.

Sterkte!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:44

Richtje schreef:
Bloedarmoede heb ik zelf ook al aan zitten denken idd. Het verhaal van Nimber schoot namelijk ook gelijk door m'n hoofd.... Toch maar eens de eigenaar ervan te proberen overtuigen om een bloedonderzoek te laten doen.
Iemand enig idee wat de kosten daarvan zijn?

Geen idee. In ieder geval visite van de DA; en lab kosten hangen af van de bepalingen die je laat doen. Een standaard lijstje hoeft niet super duur te zijn; iets van 30 euro ofzo.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:49

Richtje ik denk dat het nog wel mee valt maar ik denk dat Regina heel veel moeite heeft met het haar op haar lijf. Ze is binnen nou time nat en dat vermindert de conditie heel erg.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:35

Wat me opvalt is dat het voer 15% eiwit bevat. Dat is wel een erg hoog percentage.
Aangezien er geen VEM of VEP bijstaat is het moeilijk te beoordelen of ze er genoeg energie uit haalt.

Wat Chronos zegt over veel haar kan goed kloppen.

Denman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:42

Chronos schreef:
Richtje ik denk dat het nog wel mee valt maar ik denk dat Regina heel veel moeite heeft met het haar op haar lijf. Ze is binnen nou time nat en dat vermindert de conditie heel erg.

Ik heb Bianca gister zien rijden op Regina, maar in zo'n extreme vorm had ik het nog niet gezien. Ze wilde al gelijk in het begin met moeite aandraven, het werd alleen nog maar erger totdat ze soms zelfs ging stilstaan.

Ik geloof inderdaad dat Regina best wat moeite heeft met Bianca op haar rug, maar zo erg Verward Met Richtje heb ik afgesproken om er vrijdag misschien zelf eventjes op te stappen om te kijken hoe het aanvoelt. Als ze dan niet vooruit gaat is er echt wat, meestal is ze bij mij namelijk nog al erg voorwaarts Bloos

Zal vanaaf ook eens even kijken hoe ze zich gedraagd als ze los loopt in bak, meestal is ze dan ook wel vrij fris.

Morgen wil ik ook even langs de voerhandel om het probleem voor te leggen en mij te laten adviseren over welk soort brok we het beste kunnen geven.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 23:17

Nou Dennis heeft haar vandaag even los gegooid. En daarin lijkt ze nog even enthousiast.....

Wel valt op dat ze een stuk meer drinkt dan eerst. Nou dronk ze in het verleden altijd erg weinig, maar toch.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 07:01

dat ze meer drinkt kan ook komen doordat je haar nu bijvoert, maar als een paard teveel binnekrijgt kunnen ze toch ook sloom worden doordat de spieren pijn doen?
het is maar een idee hoor, en ik lees van iemand anders dat ze snel zweet, ik zou toch ene bloedonderzoek laten doen. het zweten lijkt me raar( tenzij ze dik in het haar zit, verklaart een hoop)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 08:32

Bij mij zweet ze niet veel, bij mijn bijrijdster wel.... Maar dat komt denk ik ook doordat (zoals Chronos aangeeft) ze wat moeite heeft met haar op 'r rug Scheve mond

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 08:33

Ik heb vorig jaar hetzelfde probleem gehad, en toen moest ik van mijn DA PAVO Gold gaan voeren. Dat spul is wel belachelijk duur, maar toegegeven, binnen 2 weken was hij echt ontzettend ervan opgeknapt.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 13:02

Ik heb vandaag een vitaminespuit gehaald en daarnaast even overlegd met de voerhandelaar....
Die adviseerde gepunte haver te gaan voeren, daar heb ik nu dus maar een zak van meegenomen. Eens kijken hoe ze het daar op gaat doen Lachen

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:18

Ik zou het als het niet binnen week, na al het bijvoeren, toch door de dierenarts na laten kijken. Ik begrijp dat het niet jouw paard is, maar of je nou vitaminespuiten en extra voer koopt, kan je voor dat geld ook wel een keer de dierenarts laten komen. Dan weet je het in ieder geval zeker.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:33

Er zijn ook homeopathische druppels in de handel bij conditieverlies en/of bloedarmoede. Zijn ze vaak binnen een paar weken weer wat fitter! Voordeel voor jou is in dit geval, dat het bij deze druppels niet nodig is om een bloedonderzoek te doen. Het doet er nl. niet toe of er bloedarmoede aangetoond kan worden of niet. Homeopathisch gezien blijft de behandeling toch hetzelfde. Rust geven (eerst alleen met hem stappen, daarna rustig weer opbouwen en als je merkt dat ze er moeite mee heeft of erg gaat zweten heb je eigenlijk al te veel gedaan) in combinatie met deze druppels. Als je geïnteresseerd bent in de druppels kun je me een pb sturen, ik kan ze leveren.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:41

Die van mij had dat ook! Orient werd een paar weken geleden ineens enorm traag. Hij at en dronk wel goed en was ook wel vriendelijk maar gewoon niet vooruit te branden. Omdat ik hem nog niet zo heel lang heb vertrouwde ik het niet en heb een bloedonderzoek laten doen bij de VA. Het bleek bloedarmoede te zijn! Op zich is dit niets ernstigs (althans bij hem niet) maar gewoon heel vervelend. Bovendien gaat dit niet vanzelf over. Dus als je echt het gevoel hebt dat er iets niet goed is probeer dan een bloedonderzoek te laten doen. Je weet maar nooit.
In ieder geval veel suc6!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 14:49

Bloed af laten nemen is echt belangrijk. Het klinkt mij als een stofwisselingsprobleem of bloedarmoede. En er zit inderdaad een hoog eiwitpergentage in het voer, da´s ook niet echt gezond voor sommige paarden!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 20:47

Ik zal maar weer even een update geven.... om kort te zijn heeft het probleem zich zelf opgelost. Vraag me niet wat het geweest is, want daar ben ik nog niet achter en zal ik waarschijnlijk ook niet achterkomen.

Maar ze was vrijdag al weer een stuk attenter, actiever en springeriger. En zondag was ze aan de longe ook weer de oude Lachen

Heb haar desondanks toch maar de vitaminespuit gegeven, kan nooit kwaad natuurlijk Lachen