kwijlend paard met koorts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

kwijlend paard met koorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:14

Herkent iemand het volgende? Ons ene paard kwijlde vanavond heel erg bij het indoen van het hoofdstel. Na 2 rondjes stappen had m'n vriend het idee dat er wat was en heeft 'm dus weer op stal gezet. Getemperatuurd, en hij had 39.4 Toen hoorde we van iemand van stal dat ze hem eerder vandaag ook al zo erg had zien kwijlen. Daarbij komt nog dat ie vreselijk rustig was. Het is een hengst en hij loopt eigenlijk nooit zonder kabaal langs de andere boxen (verder is ie braaf hoor, maar wil altijd ff laten merken dat ie langskomt). Vanavond liep ie als een sufkippie mee. En nu we er zo over nadenken was ie gister (beetje wandelen, longeren, spelen in de bak) ook eigenlijk al errug tam.
Kan het in m'n boekjes niet vinden, dus iemand?? De veearts komt morgenochtend hoor, maar ik ben toch bezorgd.

Daarbij komt (misschien) ook: mijn tinker -ze staan naast elkaar en kunnen met elkaar neuzen- lijkt al een kleine twee weken niet helemaal top. Merk het voornamelijk met rijden, hij is niet vooruit te branden, wil wel z'n best doen maar het is alsof het kwartje op is, en heb dus alles de revu laten passeren: de overgang van temperatuur+aankomende wintervacht, misschien ben ik iets te fanatiek geweest de laatste weken Verward Hij had dus deze week een beetje vrij, lekker veel buiten, leuke dingen doen etc.
Vanavond weer ff gereden, expres in de buitenbak dat vindt ie leuker, maar hij voelt gewoon niet goed. Is ook vrij snel buiten adem terwijl hij toch een goede conditie heeft. Heb dat eigenlijk voornamelijk op z'n dikke vacht gegooid, het was de afgelopen weken best warm en daar heeft ie elk jaar wel een beetje last van. Hij heeft geen koorts, maar zat vanavond net boven de 38 graden. Wel nadat ie net een beetje had "gewerkt" maar toch....
Maar nu z'n buurman dus met koorts enzo staat ga ik me toch afvragen of e.e.a. niet met elkaar te maken kan hebben Verward
Ze eten trouwens allebei goed, mest ziet er ook goed uit.
Nouja ook hij morgen ff naar de dokter dus Ach gut

Heel verhaal geworden zo Bloos! Maarja ze hebben normaal nooit wat Huilen

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:26

het kwijlen zou kunnen dat hij last heeft van zijn kiezen,maar daar krijgt hij toch geen koorts van!!!!! ik kan de link niet leggen.mss iemand anders ervaring mee.ben wel benieuwd wat het kan zijn.sterkte ermee

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:29

Kiezen lijkt onwaarschijnlijk aangezien ze elk halfjaar worden gecontroleerd door de tandarts. Maar idd laat ik de veearts daar morgen wel naar kijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:33

Kwijlen kan duiden op lichte vergiftiging. Heb je al achterin de mond naar het rooster gekeken?

Seven van Jip heeft dit gehad, haar hele verhemelte was blauw achterin. De veearts hield het op iets gegeten hebben waar ze allergisch voor was of iets dat mild giftig was o.i.d. Na een dag was de koorts weg en het blauwe verhemelte duurde ca een week.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:34

aanvulling: kan het paard bij eikels en eikebomen? Die zijn bijvoorbeeld giftig.

De symptomen van vergiftiging kunnen verschillen, afhankelijk van de gifstof. Dit zijn onder meer koorts, hevig kwijlen, over het hele lichaam rillen, hevige diarree, eventueel met erge buikkrampen, apathie of zelfs een coma.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:43

of taxus kan ook, heeft een paard bij ons op stal ook een keer gehad.die kwijlden ook en had ook koorts.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:48

Ze kunnen geen van beiden iets gegeten hebben wat vergiftiging zou kunnen veroorzaken. Taxus staat sowieso nergens, verder ook niks giftigs op het terrein aanwezig, dus ook niet in de buitenbak waar ze regelmatig los staan. Lijkt me dus uitgesloten.
Daarbij is de mest van allebei gewoon normaal. Heb nog niet achterin de mondjes gekeken (dat is overigens ook een hele onderneming bij alletwee Haha! ) maar daar was het vanavond sowieso te donker voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 21:57

Bij Seven hebben we ook nooit iets kunnen vinden dat giftig zou kunnen zijn o.i.d. Tenzij iemand haar iets gegeven heeft. Maar zoals gezegd... het ging vanzelf weer over. Ik hoop dat het net zoiets is. Ik heb nog even zitten zoeken in het boek ziektes bij paarden, maar kan verder niets vinden met deze symptomen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:07

Nouja we zullen zien wat de dokter morgen zegt... iig bedankt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:56

Ben wel benieuwd naar de uitslag ... post je die ook nog effe?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 10:14

Ja tuurlijk, ben zelf ook erg benieuwd. Weet nog niet hoelaat de veearts komt (het is erg druk want 1 van de 2 is ziek) dus ik kan vanavond tussen half 6 en 6 uur bellen hoe of wat tenzij ze me zelf eerder belt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:40

Ze heeft me net gebeld toen ze nog bij de paarden stond: Hicky had geen koorts meer, en ze kon niet echt oorzaken vinden/bedenken voor het kwijlen. alles zag er goed uit, longen en hart klonken ook goed. Even een paar dagen vrij, dan rustig weer opbouwen en kijken hoe het gaat.
Sam zelfde verhaal eigenlijk, ook alles goed dus ook maar even rustig aan en als het niet vanzelf beter gaat gaan we bloedprikken.
Weinig nieuws dus, daar baal ik wel een beetje van eigenlijk, klinkt gek want ze hebben dus in principe niks, maar ik had liever concreet iets geweten Scheve mond

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 16:54

Hm. Da's idd vaag. Ik hoop dat het idd vanzelf weer wegtrekt. Klinkt niet lekker!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:06

Nou net zo vaag als bij Seven dus een paar maanden terug. Het blijft raar. Maar gelukkig zijn de vitale functies gewoon oke Lachen OK dan!
Seven heeft het nooit meer teruggehad hoor Lachen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 19:36

Toch nog even een update: de koorts was verdwenen, het kwijlen ook, en na een paar dagen rust wilde ik hick gister gaan longeren. Eerst warmlopen dat ging goed, maar toen de pessoa vast ging merkte ik al snel dat er toch iets niet lekker zat in z'n mond. Weer ontzettend kwijlen etc, en in de staak (doet ie nooit) dus halstertje om, en geprobeerd om in die mond te kijken wat niet echt lukte. Kan aan z'n tanden komen, over z'n lagen wrijven, maar zodra die mond open moet is het mis. Ik dacht wel iets donkers op z'n tong te zien maar kon niet goed zien wat.
Dus vandaag wederom maar de dokter erbij gehad, flinke verdoving erin en wat blijkt nu? Hij heeft middenop z'n tong een flink diepe winkelhaak zitten Verward Hoe die er komt weet geen mens, we hebben z'n hele box nagelopen maar niks gevonden. De meest logische verklaring is dus dat er iets scherps in z'n hooi heeft gezeten iets anders kunnen we niet bedenken.
Hij heeft een antibioticakuurtje gekregen en het moet met drie weken genezen zijn.
Dit alles kan natuurlijk ook heel goed die koorts verklaren.

Patriesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:30

Tjemig, dat is ook wat! In ieder geval fijn dat je een (de) oorzaak van zijn gevoelige mond en (waarschijnlijk) koorts hebt gevonden. Ik wens jullie veel beterschap. Pffff, soms weet je echt niet waar je het moet zoeken...

Beterschap! Clown

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:16

Gelukkig de oorzaak gevonden! Dat is fijn Lachen

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 08:36

Yep, gelukkig een oorzaak. Wat er trouwens ook nog bijkwam: het bleek dat z'n kiezen ook dringend aan een goeie beurt toe waren, en hij had last van tandsteen (met op 1 plek zelfs ontstoken tandvlees). Dit terwijl hij nog niet zo heel lang geleden door de tandarts is gedaan, wat ie nu had kon nooit op 4 maanden tijd ontstaan zijn Boos!
Het ergste is nu ff bijgewerkt, maar aangezien meneer ondanks verdoving en praam nog steeds 3 man bijna de lucht in wist te trekken gaat hij over drie weken onder een zwaardere verdoving en dan wordt z'n gebit netjes gedaan.
Het is wel een ongelovelijke bikkel (weliswaar met angst voor de tandarts Haha! ) want daar was met rijden dus niks van te merken (ik ken het rijtje kenmerken "wanneer moet mijn paard naar de tandarts" toch echt) terwijl het soms best pijn gedaan moet hebben Ach gut