zachte hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicolietje

zachte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 13:02

haj, wij hebben een oud pony'tje en die heeft elke keer een hoefzweer. elke keer andere hoeven.
Dat komt volgens mij door haar zachte hoeven. is daar iets tegen?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:20

Jodium maakt de hoeven harder. Gewoon onderin de hoef spuiten. Werkt super bij onze merrie.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 14:31

Teer, moet volgens mijn hoefsmid ook helpen, de van mij heeft ook zachte hoeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:08

er is via d epaardedrogist ook een middel dat je inwendig moet geven, weet de nam zo niet, maar je kunt altijd even kijken op hun site

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 16:15

Op het harde lopen ,worden de hoeven sterker van!

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 17:55

bedankt!! zal eest eens jodium proberen, want dat heb ik nog wel Haha!

suzie222

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:30

anders even teren

timeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:44

Met teren maak je de hoef luchtdicht, dan heb je kans dat het juist zacht
blijft omdat het vocht er ook niet uitkan.
OTC-spray werkt super.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 19:37

Bij de paardendrogist verkopen ze een goedje dat heet hoef&zool. Met een kwastje opsmeren voor een paar dagen en ze zijn weer lekker hard!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:00

Niet op ijzers zetten en idd veel mee op de weg wandelen. Hierdoor krijgt de hoef een betere pompbeweging, want zo circuleert het bloed in de hoef en wordt deze gevoed. Ik zou juist niet gaan teren, want dit blokkeerd de lucht en vochtregulatie van de hoeven. Ook geen hoefvet gebruiken, maar waterdoorlatende hoefZALF.

Succes ermee

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 08:32

TheSam schreef:
Bij de paardendrogist verkopen ze een goedje dat heet hoef&zool. Met een kwastje opsmeren voor een paar dagen en ze zijn weer lekker hard!

dit heb ik besteld en ga ik proberen! bedankt!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:43

Eerst een tijdje met jodium en dan teren Knipoog Heb ik ook bij milka gedaan want die kreeg steeds rotstraal en heeft er nu geen last meer van Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:01

Ik heb iven nagekeken wat er voor zachte hoeven allemaal is. Genoeg dus. Maar wat is goed?

Matige of zachte kwaliteit van de hoorn is het gevolg van een tekort aan Biotine. (hebben wij nodig voor onze huid, haar en nagels) Biotine word ook wel vitamine-H genoemd. Dit is echter incorrect, want vitamine-H bestaat niet. Biotine behoord tot de vitamine B groep. Vitamine B en C zijn de in wateroplosbare vitaminen. Biotine zit in o.a chapions, noten, walnoten en pinda's.

Voor paarden is er echter biotine plus. Dit kun je bestellen bij de paardendrogist. Hiermee heb je het gevolg bij de oorzaak aangepakt.

Succes,

Arnoud
Voedingsadviseur

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:10

Het lijkt me toch ook echt handig om het probleem bij de oorzaak aan te pakken!

In Nederland staan de paarden op natte weides, of in ee nstal, met gee ndoorbloeding, want ze staan stil. In beide gevallen is dit dus geen optimale situatie om sterkere hoeven te krijgen.

Als je bijv in de Ardennen kijkt, of Spanje, daar lopen veel paarden op de rotsen zonder een centje pijn.

Je kunt dit enigszins nabootsen door op het asfalt te lopen of in de wei een stuk met puin of beton te maken, zodat ze daar in ieder geval mee in aanraking komen.

Bewegen dus, en het liefst op het harde!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:11

Mijn paard staat toch in een weiland van 8ha hoger gelegen zandgrond. En daarin gaan de paarden vaak tekeer. Voldoende ruimte op zich uit te leven. Het is nog geen steppe waar paarden oorspronkelijk op leven, maar ach het bootst het redelijk na.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:19

Arnoud schreef:
Mijn paard staat toch in een weiland van 8ha hoger gelegen zandgrond. En daarin gaan de paarden vaak tekeer. Voldoende ruimte op zich uit te leven. Het is nog geen steppe waar paarden oorspronkelijk op leven, maar ach het bootst het redelijk na.

Tuurlijk, maar de TS begon over de zachte hoeven!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:25

maar bodem is erg belangrijk...dus heeft wel degelijk ook te maken met de zachte hoeven...het is alleen maar een verduidelijking van de oorsprong en het gebied waar paarden vroeger op liepen...erg belangrijk dus en sluit prima aan bij dit topic!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:02

klomp schreef:
maar bodem is erg belangrijk...dus heeft wel degelijk ook te maken met de zachte hoeven...het is alleen maar een verduidelijking van de oorsprong en het gebied waar paarden vroeger op liepen...erg belangrijk dus en sluit prima aan bij dit topic!

Klopt, maar ik kreeg het gevoel dat Arnoud zich moest verdedigen op mijn opmerking, daarom begon ik over de TS.

Ik hoop altijd dat mensen ook naar de oorzaak kijken en niet naar allerlei middeletjes grijpen, Dat werkt voor even, maar het belangrijkste is dat een paard beweging krijgt en niet de alleen maar in zijn zompige weide staat, of erger, de hele dag op stal.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:31

Oh nee joh geen verdediging, maar het probleem is niet altijd de natte bodems, maar kan ook een heeel stuk de aanleg van het paard zijn. De ene heeft uit zichzelf hardere hoeven dan de ander. Zo hoeft de mijne maar 1x per jaar bekapt te worden. Maar heb je een paard met als aanleg zachte hoeven, kun je deze extra verzorgen door hoefzalf te smeren en biotine te voeren, veel wandelen. Kortom goede hoefverzorging. Kun je een hoop hoefproblemen mee voorkomen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:33

En klomp heeft me idd goed begrepen. Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:38

Gelukkig, we dachten bijna hetzelfde.

Waarom hoefzalf als ik vragen mag?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-04 12:38

Arnoud schreef:
En klomp heeft me idd goed begrepen. Knipoog

tja af en toe werkt die grijze massa nog wel, hahaha!

en ik denk dat arnoud hoefzalf gebruikt omdat dat lucht doorlatend is en met teer sluit je alles af en worden de hoeven nog zachter...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 00:24

En weer goed, klomp. Knipoog

Hoefvet laat trouwens ook geen lucht en vocht door.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 10:04

TheSam schreef:

Dat helpt niet echt goed, had ik ook gekocht voor mijn paard, maar het staat nu weer in de kast en ik heb het in tijden niet meer gebruikt.

Je kunt om de hoeven sterker te maken biotine door zijn voer geven.
Zijn hoeven groeien hierdoor sneller en maakt ze wat sterker.