Mijn paarden hebben dikke klieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Mijn paarden hebben dikke klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 12:36

Achter hun kaak hebben ze allebei dikke klieren, maar hun lichaamstemperatuur is normaal en ze zijn gewoon fit en eten goed. Ze hebben echter wel een beetje een zere keel, want dat heeft de veearts opgemerkt. Helaas weten de heren veeartsen weer niet wat ze mankeert: ze noemen droes, of een virus of wat dan ook.

De klieren zijn al vanaf vorige week dik, en er verandert helemaal niets. Wat moet ik hier nu weer mee? Heeft iemand een idee?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:30

heeft je paard op de weide gestaan?
het zou best kunnen dat ie het daarvan heeft
Laatst bijgewerkt door Chrissetje op 27-10-04 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 15:35

beautylover schreef:
is morgen denk ik wel over hoor

Knap dat je dat zo goed kan zien, als ze het al een week hebben.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:18

Denk niet dat het van de wei komt: dan zitten de luchtzakken voor, maar dat zou dan volgens mij de volgende ochtend weg moeten zijn. Uit het verhaal van Desiree maak ik op dat ze het al een week hebben en dat de veearts erbij geweest is; dus zal het dit niet zijn.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:01

De mijne heeft het pas gehad,de luchtzakken zaten vol.Dit komt veel voor bij paarden die langdurig aan het gras staan te trekken in combinatie met koudere wind.

Bij die van mij was het niet in een dag over en heeft er wat voor gehad omdat hij een fluitende ademhaling kreeg omdat er vermoedelijk iets dicht gedrukt werd.(hij heeft een aangeboren smalle opening van de luchtpijp.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:38

taverno schreef:
De mijne heeft het pas gehad,de luchtzakken zaten vol.Dit komt veel voor bij paarden die langdurig aan het gras staan te trekken in combinatie met koudere wind.
Bij die van mij was het niet in een dag over en heeft er wat voor gehad omdat hij een fluitende ademhaling kreeg omdat er vermoedelijk iets dicht gedrukt werd.(hij heeft een aangeboren smalle opening van de luchtpijp.

mijn hengst heeft dat dus ook.. Hij heeft in de opfok gestaan en is sinds 1 maand thuis.. ik merkte dat deze ook wat gezwollen zijn maar hij is niet ziek en fit als een hoentje..

Dus ik heb zo iets laat maar even gaan.. dan weet ik nu waar het vandaan komt!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:21

Die van mij heeft het ook heel wisselend de DA weet niet wat het is. Maar de ene keer is het een paar dagen en de andere keer is het na wat ontspannen arbeid weer weg.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:25

laat een swap maken, of is dat al gebeurt?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 17:40

die 2 van mij ook, na inspectie door de DA + inspectie van de wei door DA, konden we alleen tot de conclusie komen dat ze van de nog groene eikels gegeten hadden (schimmel laat er zelfs haar hooi voor staan) ze hebben ook geen koorts, zijn niet hangerig of ziek (de bruine is normaal gesproken supergevoelig voor virusjes, e.d.) en het doet geen pijn.

Normaal vallen ze niet zo vroeg (begint het nu pas) en zijn ze al bruin als ze vallen "rijp"dus, maar met die wind van een paar weken terug Scheve mond

Mijn paarden vreten elk jaar veel eikels, heb zo'n bomen in de wei staan (en nee die mogen niet gekapt worden, rapen is ook niet te doen. Dit is het eerste jaar dat ze er last van hebben.