Kreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:40

Toen ik maandag mijn pony's van land ging verwisselen zag ik dat Klaartje niet goed liep, even meegenomen naar stal. En daar hoeven uitgekrabt.
Ze loopt rechtvoor niet lekker, wanneer ze loopt dan zakt ze rechtsvoor steeds naar beneden, ze leunt wel gewoon op het been en het been is ook niet opgezwollen of warm.
Nou hebben we eerst even met warm water afgepoten, en daarna 10 minuten gestapt op de harde weg, even wat gras gegeten, Schijnheilig daarna weer 10 minuten gestapt en daarna 10 minuten afgespoten met koud water.
En daarna weer op het land gezet.

Dindag weer het zelfde gedaan en ze liep al wat beter.

Heb ik het zo goed gedaan? of moest ik iets anders doen? op het land zat ze gewoon de hele tijd gras te eten. Ik heb haar gewoon buiten laten staan omdat ze anders stijf zou worden, is dit ook goed gedaan?

Bedankt alvast OK dan!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:23

Niemand een idee?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:04

hoe bedoel je "ze zakt steeds naar beneden"? Bedoel je dat ze een knik met haar hoofd naar beneden geeft nadat ze haar rechter voorbeen heeft neergezet?

cverder is beweging altijd goed. Ik zou haar ook buiten laten staan. wat je tot nu doet is prima. afspuiten en beetje stappen

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:52

zou alleen niet warm afspuiten, hierdoor zetten de aderen op, voor de rest is het wel goed, als het nou niet over gaat op stal zetten en alleen stappen op het harde en recht toe recht aan. En anders de da!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 21:47

dankje wel.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:46

Mijn paard doet momenteel precies hetzelfde. Overigens alleen op zachte bodem en onder het zadel.
Als je alleen naar zijn benen kijkt, zie je niks. Als je de benen wegdenkt, zie je dat hij linksom af en toe met zijn hoofd knikt.
Als je hem met iets druk rijdt, zie je helemaal niks.
Uiteraard ben ik met hem naar de kliniek geweest. 2x Zelfs.
2x Kreupelheidsonderzoek laten doen en foto's gemaakt, maar dit alles wees niks uit.
Nu vermoeden we dat hij iets in de schouder heeft.
Laat hem nu een maand rusten, althans niet rijden, wel in de wei en wat stappen, omdat telkens na rust het beter lijkt te gaan.
Tis maar miniem en bijna niet te zien, maar hij geeft toch aan dat iets hem niet lekker zit.
Als hij na een maand nóg niet goed is, laat ik een scan van zijn schouder maken.. nu eerst nog sparen daarvoor!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:45

Het gaat nu al weer beetje beter, heb vandaag kleine stap buitenrit gemaakt, en allemaal op het harde loopt ze niet lekker, op zachte ondergrond loopt ze wel goed.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:49

shaneen schreef:
zou alleen niet warm afspuiten, hierdoor zetten de aderen op
Als ik het goed begrijp heeft ze warm/kou wisseling gedaan en dat is wel weer goed.

Toch ben ik er meer voor alleen met koud water te koelen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 17:46

eh...misschien begrijp ik dit verkeerd, maar je zegt dat ze rechts verder doorknikt dan links ??? dat zou dan inhouden dat ze op rechts "valt" zoals ze dat noemen...wat zoveel betekent dat ze dan LINKS kreupel is!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 17:51

Sorry mist ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt
Haagsemeisje ik heb inderdaad koud/warm gedaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:24

Nou...als je een paard aan de hand laat draven (dat is het duidelijkst) dan zie je dat hij bij het naar voren zetten van 1 van de benen dieper doorknikt dan het andere. Dat noemen ze "vallen"op 1 been, het wordt dus niet gelijk belast= kreupel. Het been waar het paard op "valt" wordt heviger belast dan het andere been, dat wil dus zeggen dat het tegenovergestelde been pijn doet.

Ga maar na, doe een klein steentje in je linker schoen en loop een stuk, je zult dan je LINKER been zo kort mogelijk willen belasten/op de grond zetten, en zoveel mogelijk gewicht op je RECHTER been willen zetten. Met je rechter voet zul je dan ook grotere passen maken.

Is het nu duidelijker ?